دولت آمریکا از دادگاه‌های این کشور خواست تا شکایت هواوی را نادیده بگیرند

رئیس جمهور ایالات متحده مدتی پیش اعلام کرد که تحریم هواوی به اتمام رسیده، اما به نظر وزارت دادگستری و دادگاه‌های آمریکایی برنامه دیگری دارند.

2

دونالد ترامپ پس از مذاکرات G20 با شی جین‌پینگ اعلام کرد که شرکت‌های آمریکایی اجازه فروش محصولات خود به هواوی را دارند. اما این یک سوی سکه است. در آن سوی سکه، دولت ایالات متحده همچنان در حال مبارزه با هواوی و مقابله با شکایت هواوی از مسیرهای قانونی است.

ایالات متحده از یک دادگاه فدرال در تگزاس درخواست کرده که شکایت مطرح شده توسط هواوی را در نظر نگیرد و از امور دادگاه خارج کند. در شکایت هواوی، این شرکت از دولت آمریکا به خاطر تحریم محصولاتش شکایت کرده است.

شکایت هواوی بر چه پایه‌ای است؟

هواوی این شکایت را چهار ماه پیش به دادگاه ارائه داد. اما پایه چنین شکایتی چیست؟ هواوی ادعا می‌کند که رفتار دولت فدرال، تحریم هواوی و عدم اجازه به شرکت‌های آمریکایی برای ثبت تجارت، خلاف قانون اساسی آمریکا است. این تحریم از طریق یک لایحه منع حقوق مدنی طراحی شده. این لایحه به صورت کلی مجازات بدون ایجاد یک دادگاه است. اما مسئله اینجا است که در یک فصل قانون اساسی آمریکا، ذکر شده که چنین لایحه‌ای نباید تصویب شود.

وکلای وزارت دادگستری ادعا می‌کنند که این قانون یک مجازات مغایر با قانون اساسی نیست. بلکه یک قدم منطقی برای محافظت از کشور در مقابل چین است. همچنین این وکلا تاکید داشتند که قانون‌گذاران ایالات متحده یک دهه است در مورد خطر سایبری چین هشدار داده‌اند. همچنین در مقابله با شکایت هواوی این وکلا ادعا کردند که تاکتیک هواوی متعلق به زمان جنگ داخلی و جنگ سرد است.

اما قسمت اصلی استدلال وکلای دادگستری یک نکته فنی است. استدلال این است که ایالات متحده برای هواوی مجازات مرگ، زندان یا مصادره اموال را صادر نکرده. همچنین دولت هواوی را از انجام حرفه فعلی خود منع نمی‌کند.

کل روند حقوقی، یک روند فنی و تکنیکی است. قانون اساسی آمریکا در برخی موارد گستردگی بالایی دارد، اما احتمال برنده شدن هواوی از طریق دادگاه فدرال، به خاطر کنترل حزب جمهوری‌خواه بسیار کم است. این تحریم ضربات زیادی به شرکت هواوی خواهد زد. اما بسیاری بر این باورند که شکایت هواوی یک حرکت نمادین است. البته ممکن است ناگهان شاهد یک اتفاق غیر قابل پیش‌بینی در این زمینه باشیم.

 

منبع GizmoChina
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. Me می‌گوید

    اگر دیلیت اکانت کنیم دایرکت هامون هم از پیج فرده مقابل پاک میشه؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      بله اما نه به سرعت و مدتی طول میکشه