گوگل از اندروید 10 دیگر از نام خوردنی‌ها برای نسخه‌های اندروید استفاده نمی‌کند

گوگل ساعاتی پیش نام اندروید 10 را به عنوان جدیدترین نسخه سیستم عامل محبوب خود انتخاب کرد. به این ترتیب دیگر از نام یک خوراکی برای نسخه جدید اندروید استفاده نمی‌شود.

0

به نظر می‌رسد آخرین دسر ضیافت اندروید، همان اندروید پای خواهد بود. این کمپانی به‌تازگی نام رسمی اندرویدی که تاکنون با نام اندروید Q می‌شناختیم را اعلام کرد، حالا دیگر خبری از یک خوردنی خوشمزه نیست و ما اجبارا باید این نسخه از سیستم عامل محبوب گوگل را اندروید 10 بنامیم. مطمئنا این اتفاق برای من نیز هم‌چون شما خوشایند نیست!

اندروید

دسرها از ابتدای خلقت اندروید جزیی جدانشدنی در فرآیند انتخاب نام این سیستم عامل بودند. از اولین اندروید یا همان اندروید 1.0 که رسما توسط هیچ‌کس مورد استفاده قرار نگرفت تا آخرین نسخه‌ای که هم‌اکنون روی گوشی‌هایمان داریم، همگی نام یک دسر را داشتند. گوگل 14 نسخه از اندروید را با نام دسرهای مختلف منتشر کرد. اندروید 1.5 که با نام کاپ‌کیک، اندروید 1.6 با نام دونات، اندروید 2.0 و 2.1 (اکلر)، اندروید 2.2 (فرویو)، اندروید 2.3 (نان زنجبیلی)، اندروید 2.3 (شانه عسل)، اندروید 4.0 (بستنی حصیری)، اندروید 4.1 تا 4.3 (آبنبات ژله‌ای)، اندروید 4.4 (کیت‌ کت)، اندروید 5.0 تا 5.1 (لالی‌ پاپ)، اندروید 6 (مارشملو)، اندروید 7.0 تا 7.1 (نوقا)، اندروید 8 (اوریو) و اندروید 9 یا همان پای معرفی شده‌اند. با این حال ساعاتی پیش گوگل این سنت را در هم شکست و اندروید بعدی را 10 نامید.

به نظر می‌رسد استفاده از نام دسرها یک موضوع مهم برای بنیان‌گذاران اندروید بوده است، حتی مقر این سیستم عامل نیز میزبان چندین مجسمه بزرگ از نمادهای ساخته شده برای نسخه‌های مختلف اندروید است که برخی افراد تنها به قصد عکس گرفتن با این نمادها به این مکان می‌رفتند.

بازار پیش‌بینی نام مورد استفاده برای نسخه بعدی اندروید برای سال‌های زیادی بسیار داغ بود. با این حال چند سالی می‌شود که خود گوگل نیز دیگر شوق و خلاقیت اولیه را در این مورد ندارد و مجسمه‌های کاملا متفاوت و جذاب اندروید جای خود را به نمادهای ساده اندروید داده‌اند که حالا در کنار نماد دسرها قرار گرفته‌اند.

یا این حال ادامه این روند، نام‌گذاری نسخه‌های جدید اندروید را برای تیم توسعه دهنده آن سخت می‌کند. این موضوع از آن‌جا ناشی می‌شود که علاوه بر کاهش تعداد گزینه‌ها به مرور زمان، مسئله برندسازی جهانی نام جدید برای گوگل بسیار سخت شده است. اندروید یک سیستم عامل بین‌المللی است که در سرتاسر جهان شمار زیادی کاربر و طرفدار دارد، همین مسئله موجب می‌شود که انتخاب نام دسری که در تمام دنیا شناخته شده است، سخت باشد. با این حال بازهم این سیستم مشکلاتی دارد، به عنوان مثال آیا کسی که در فیلیپین نوقا را می‌شناسد؟ یا مثلا کسی در زیمباوه تاکنون پای را دیده است؟!

به نظر می‌رسد هدف گوگل از انجام این تغییرات، جهانی‌سازی بیش‌تر اندروید باشد. در حقیقت استفاده از نام دسرها موجب می‌شود تمام مردم دنیا نتوانند به یک شکل مفهوم نام نسخه‌های اندروید را درک کنند، این در حالی است که اعداد در تمام دنیا شناخته شده هستند. این موضوع از نظر بازاریابی قابل قبول است، اما گوگل که نام نسخه‌های اندروید را نمی‌فروشد و یا حتی این پلتفرم هیچ‌گاه پولی نبوده است، پس چرا باید بازاریابی برای این سیستم عامل اهمیت داشته باشد. ساده‌ترین پاسخ را می‌توان در یک عبارت داد: حفظ انحصار!

اگر بخواهیم سه دلیل را برای این موضوع که چرا گوگل نام‌گذاری اندروید را بر حسب دسرهای گوناگون متوقف کرده است، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پیدا کردن یک دسر خوب که با حرف Q آغاز شود چندان راحت نیست. این مشکل در نسخه‌های بعدی و با دیگر حروف الفبا سخت‌تر هم خواهد شد.
  • دومین نکته این است که شماره 10 می‌تواند عدد مناسبی برای پایان دادن به این روند باشد. زیرا این رقم یک عدد رند و برای اکثر افراد دوست داشتنی است (پاس کردن دروس با نمره 10 مطمئنا در این دوست‌داشتنی شدن نقش مهمی دارد!)
  • تعداد حروف الفبا محدود است، پس از استفاده از حرف Z چه اتفاقی برای اندروید می‌افتد؟!

به نظر می‌رسد این دلایل می‌تواند برای خروج از سنت نام‌گذاری بر حسب دسر در اندروید کافی باشد.

مطمئنا این تغییرات سیستم عامل اندروید را دگرگون نمی‌کند. در واقع گوگل هنوز نسخه‌های جدید اندروید را توسعه می‌دهد و این بار با اعداد نام‌گذاری می‌کند و فلسفه این سیستم عامل دستخوش تغییر نمی‌شود. خیلی بعید است یک نفر بخواهد از اندروید به iOS کوچ کند، آن‌هم تنها به این دلیل که نام اندروید 10 برگرفته از نام یک دسر نیست. بنابراین این تغییر نباید برای کاربران چندان حائز اهمیت باشد. با این حال باز هم باید با افرادی که از این انتخاب گوگل ناراحت هستند، کاملا همدردی می‌کنیم.

اندروید 10

خبر خوشحال کننده این است که گوگل ساخت مجسمه‌های نمادین را ادامه می‌دهد. در حقیقت این شرکت سفارش ساخت یک المان از اندروید را با نماد “10” داده است و به زودی شاهد رونمایی از آن خواهیم بود. مطمئنا این مجسمه شکوه و زیبایی اندروید جیلی‌بین را نخواه داشت.

منبع androidpolice
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.