سیستم عامل هارمونی هواوی به عنوان جایگزین اندروید رونمایی شد

سرانجام پس از ماه‌ها و بلکه سال‌ها درز شایعات مختلف پیرامون سیستم عامل اختصاصی هواوی، شرکت چینی سرانجام لحظاتی پیش از سیستم عامل هارمونی با قابلیت پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی رونمایی کرد.

0

شرکت هواوی ساعاتی پیش در کنفرانس توسعه دهندگان خود از سیستم عامل هارمونی با قابلیت اجرا بر روی طیف وسیعی از گجت‌ها از گوشی هوشمند و تبلت گرفته تا خودرو و حتی هدفون بی‌سیم پرده برداشت.

در چند سال اخیر همیشه وقت شاهد انتشار اخباری مبنی بر توسعه یک سیستم عامل اختصاصی توسط هواوی بودیم. روند انتشار اخبار از زمان تحریم شدن هواوی توسط ایالات متحده افزایش پیدا کرد. چند ماهی می‌شود که بالا گرفتن تنش‌ها میان چین و ایالات متحده، دامن‌گیر هواوی نیز شده است. دونالد ترامپ با قرار دادن هواوی در لیست سیاه تجاری، مبادلات تجاری کمپانی‌های آمریکایی با این غول چینی را ممنوع اعلام کرد.

اگرچه این تحریم چندان اجرایی نشد و هواوی معافیت‌هایی را دریافت کرد، اما اگر تنش‌ها همچنان ادامه‌دار باشد این احتمال وجود دارد که کمپانی‌های آمریکایی تبادلات خود با هواوی را قطع کنند. این موضوع می‌تواند شامل اندروید شود، بنابراین هواوی امکان استفاده از نسخه‌های به‌روز اندروید را در محصولات جدید خود نخواهد داشت.

سیستم عامل هارمونی هواوی

به هر حال سیستم عامل هارمونی هواوی نه تنها قابلیت اجرایی بر روی گوشی‌های هوشمند را داشته، بلکه می‌توان از آن در هر گجت هوشمندی با هر میزان حافظه رم استفاده کرد. بر این اساس سیستم عامل هارمونی هواوی همچون سیستم عامل Fuchsia در حال توسعه گوگل، مبتنی بر میکرو کرنل شکل گرفته، از این رو قابلیت مانور و اجر شدن بر روی دستگاه‌های مختلف از جمله گوشی هوشمند، تلویزیون ، تبلت ، بلندگوهای هوشمند ، ایرفون بی سیم ، ساعت هوشمند ، رایانه‌های شخصی ، عینک VR،  خودروهای خودران و موارد دیگر از کیت توسعه دهندگان یا SDK را خواهد داشت.

سیستم عامل جدید از کامپایلر ARK هواوی استفاده کرده و  از زبان‌های برنامه نویسی Kotlin ، Java ، Javascript ، C و C ++ را پشتیبانی خواهد کرد. نکته قابل توجه آنکه در آینده‌ای نزدیک، قابلیت اجرا شدن برنامه‌های اندرویدی و HTML5 به سیستم عامل اختصاصی هواوی افزوده میشود.

در باب امنیت نیز هواوی مدعی است که به دلیل حفظ ویژگی دسترسی به روت، سیستم عامل هارمونی یک سر و گردن بالاتر از اندروید قرار می‌گیرد. این میکرو کرنل با جداسازی سرویس های جانبی از هسته اصلی از طریق الگوریتم‌های ریاضی پیشرفته محافظت میکند.

شرکت چینی مدعی است که کار توسعه این سیستم عامل را از سال 2017 آغاز کرده و در حال حاضر نسخه اولیه آن بر روی تلویزیون هوشمند برند آنر اجرایی شده است. هواوی وعده داده که نسخه دوم سیستم عامل هارمونی ( احتمالا با قابلیت پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی) را سال آینده و نسخه سوم را در سال 2021 ارائه کند.

نکته حائر اهمیت آنکه هواوی با این اقدام نه تنها بازار اندروید، بلکه سیستم عامل ویندوز را هم تحدید خواهد کرد، چراکه بایستی منتظر عرضه پی‌سی‌ها و هدست‌های واقعیت مجازی مبتنی بر هارمونی در سال 2022 باشیم.

در نهایت بد نیست که بدانید به رغم پیش‌بینی‌های انجام شده پیرامون احتمال فاصله گرفتن هواوی از اندروید، هم زمان با معرفی سیستم عامل اختصاصی شرکت چینی، مدیران این شرکت تائید کرده‌اند که هواوی همچنان به تولید گوشی‌های اندرویدی ادامه خواهد داد؛ درحالی که تنها 1 الی 2 روز زمان برای جایگزین کردن آن با سیستم عامل هارمونی زمان احتیاج خواهند داشت.

 هارمونی هواوی

به رغم عدم احتیاج به قدرت سخت افزاری زیاد، سیستم عامل جدید هواوی در برخی نقاط قدرتمندتر از اندروید ظاهر خواهد شد. به عنوان مثال هارمونی دارای یک “موتور تأخیر قطعی” است که می‌تواند منابع سیستم را با استفاده از تحلیل و پیش‌بینی زمان واقعی تخصیص دهد. سیستم عامل هارمونی همچنین امکان ارتباط بسیار سریع “ارتباط بین فرآیند” را فراهم می‌آورد؛ پیوندی بین خدمات میکرو کرنل و هسته خارجی آن مانند سیستم مدریت فایل، شبکه، درایور، برنامه‌های جانبی و موارد دیگر. هواوی ادعا می‌کند عملکرد Harmony OS دست کم 5 برابر سریع‌تر از Fuchsia گوگل و 3 برابر QNX خواهد بود.

به هر حال با ورود هارمونی به بازار سیستم عامل‌های موبایلی، بار دیگر شاهد ظهور تحدیدی در جهت پایان دادن سلطنت اندروید بر بازار سیستم عامل‌های موبایلی هستیم. طرحی که پیش از این با تایزن توسط سامسونگ و ویندوز 10 موبایل توسط مایکروسافت دنبال شده است؛ با این حال به دلیل محدودیت‌هایی از جمله پشتیبانی نکردن از طیف وسیع گجت‌های هوشمند و نبود اپلیکیشن‌های کافی تاکنون با شکست روبه‌رو شده است.

بر کسی پوشیده نیست که هرچند هواوی همچنان به تولید گوشی‌های هوشمند ادامه خواهد داد، با این حال همواره در تلاش است تا وابستگی خود به شرکت‌های آمریکایی را کاهش دهد. موضوعی که پس از اعمال تحریم‌های سفت و سخت علیه این شرکت توسط ایالات متحده با سرعت بیشتری پیگیری می‌شود و شاید سیستم عامل هارمونی تنها نمونه‌ای از این تلاش باشد.

منبع engadget gizmochina
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.