هواوی دوباره مجوز کار با شرکت‌های آمریکایی را به دست آورد

رئیس جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ و همتای چینی او شی جین پینگ، آتش‌بس در جنگ تجاری میان دو کشور را در نشست G20 در ژاپن اعلام کردند.

0

از یکی دو روز پیش نشست سران کشورهای گروه موسوم به G20 در ژاپن در حال برگزاریست. در این نشست، همانطور که انتظار می‌رفت مهم‌ترین دیدار به دیدار میان سران دو کشور چین و آمریکا اختصاص داشت و در عین حال مهم‌ترین موضوع قابل پیش‌بینی در این نشست، مذاکره در مورد تحریم هواوی توسط امریکا بود.

این دقیقا همان چیزی بود که رخ داد و سران دو کشور پس از اعلام آتش‌بس در جنگ تجاری فیمابین که پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ آغاز شده بود، برخی نقاط بحرانی در این جنگ تجاری را مورد حل و فصل قرار دادند و بلومبرگ گزارش داده است دونالد ترامپ پس از موافقت چین و حل مشکل واردات محصولات کشاورزی آمریکا به این کشور از موافقت خود برای حل مشکل و رفع تحریم هواوی خبر داد.

دونالد ترامپ: شرکت های آمریکایی می‌توانند تجهیزات خود را به هواوی  بفروشند. ما در مورد تجهیزاتی صحبت می‌کنیم که هیچ مشکل بزرگ امنیت ملی با آن وجود ندارد.

اگر این توافق پابرجا بماند و ترامپ نیز بر سر حرفش باشد حالا دیگر شرکت‌های آمریکایی مانند گوگل و ARM، کوالکام و سایر تامین‌کنندگان آمریکایی تجهیزات هواوی می‌توانند مانند گذشته بدون محدودیت با هواوی به تجارت بپردازند.

اگرچه شاید این مدت برای هواوی به اندازه چندین ماه گذشته باشد اما در عمل تنها شش هفته هواوی در برزخ تحریم آمریکا قرار داشت تا با آغاز تحریم هواوی توسط گوگل  و شرکت‌های دیگری مانند کوالکام و ARM، شاهد اتفاقات زیادی مانند اعلام برنامه این شرکت برای تهیه سیستم عامل اختصاصی جایگزین اندروید و حتی گزارش انبار کردن قطعات از سوی هواوی به مدت یک سال باشیم.

اگر چه در تمام این مدت تحلیلگران با اشاره به هویت تجاری ترامپ و همچنین آمار و ارقامی نظیر ارزش خرید 11 میلیارد دلاری هواوی از تامین‌کنندگان آمریکایی در سال گذشته میلادی احتمال پایان زودهنگام این تحریم را دور از انتظار نمی‌دانستند.

تجربه شش هفته تحریم آمریکا برای هواوی چقدر تمام شد؟

حالا باید دید هواوی چه تصمیمی در خصوص استراتژی تهیه سیستم عامل اختصاصی جایگزین اندروید خواهد داشت و آیا همچنان بر تهیه و عرضه آن اصرار خواهد داشت یا خیر. در عین حال با تحریم Arm این شرکت مطمئنا در تهیه چیپست‌های Kirin خود بالاخره به مشکل می‌خورد و مطمئنا این تحریم فرصت خوبی بود تا هواوی خود را برای یک رویارویی دوباره و در واقع برای روز مبادا به خوبی خود را آماده کند تا دوباره این چنین غافلگیر نشود!

هواوی سال گذشته میلادی موفق به فروش 206 میلیون دستگاه گوشی هوشمند شده بود و در جایگاه دومین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند جهان پس از سامسونگ قرار داشت و حتی از هدف‌گذاری خود برای تبدیل به اولین تولیدکننده بزرگ جهان تا سال 2020 خبر داده بود.

هوای تاکنون توانسته است در سه ماهه اول سال جاری میلادی موفق به فروش 59 میلیون دستگاه گوشی هوشمند شود و اعلام کرده است که به دلیل تحریم امریکا در سال 2019 صرفا موفق به فروش 140 تا 160 میلیون دستگاه گوشی هوشمند خواهد شد و حتی ضرر 30 میلیارد دلاری را پیش‌بینی کرده است. حالا باید دید در صورت رفع تحریم دائمی از فرصت باقیمانده تا پایان سال چگونه خواهد توانست برای جبران کاهش فروش خود استفاده کند.

تحریم هواوی ترامپ

نکته جالب اینجاست که چندین روز پس از آغاز تحریم هواوی، دونالد ترامپ در سخنانی هواوی را خطری بزرگ برای امنیت ملی این کشور دانسته بود و در عین حال قرارگیری آن در معمامله تجاری با چین را رد نکرده بود که این سخنان تعجب رسانه‌های امریکایی را برانگیخت چرا که این رسانه‌ها اعتقاد داشتند چرا باید موضوعی که به امنیت ملی این کشور مربوط است در یک معامله تجاری قابل مذاکره باشد!

آیا شرط تلویحی ترامپ برای رفع تحریم هواوی دردسر می‌شود؟

همانطور که اشاره کردیم ترامپ در اعلام موافقت خود برای رفع تحریم هواوی تاکید کرده که «ما در مورد تجهیزاتی صحبت می‌کنیم که هیچ مشکل بزرگ امنیت ملی با آن وجود ندارد.» حال باید دید با توجه به شرط تلویحی ترامپ برای تجارت با هواوی این موضوع می‌تواند دردسر جدیدی برای هواوی در مورد فروش تجهیزات شبکه و همچنین توسعه نسل جدید شبکه تلفن همراه موسوم به 5G باشد یا خیر!

منبع phonearena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.