تلاش برای رکوردشکنی و عبور با هاوربورد از فراز کانال مانش ناکام ماند

یک مخترع فرانسوی قصد داشت که اولین کسی باشد که از روی کانال انگلیسی مانش با هاوربورد گذر می‌کند. با این حال تلاش او موفقیت‌آمیز نبود.

0

فرانکی زاپانا، مخترع هاوربورد Flyboard Air از نزدیکی بندر کله قصد داشت که با گذر از بندر مارگارت در 20 دقیقه تاریخ‌ساز شود. اما در هنگام سوخت‌گیری دوباره در میانه کانال با مشکل مواجه شد و سفرش ناتمام ماند.

زاپاتا در جریان این سقوط آسیبی ندیده است. او پیش از این اعلام کرده بود که تنها 30 درصد شانس برای گذر از کانال دارد. این سقوط و شکست نشان می‌دهد که کار با این هاوربورد سخت خواهد بود و فعلا کارآمدی خاصی ندارد. او در مصاحبه‌های قبلی خود گفته بود که برای تنها ایستادن و صاف بودن با این هاوربورد، باید بین 50 تا 100 ساعت تمرین کرد.

هاوربورد Flyboard Air

هاوربورد Flyboard Air چیست؟

این هاوربورد فرانسوی طراحی خود زاپاتا است. این محصول از پنج موتور توربو مینی استفاده می‌کند که بر روی هم قابلیت ایجاد 250 اسب بخار را دارند. به همین خاطر این وسیله می‌تواند به سرعتی بالغ بر 190 کیلومتر بر ساعت برسد. هاوربورد Flyboard Air از سوخت نفت سفید درون خود استفاده می‌کند و منبع این سوخت پشت خلبان قرار دارد. یک ریموت هم برای کنترل فشار و سرعت در اختیار خلبان است.

در سال 2016 اولین تصاویر از این هاوربورد منتشر شد و او بر روی یک دریاچه در حال پرواز بود. بسیاری این تصاویر را باورپذیر نمی‌دانستند اما با بیشتر شدن گزارشات، وجود چنین دستگاهی مشخص‌تر شد.

همچنین زاپاتا در روز رژه باستیل فرانسوی هم خودنمایی کرد. او بخشی از رژه نظامی بود و تفنگی هم به دست داشت. احتمال می‌رود که اختراع او در آینده توسط ارتش فرانسه مورد استفاده قرار گیرد. این محصول می‌تواند یک دستاورد نظامی و حتی حمل و نقلی برای فرانسوی‌ها باشد.

چرا این هاوربورد فرانسوی سقوط کرد؟

به خاطر طولانی بودن کانال و کم بودن محدوده سوخت این هاوربورد، زاپاتا مجبور بود که در میانه کانال توقف کند و سوخت‌گیری کند. اما او تنها یک بار اجازه توقف داشت چون مسئولان فرانسوی اعلام کرده بودند زمان عبور زمان بسیار شلوغی است و امکان بستن کانال وجود ندارد.

زاپانا در هنگام فرود آمدن روی پلتفرم به اشتباه در آب فرو آمد. او تنها چند سانتیمتر ناقابل با پلتفرم فاصله داشت. یکی از اعضای تیم او گفته بود که موج‌های موجود این پلتفرم را بیش از اندازه تکان می‌داد و همین باعث فرود اشتباهی شد.

دولت فرانسه قرار است که 1.3 میلیون یورو بر روی این محصول هزینه کند و آن را توسعه دهد. باید ببینیم که در آینده چه استفاده‌هایی از هاوربورد Flyboard Air صورت خواهد گرفت.

 

منبع TheVerge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.