ترامپ در توئیتر از افزایش تعرفه واردات از چین خبر داد؛ ارزش سهام اپل افت کرد!

انتشار یک توییت توسط ترامپ موجب کاهش سهام اپل در بازار بورس شد. این اتفاق پس از اعلام افزایش مجدد تعرفه‌ بر کالاهای ورودی از چین رخ داد.

0

ارزش سهام اپل پس از انتشار توییتی از جانب دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده مبنی بر دعوت شرکت‌های آمریکایی بر خروج از چین کاهش یافت. مطمئنا این توییت الزامات اجرایی ندارد اما تولیدکنندگان آمریکایی که در حال حاضر خط تولید خود را در چین دارند، نگران هستند که ممکن است ترامپ با اختیارات خود دستوری را صادر کند که آن‌ها را مجبور به خروج از چین نماید. اپل نیز یکی از شرکت‌هایی است که محصولات خود را در ایالات متحده طراحی می‌کند اما فرایند تولید بخش زیادی از آن‌ها در چین انجام می‌شود.

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که رییس جمهور ترامپ، تعرفه 25 درصدی اعمال شده بر 250 میلیارد دلار کالای چینی را که از مهر ماه شروع می‌شود را به 30 درصد افزایش داده است. هم‌چنین قرار بود از ماه جاری 10 درصد تعرفه بر بیش از 300 میلیارد دلار کالای وارداتی از چین اعمال شود که حالا این رقم به 15 درصد افزایش یافته است. اپل واچ و اپل ایرپاد در دسته دوم قرار می‌گیرند؛ در ابتدا این تعرفه‌ها آیفون و سایر گوشی‌های هوشمند وارد شده از چین را نیز تحت پوشش قرار می‌دادند. با این حال ترامپ اعلام کرده است که مالیات این دسته محصول را تا 24 آذر ماه متوقف خواهد کرد تا افزایش تعرفه‌ها فروش این محصولات را تعطیلات سال آتی میلادی تحت تاثیر قرار ندهد.

بیش‌تر نگرانی‌های ترامپ در حال حاضر مربوط به منحنی بازده معکوس (منحنی بازده معکوس وضعیتی در فضای نرخ بهره است که در آن ابزار بدهی بلندمدت از جمله اوراق قرضه دولتی یا اسناد خزانه بازدهی کمتر از ابزار کوتاه‌مدت دارد. این نوع منحنی بازده به عنوان ابزاری برای پیش‌بینی رکود اقتصادی به کار می‌رود.) است، با این حال تاثیر منفی سیاست‌های جدید او بیش‌تر بر شرکت‌های آمریکایی و در نتیجه اقتصاد ایالات متحده است.

این تعرفه‌ها در واقع بیش‌تر  بر شرکت‌های آمریکایی تاثیرگذار است که تولیدات خود را در چین انجام می‌دهند، در نتیجه هنگام ورود این کالاها به ایالات متحده باید تعرفه پرداخت کنند. افزایش میزان تعرفه می‌تواند حاشیه سود این شرکت‌ها را کاهش داده و موجب افزایش هزینه‌ها شود. اپل با دریافت معافیت تعرفه‌ای برای ورود آیفون از چین توانسته است بخشی از این مشکل را برطرف کند.

با این حال مشخص نیست که برنامه اپل برای تعرفه‌های اعمال شده روی اپل واچ و ایرپاد چه خواهد بود. نسل جدید این محصولات تا چند روز دیگر معرفی خواهد شد، بنابراین افزایش تعرفه می‌تواند خسارات زیادی برای این شرکت آمریکایی به همراه داشته باشد.

اپل ایرپاد

چند ماه پیش گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد اپل تولید محصولات خود در خارج از چین را آغاز کرده است. این شرکت برای کاهش اثر تعرفه‌های اعمال شده تولید آیفون‌های قدیمی در هند را آغاز کرده است. با این حال امکانات و شرایط موجود در هند نمی‌تواند نیاز اپل را برآورده سازد.

جابه‌جایی خط تولید اپل به خارج از چین به سال‌ها زمان نیاز دارد. این موضوع بیش‌تر به دلیل زمان‌بربودن ایجاد زنجیره تولید جدید و هم‌چنین استخدام و آموزش هزاران کارگر است. گفت می‌شود اپل می‌تواند 30 درصد محصولات خود را در کشورهایی نظیر ویتنام نیز تولید کند.

اگرچه اکثر اقتصاددانان معتقد هستند که در تنش‌های تجاری اخیر آمریکا با چین، چین می‌تواند دست برتر را داشته باشد، اما دونالد ترامپ با انتشار یک توییت به دروغ مدعی شد که اعمال تعرفه‌ها می‌تواند میلیون‌ها دلار پول را از چین به خزانه آمریکا وارد سازد.

این در حالی است که بخش بزرگی از این پول، مربوط به شرکت‌های آمریکایی نظیر اپل و … خواهد بود. در حقیقت گفته می‌شود مصرف‌کنندگان آمریکایی با داشتن توان خرید بالاتر نسبت به چینی‌ها می‌توانند تاثیرپذیری بیش‌تری از سیاست‌های جدید داشته باشند.

ترامپ چندین بار به اپل اعلام کرده است که برای جلوگیری از اعمال تعرفه، باید خط تولید خود را به آمریکا بازگرداند. چند روز پیش نیز ترامپ یک دیدار را با تیم کوک مدیر عامل اپل برگزار کرد. در این دیدار تیم کوک باز هم یادآور شد که تعرفه‌های جدید می‌توانند بازار تلفن هوشمند در ایالات متحده را در اختیار رقیبان این شرکت از جمله سامسونگ بگذارند.

این موضوع به دلیل معافیت شرکت‌های کره‌ای هم‌چون سامسونگ و ال‌جی از تعرفه واردات است. ایالات متحده سال گذشته طبق یک توافق با کره جنوبی، تعرفه‌های اعمال شده بر محصولات این کشور را لغو کرد. بدون شک تعرفه‌های جدید و هرگونه سیاست مالی ضد چین می‌تواند به ضرر کمپانی‌های آمریکایی از جمله اپل، اینتل، کوالکام و … تمام شود.

منبع Phonearena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.