اپل باید به دنبال کپی کردن این قابلیت‌های گلکسی نوت 10 سامسونگ برای آیفون 11 باشد

گلکسی نوت 10، جدیدترین گوشی پرچم‌دار سامسونگ بدون شک یکی از بهترین گوشی‌های 2019 عنوان خواهد گرفت، از این رو دور از ذهن نیست که اپل خواهان کپی برداری از برخی قابلیت‌های آن برای استفاده در آیفون 11 باشد.

0

بر کسی پوشیده نیست که اپل به واسطه اکوسیستم یکپارچه نرم افزاری و سخت افزاری اختصاصی، توانسته بخش زیادی از بازار گوشی‌های هوشمند را تصاحب کند. البته فروش گوشی‌های آیفون در دو سال اخیر همواره با کاهش رو به رو شده‌، از این رو اپل درصدد اضافه کردن قابلیت‌هایی به آیفون 11 است که بتواند با این روند مقابله کند.

Apple Pencil

نقطه قوت گوشی‌های سری گلکسی نوت سامسونگ نسبت به سایر محصولات این برند و سایر گوشی‌های هوشمند موجود در بازار، بهره مندی از قلم اس پن است. سامسونگ به خوبی در 10 سال اخیر توانسته ایده به کار گیری از قلم در گوشی هوشمند را عملیاتی کند و این در حالیست که هیچ یک از گوشی‌های آیفون دارای ویژگی مشابهی نیستند.

در حالی که  هر از چند گاهی اخباری مبنی بر توسعه آیفون با قابلیت پشتیبانی از Apple Pencil به بیرون درز پیدا می‌کند، با این حال تا به امروز هنوز هیچ مدرک مستندی دال بر وجود این سیستم در آیفون 11 از سوی شرکت سازنده ارائه نشده است.

به هر حال اگر اپل سرانجام قابلیت پشتیبانی از قلم را به گوشی‌های آیفون اضافه کند، یک تغییر اساسی رویکرد نسبت به نظریه اولیه استیو جابز اتفاق خواهد افتاد، چراکه وی اساسا مخالف استفاده از استایلوس بود. در همین راستا شرکت اپل هم‌زمان با معرفی پلتفرم iPadOS از فریمور PencilKit نیز پرده برداشته است که به توسعه دهندگان امکان ایجاد زیرساخت سازگاری برنامه‌های توسعه یافته برای تبلت آی‌پد با قلم Apple Pencil را میدهد‌.


رنگ‌بندی

اپل سال گذشته آیفون XR را در رنگ کرومی راهی بازار کرد، با این حال مدل قدرتمند یعنی XS تنها در مدل‌های طلایی، خاکستری سفید، همان رنگ‌بندی آیفون ایکس ارائه گردید. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که شرکت‌های تولید کننده گوشی هوشمند اندرویدی از رنگ‌بندی با تنوع بالا و قاب‌های جذابی در محصولاتشان استفاده می‌کنند.

این رویه در گلکسی نوت 10 نیز ادامه پیدا کرد و سامسونگ پرچم‌دار جدید سری گلکسی نوت خود را در رنگ‌بندی مختلف با قابلیت تغییر رنگ هنگام تغییر زاویه نور تابشی راهی بازار کرده است. به هر حال منبع خبر معتقد است که اپل سرانجام به نقطه ضعف رنگ‌بندی محدود محصولات خود پی خواهد برد و این احتمال وجود دارد که آیفون 11 در رنگ‌بندی جدیدی راهی بازار گردد.


فیلم بردای با قابلیت Video bokeh

Video bokeh

دوربین 3 گانه گلکسی نوت 10 را یک سنسور 12 مگاپیکسلی اصلی، یک سنسور 12 مگاپیکسلی تله‌فوتو و یک سنسور 16 مگاپیکسلی زاویه گسترده تشکیل داده است. هرچند بر روی کاغذ این همان ماژول به کار رفته در گلکسی اس 10 پلاس است، با این حال قابلیت‌های جدیدی همچون Video bokeh را به ارمغان آورده است. به کمک Live Focus Video شما می‌توانید از حالت پرتره در ضبط تصاویر استفاده کنید. به زبان ساده‌تر، این همان قابلیت پرتره یا بوکه عکس، بر روی ویدئوها است که با فوکوس کردن بر روی شخص یا شی‌ء در تصویر، اطراف آن را محو خواهد کرد.

در سوی دیگر هرچند اپل توانسته به لطف به کار گیری دوبین تله در آیفون‌های 2017 و 2018 ویژگی ثبت تصاویری با افکت بوکه را ایجاد کند، با این حال بعید نیست که هم‌زمان با اضافه شدن سنسور سوم به دوربین آیفون 2019 شاهد ارائه ویژگی مشابه با Video bokeh در این محصول باشیم. در حال حاضر در اکوسیستم موبایلی اپل اپلیکیشن‌هایی مانند b-roll هم می‌توانند بر روی ویدئوها چنین افکتی ایجاد کنند، با این حال پشتیبانی پیشفرض دوربین آیفون 11 از Video bokeh بدون شک باعث افزایش ارتقا عملکرد آن خواهد شد.

البته به یاد داشته باشید که برخلاف تمام شرکت‌های سخت افزاری، گوگل توانست با کمک هوش مصنوعی و الگوریتم‌های خاصی در گوشی‌های پیکسل، تنها با یک دوربین بر روی تصاویر به شکل خارق العاده ای افکت بوکه ایجاد کند، از این جهت این احتمال هم وجود دارد که اپل نیز به جای اضافه کردن سنسور سوم به آیفون جدید برای دسترسی به قابلیت ویدئو بوکه، از طریق روش‌های نرم افزاری در پی ایجاد آن باشد.


سنسور سنجش عمق/ Time of Flight

سنسور سنجش عمق یا همان Time of Flight به کاربران گلکسی نوت 10 امکان ساخت مدل سه بعدی از یک شی کوچک یا استفاده از فناوری واقعیت مجازی را به شکل بهتری می‌دهد. در سوی دیگر تا پیش از این نیز شاهد اخباری مبنی بر استفاده از چنین سنسوری در آیفون 12 به بیرون درز پیدا کرد، با این حال دور از ذهن نیست که سرانجام شاهد استفاده از Time of Flight در آیفون 11 باشیم. به نظر می‌رسد اپل به رغم توسعه قدرتمندترین چیپست‌های موبایلی، هنوز در بخش دوربین چه از لحاظ کمی و کیفی یک سر و گردن از شرکت‌های گوشی سازی اندرویدی عقب‌تر است.


فناوری شارژ سریع

فناوری شارژ سریع

این نکته که ظرفیت باتری به یکی از اصلی‌ترین معیارهای کاربران در هنگام خرید گوشی هوشمند جدید تبدیل شده امری بدیهی است. البته در این حوزه شرکت‌های سخت افزاری به دلیل محدودیت‌های فناوری ساخت باتری‌های لیتیومی، اکنون تمرکز خود را به جای افزایش ظرفیت، به توسعه فناوری شارژ سریع معطوف کرده‌اند؛ هرچند که اپل تاکنون از این قافله عقب مانده است.

این نکته که استفاده از فناوری شارژ سریع موجب داغ شدن و در نتیجه کاهش عمر باتری می‌گردد کاملاً درست است، با این حال دسترسی به ویژگی‌های جدید همیشه وقت هزینه بردار بوده است. می‌توان حدس زد اپل سرانجام در آیفون 11 از شارژر سریع تعبیه شده در جعبه دستگاه رونمایی کند که از کابل یواس‌بی_سی به منظور اتصال به گوشی استفاده نماید.


پشتیبانی از USB-C

استفاده از یک درگاه شارژ و انتقال داده برای همه دستگاه‌ها بهترین خبر برای مصرف‌کنندگان است. اپل که در سال‌های اخیر روی درگاه لایتنینگ خود پافشاری می‌کرد حالا با به وجود آمدن استاندارد جهانی بهتر USB-C از این درگاه جدید برای آی‌پد پرو و مک‌بوک خود استفاده می‌کند. به گفته یکی از محققین موسسه Atherton Research اپل سرانجام در آیفون‌های 2019 خود نیز از USB-C استفاده خواهد کرد. به این ترتیب نه‌تنها می‌توانید آیفون‌ خود را با کابل مک‌بوک یا گوشی اندرویدی شارژ کنید بلکه این گوشی‌ها احتمالاً با لوازم جانبی بیشتری سازگار خواهند شد.


Dex

سامسونگ چندین سال است که روی ویژگی استفاده از گوشی هوشمند بر روی نمایشگر بزرگ‌تر به عنوان یک کامپیوتر تاکید می‌کند. این ویژگی با نام Dex پیش‌تر توسط یک داک اختصاصی قابل دسترس بود، با این حال در گلکسی نوت 10 از طریق یک کابل یواس‌بی_سی می‌توان از آن استفاده کرد. از Dex می‌توان به عنوان نسخه ارتقا یافته و تکمیل شده Continuity اپل نام برد  که امکان همگام سازی و ارتباط دستگاه‌های مبتنی بر iOS و Mac را فراهم می‌کند.

اپل سال‌هاست که بر روی Continuity کار کرده، با این حال تاکنون موفق به ارائه طرحی قابل قبولی در جهت ارتباط گوشی‌های آیفون با سیستم‌های مک نشده است. البته در نظر داشته باشید که استفاده و کنترل برنامه‌های iOS توسط موس و کیبورد در حالی که می‌توان به راحتی نسخه دسکتاپی آن‌ را از طریق UIKit توسعه داد، در نگاه اول کاری بیهوده به نظر می‌رسد.


ساتیا نادلا

یکی از موارد جالب و البته عجیب در مراسم معرفی گوشی گلکسی نوت 10، حضور یافتن مدیر عامل مایکروسافت، ساتیا نادلا بر روی صحنه در حالی بود که وی تقریبا هیچ محصول یا سرویس جدیدی برای معرفی به همراه نداشت. البته مایکروسافت دارای ابزارها و سرویس‌های اینترنتی امن مختلفی است که می‌تواند در آیفون 11 جایگزین نمونه‌های توسعه یافته توسط گوگل گردد. در سوی دیگر اپل می‌تواند زیرساخت استفاده از سرویس آفیس 365 به جای GSuite در آیفون‌های جدید را ایجاد کند و از این طریق اهالی کسب و کار دارنده گوشی‌های اندرویدی را به سمت استفاده از گوشی‌های جدید خود ترغیب نماید.


تراشه‌های ARM

شاید این موضوع در نگاه اول به گوشی‌های هوشمند ارتباطی نداشته باشد، با این حال می‌تواند پایه گذار فاصله گرفتن اپل از اینتل گردد. سامسونگ هم زمان با گلکسی نوت 10 از لپ تاپ Galaxy Book S هم پرده برداشت که به جای تراشه‌های قدرتمند اینتل، از پردازنده 8cx مبتنی بر فناوری ARM شرکت کوالکام قدرت گرفته است. به لطف به کار گیری این پردازنده، لپ تاپ ویندوزی جدید شرکت کره‌ای علاوه بر امکان برقراری ارتباط از طریق LTE، به عمر شارژ باتری 23 ساعت کار مداوم هم دست پیدا کرده است. اپل نیز می‌تواند علاوه بر استفاده از فناوری ARM در توسعه تراشه A12X (احتمالا به کار رفته در آیفون 11) در ساخت پردازنده اختصاصی قابل اجرا بر روی مک بوک نیز استفاده نماید.


ارتقا نمایشگرهای OLED

قابلیت‌های گلکسی نوت 10 سامسونگ برای آیفون 11

محصولات اپل در گذشته‌ای نه چندان دور می‌توانستند عنوان دارنده بهترین نمایشگر را کسب کنند، با این حال این روزها لقب‌های این چنینی صرفا میان محصولات سامسونگ یا دیگر تولید کنندگان گوشی‌های اندرویدی رد و بدل می‌شود. در همین راستا بلومبرگ ماه گذشته در گزارشی مدعی شده بود که اپل در مقر اصلی خود بر روی نمونه‌های اولیه پنل‌های microLED سفارشی شده کار می‌کند؛ با این حال گزارش‌های جدید بیان‌گر این موضوست که سفارش تولید این قطعات به شرکت‌های تایوانی مهل خواهد شد. وجه تمایز اصلی صفحه نمایش microLED نسبت به پنل‌های OLED، مصرف انرژی کمتر و به طبع افزایش عمر طول باتری است. در سوی دیگر سوختگی پیکسل‌های این فناوری به مراتب کمتر از OLED است.

منبع imore
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.