6 اپلیکیشن که یاد گرفتن یک زبان برنامه‌ نویسی جدید را برای شما آسان‌تر می‌کند

یاد گرفتن یک زبان برنامه‌ نویسی می‌تواند از جمله فعالیت‌هایی است که در دنیای کنونی اهمیت بسیار زیادی دارد. گسترش استفاده از فناوری در حوزه کسب و کار، برنامه نویسی را به یکی از مهارت‌های لازم برای هر شخص تبدیل کرده است.

0

در برخی از موارد یاد گرفتن برنامه نویسی هم‌چون دوچرخه سواری است، در حقیقت شما با مدتی تمرین نکردن آن را فراموش نخواهید کرد. با این حال فراگیری و گسترش دانش در این زمینه نیازمند تمرینات مداوم و تلاش بسیار زیاد است.

اگر از جمله تازه‌واردان به دنیای برنامه‌نویسی هستید، تمرین کردن می‌تواند برای تبدیل شدن شما به یک فرد حرفه‌ای بسیار با اهمیت باشد. از این رو در این مطلب قصد داریم با شش اپلیکیشن آشنا شویم که به شما کمک می کند به راحتی برنامه‌نویسی را یاد بگیرید و یا مهارت‌های خود در این زمینه را گسترش دهید.

1- برنامه Enki

enki

شما می‌توانید Enki را اپلیکیشنی مشابه با برنامه‌های ورزشی بدانید، با این تفاوت که در این اپلیکیشن به جای سوزاندن چربی و ساختن عضله، با تمرینات روزانه مهارت‌های برنامه‌نویسی خود را گسترش می‌دهید. کار با این اپلیکیشن بسیار ساده است، زبان مدنظر خود را انتخاب کنید و بقیه کارها را به Enki بسپارید.

این اپلیکشن می‌تواند توسط کاربران مبتدی تا حرفه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد. به کمک Enki علاوه بر جاوا اسکریپت می‌توانید به سایر تکنولوژی‌های وب و یا موضوعاتی نظیر خط فرمان لینوکس و یا نرم افزار کنترل و مدیریت نسخه Git نیز مسلط شوید.

استفاده از Enki رایگان است، با این حال با پرداخت حق اشتراک می‌توانید به امکاناتی نظیر تمرینات اضافه دسترسی داشته باشید. این موضوع در اپلیکیشن‌های یادگیری یک استاندارد است، اگرچه توسط Enki می‌توانید موضوعات و مطالب بسیار زیادی را بدون پرداخت پول فرا بگیرید.

دانلود Enki از گوگل پلی / اپ استور

2- برنامه Grasshopper

Grasshopper

برخلاف اکثر اپلیکیشن‌های این لیست که یادگیری چندین زبان برنامه نویسی را پشتیبانی می‌کنند، Grasshopper تنها برای یادگیری زبان جاوا اسکریپت کاربرد دارد. البته باید در نظر داشت که جاوا اسکریپت علاوه بر یادگیری بسیار آسان، طیف وسیعی از کاربردها را شامل می‌شود.

در Grasshopper ابتدا شما با مفاهیم ساده و پایه برنامه‌نویسی آشنا می‌شوید و پس از آن مراحل به تدریج به سمت حرفه‌ای شدن گسترش می‌یابد. هم‌چنین پس از گذشت مدتی، شما با استفاده از کتابخانه D3.js می‌توانید مهارت‌های خود را به صورت گرافیکی مشاهده کنید.

ساختار Grasshopper به‌گونه‌ای طراحی شده است که شما هر روز با انجام دادن تمرینات و البته بازی‌های در نظر گرفته شده، به استفاده مداوم از آن ترغیب شوید. با این حال نمی‌تواند تضمین قطعی برای ادامه دادن این راه باشد و این شما هستید که باید دوره‌ها را به اتمام برسانید. استفاده از Grasshopper کاملا رایگان بوده و هیچ خرید درون برنامه‌ای در آن وجود ندارد.

دانلود Grasshopper از گوگل پلی / اپ استور

3- برنامه SoloLearn

SoloLearn

SoloLearn را می‌توان قدرتمندترین اپلیکیشن موجود در این لیست دانست. به کمک این اپلیکیشن شما می‌توانید نکات اصلی و کاربردی تعداد زیادی زبان برنامه نویسی را بیاموزید. معمولا اپلیکیشن‌های چند زبانه از تعداد محدودی زبان برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌کنند، با این حال SoloLearn می‌تواند طیف بسیار گسترده‌ای از زبان‌های برنامه‌نویسی را شامل شود. از جمله زبان‌های پشتیبانی شده توسط SoloLearn می‌توان به سی، سی ++، جاوا، جاوا اسکریپت، PHP، پایتون، روبی و سویفت اشاره کرد.

هم‌چون برخی دیگر از عناوین این لیست SoloLearn نیز از متد gamification (بازی‌وار سازی) استفاده می‌کند. به این ترتیب شما با کسب امتیاز و دستاوردهای جدید، در کنار سرگرم شدن مهارت‌های برنامه‌نویسی خود را گسترش می‌دهید. هم‌چنین این امکان وجود دارد که با سایر زبان‌ آموزان از سراسر دنیا، یک مسابقه سخت و چالش برانگیز را برگزار کنید.

بیش‌تر بخش‌های SoloLearn به صورت رایگان قابل استفاده است، اما به همه آن‌ها دسترسی ندارید. حق عضویت در دوره‌های این اپلیکیشن برای یک ماه 6.99 و در یکسال 47.99 دلار در نظر گرفته شده است. با پرداخت حق عضویت تبلیغات محیطی اپلیکیشن حذف شده و شما به امکاناتی نظیر تعیین هدف و یا دریافت توصیه‌‌های شخصی دسترسی خواهید داشت.

دانلود SoloLearn از گوگل پلی / اپ استور

4- برنامه Codeacademy Go

Codeacademy Go

مطمئنا Codecademy Go نمی‌تواند ایده‌آل‌ترین گزینه موجود در این لیست برای یاد گرفتن زبان برنامه‌ نویسی باشد. در حقیقت سازندگان این اپلیکیشن تنها به جمع‌آوری دوره‌ها و چالش‌های موجود در وب‌سایت‌ Codecademy و ارایه آنها در قالب یک اپ موبایلی پرداخته‌اند. البته این موضوع لزوما بد نیست، خصوصا اگر قبلا از کاربران وب‌سایت Codecademy باشید.

اپلیکیشن Codecademy Go کاملا رایگان است و نیازی به پرداخت‌های درون برنامه‌ای ندارد. از این رو آزمودن آن بدون نیاز به پرداخت هزینه قابل انجام است.

دانلود Codecademy Go از گوگل پلی / اپ استور

5- برنامه Hopscotch

Hopscotch

با توجه به تبلیغات پیرامون این اپلیکیشن ممکن است شما نیز فکر کنید که Hopscotch یک برنامه مخصوص کودکان است. البته در اپ استور نیز این برنامه با نام “Hopscotch: Coding for Kids” منتشر شده است، با این حال برخلاف ظاهر کودک دوستانه این اپلیکیشن، Hopscotch چیزی فراتر از یک برنامه کودکانه است.

با مطالعه بخش FAQ در وب‌سایت Hopscotch به این موضوع پی خواهید برد که این اپلیکیشن برای همه سنین مناسب است. در واقع توسعه دهندگان این اپلیکیشن اعلام کرده‌اند که اگرچه این برنامه برای کودکان 7 تا 13 ساله طراحی شده است، اما افراد 18 ساله و یا حتی دانش‌آموزان کالج نیز می‌توانند برای یادگیری از Hopscotch استفاده کنند.

در حالی که اکثر اپلیکیشن‌های موجود برای یاد گرفتن زبان برنامه‌ نویسی، شروع آموزش را بر پایه مفاهیم بنیادی گذاشته‌اند، Hopscotch مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. در حقیقت این اپلیکیشن امکان ساخت برنامه و بازی را در طی چند دقیقه می‌دهد، به این ترتیب ذهن کاربر برای دریافت مفاهیم عمیق و هم‌چنین و اساسی برنامه‌نویسی آشنا می‌شود.

متاسفانه این اپلیکیشن در حال حاضر تنها محدود به نسخه iOS است. با این حال توسعه دهندگان اعلام کرده‌اند که قصد ارایه نسخه اندرویدی و حتی نسخه تحت وب را دارند، اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است. استفاده از این اپلیکیشن رایگان است، اما برای دسترسی به برخی از امکانات باید اکانت پریمیوم تهیه کنید، هزینه ماهانه دریافت اکانت پریمیوم 7.99 دلار است.

دانلود Codecademy Go از اپ استور

6- Encode

Encode

اگر قصد دارید برنامه‌نویسی را به منظور توسعه وب یاد بگیرید، Encode می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد. این اپلیکیشن از زبان‌های جاوا اسکریپت، پایتون، HTML و CSS پشتیبانی می‌کند.

هم‌چنین اگر از اندروید و یا iOS جهت کد نویسی استفاده می‌کنید، Encode با استفاده از یک نوار ابزار شامل کلیدها و سمبل‌های لازم می‌تواند فرآیند نوشتن کد را آسان‌تر کند؛ زیرا دیگر لازم نیست به صورت مداوم در کیبورد گوشی و تبلت خود به دنبال سمبل‌های لازم هم‌چون { } و یا [ ] باشید. از انتشار این اپلیکیشن چندین سال می گذرد، Encode محبوبیتی مثل سایر عناوین این لیست ندارد، اما قطعا ارزش امتحان کردن را خواهد داشت.

این اپلیکیشن برای هر دو نسخه اندروید و iOS موجود است. دانلود و استفاده از نسخه معمولی کاملا رایگان است، اما جهت دریافت Encode Plus می‌بایست 4.99 دلار پرداخت کنید، در این نسخه می‌توان به دوره‌ها و چالش‌های بیش‌تری دسترسی داشت.

دانلود Codecademy Go از گوگل پلی / اپ استور


به خاطر داشته باشید که این برنامه‌ها می‌توانند نقش جانبی برای افزایش سطح یادگیری شما داشته باشند و مهمترین اصل در یاد گرفتن یک زبان برنامه نویسی تمرین مداوم و مواجه شدن با چالش‌های جدید است. اما در عین حال مهمترین چیز این است که از تلاش دست برندارید!

منبع makeuseof
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.