بزرگترین چیزهایی که اپل در مراسم شب گذشته در WWDC19 آنها را معرفی کرد

شرکت اپل شب گذشته در مقر اصلی خود گردهمایی سالانه توسعه‌دهندگان WWDC19 را برگزار کرد. ما نیز در فارنت بر همین اساس به طور کامل و جامع اخبار منتشر شده از این مراسم را پوشش دادیم، با این حال اگر موفق به پیگیری اخبار WWDC19 نشده‌اید در ادامه همراه ما باشید تا مهم‌ترین چیزهایی که اپل شب گذشته معرفی کرده است را با هم مرور کنیم.

0

کنفرانس WWDC19 را می‌توان یکی از پرمحتواترین کنفرانس‏‎های اپل در چند سال اخیر دانست که طی آن علاوه بر معرفی آپدیت‌های مختلف برای سیستم عامل‌های گوشی‌های آیفون، ساعت هوشمند اپل واچ و تبلت آی‎پد، شاهد رونمایی از مک پرو جدید ماژولار با سخت افزاری بسیار قدرتمند بودیم.

معرفی iOS 13 همراه با تم تیره و اپلیکیشن‌های ارتقا یافته

معرفی iOS 13 اپل به عنوان نسخه جدید سیستم عامل گوشی‌های آیفون را می‌توان گل سرسبد مراسم شب گذشته WWDC19 اپل دانست که قابلیت‌های جدیدی از جمله تم تیره را برای گوشی‌های آیفون به ارمغان می‌آورد.

iOS 13 اپل

طبق ادعای اپل، برنامه‌های سیستمی در iOS 13 دو برابر سریع‌تر از نسخه قبلی اجرا می‌شوند و سنسور تشخیص چهره فیس آی‎دی نیز اکنون 30 درصد سریع‌تر قادر به انجام عملیات احراز هویت است. اپل همچنین وعده داده تا حجم به‌روزرسانی برنامه‌های سیستمی جدید 60 درصد کاهش داشته باشد. در سوی دیگر انتظار داریم برنامه news دو برابر سریع‎تر نسبت به قبل اجرا گردد.

تم تیره یا Dark Mode در آپدیت iOS 13 اپل

تم تیره یا Dark Mode یکی دیگر از ویژگی‌های اضافه شده به آپدیت iOS 13 اپل است که افراد می‌توانند با بهره گیری از آن در محیط‌های تاریک، راحت‌تر از گجت‌های خود استفاده کنند.

فهرست دریافت کنندگان iOS 13

همچنین با فعال کردن این حالت مصرف باتری دستگاه نیز به طرز چشمگیری پیدا می‌کند. در سوی دیگر برنامه نقشه نیز به طور کلی بازنویسی شده و حاوی یک قابلیت دیداری جدید مشابه به Street View است.

در آپدیت iOS 13 اپل شاهد معرفی نسخه جدید و باز طراحی شده برنامه یادآوری یا همان REMINDERS هستیم که امکان برچسب‌زنی بر روی رویدادها تنظیم شده را ارائه می‌کند. این برنامه اکنون با هوش مصنوعی یکپارچه شده، طوری که اگر در هرکجا سیستم عامل موبایلی جدید اپل متنی حاوی تاریخ و زمان را ایجاد کنید، به طور خودکار به شما پیشنهاد ایجاد یک یادآوری جدید داده خواهد شد.

علاوه بر این در iOS 13 شاهد اضافه شدن قابلیت اتصال USB flash یا SD کارت از طریق اپلیکیشن Files به آیفون هستیم. درنهایت اپل علاوه بر ویژگی‌های فوق در iOS 13 از ابزار ویرایش تصویر و ویدئو جدید هم پرده برداشته که از فناوری یادگیری ماشینی بهره می‌برند.

پروتکل‌های امنیتی جدید HOMEKIT و محدود کردن دسترسی برنامه‌های جانبی

ارتقا حریم خصوصی یکی از بخش‌هایی بود که ساکنین کوپرتینو شب گذشته در WWDC19 بر روی آن تأکید زیادی داشته و چندین قابلیت جدید را پیرامون آن معرفی کردند. به عنوان مثال در نسخه جدید پلتفرم موبایلی اپل امکان محدود سازی دسترسی به لوکیشن گوشی توسط اپلیکیشن‌های جانبی فراهم شده است.

کاربران اکنون می‌توانند تعیین کنند که هر برنامه چند بار قادر به بررسی موقعیت مکانی است. همچنین امکان مسدودسازی این دسترسی صرفاً با طی کردن چند مرحله ساده امکان‌پذیر شده است.

قابلیت Sign in with Apple برای ورود ایمن به برنامه‌ها

در سوی دیگر شاهد معرفی قابلیت “Sign in with Apple” هستیم که به توسعه دهندگان امکان ورود به برنامه یا سرویس‎ها صرفاً با استفاده از اطلاعات فیس آی‎دی و بدون همگام‌سازی مابقی اطلاعات اساسی را می‌دهد.

با ساخت این‌گونه حساب‌ها به طور خودکار یک ایمیل جدید هم در اختیارتان قرار خواهد گرفت که قادر به شناسایی ایمیل‌های دریافتی مهم از طریق کاربران برنامه و باز ارسال آن‌ها به ایمیل اصلی خواهد بود. بدین ترتیب دیگر نگرانی پیرامون وارد کردن ایمیل اکانت در قسمت توضیحات برنامه و ارتباط گیری با کاربران آن از بین خواهد رفت.

پروتکل‌های امنیتی جدید HOMEKIT به دوربین‌ها این امکان را می‌دهد تا تصویر را ابتدا به یک HomePod ارسال کنند تا قبل از فرستاده شدن به فضای ابری iCloud آنالیز شود. این اطلاعات حتی در زمان ارسال رمزگذاری می‌شود و تا 10 روز بدون هیچ‌گونه ویرایش در iCloud نگه‌داری می‌شوند. اپل همچنین پروتکل‌های امنیتی جدید را به روترهای برخی شرکت‌ها همچون Linksys, Eero و Charter Spectrum اضافه کرده است.

صدای طبیعی‎تر سیری اپل

سیری اپل را می‌توان یکی دیگر از ارکان مهم کنفرانس WWDC19 اپل دانست که اکنون به صدای طبیعی‌تری تجهیز شده است. البته شاید جالب باشد که بدانید کلمات ادا شده توسط سری توسط انسان ضبط نشده است، بلکه توسط نسل دوم هوش مصنوعی تبدیل متن به گفتار خلق می‌شوند؛ از این رو تقریبا دیگر گستره کلمات محدودیتی نخواهد داشت.

صدای طبیعی‎تر سیری

همچنین امکان پشتیبانی از این دستیار صوتی به برخی دیگر از گجت‌های اپل اضافه شده است. به عنوان مثال سیری در هدفون بی‎سیم AirPod قابلیت خواندن سریع پیام‌های دریافتی و ایجاد پاسخ را دارد.

این دستیار صوتی در HomePod قابلیت تشخیص صدای افراد مختلف و متمایز کردن آن‌ها از یکدیگر را به دست آورده است. همچنین به کمک آن قادر خواهید بود میان اسپیکر هوشمند HomePod و آیفون به راحتی فایل‌های صوتی همگام سازی کنید.

سیری همچنین از برنامه‌های جانبی مانند Pandora و Waze پشتیبانی کرده و از طریق سیستم درون خودرویی CarPlay هم می‌تواند گجت‌های هوشمند قدرت گرفته از پلتفرم سیستم خانه هوشمند اپل را کنترل کند.

معرفی سیستم عامل iPadOS اپل

پس از مدت‌ها درز شایعات مختلف پیرامون توسعه یک سیستم عامل اختصاصی برای اجرا بر روی تبلت آی‎پد، سرانجام اپل شب گذشته در WWDC19 این شرکت سیستم عامل iPadOS را معرفی کرد. اپل مدت‌ها در تلاش بود تا امکانات چندوظیفه‌ بیشتری از جمله قابلیت چند تصویری و بهبودهای دیگر، به iOS اضافه کند. این تلاش‌ها بالاخره موجب ورود iOS به یک دوراهی شدند.

اپل همچنین ژست‌های چندوظیفه‌ای بیشتری برای رفتن بین اپلیکیشن‌ها و درگ و دراپ کردن اپ‌ها در همان صفحه اضافه کرده است. iPadOS برای اجرا بر روی آی‌پدهای اپل طراحی شده و یک تافته‌ی جدا بافته‌ از این شرکت برای تبلت‌ها محسوب می‌شود. این سیستم عامل آزادی عمل بیشتری به سازندگان برای استفاده از صفحه‌ی بزرگ‌تر آی‌پد می‌دهد.

نسخه جدید macOS با نام CATALINA

ساکنین کوپرتینو در WWDC19 از نسخه جدید سیستم عامل مک با نام Catalina رونمایی کردند که دارای یک قابلیت جدید و منحصر به فرد نسبت به نسخه‌های قبلی MacOS است و آن پشتیبانی از برنامه‌های توسعه یافته برای تبلت آی‎پد است.

در سوی دیگر با از راه رسیدن این آپدیت شاهد غیر فعال شدن آیتونز خواهیم بود که توسط سه برنامه جداگانه جایگزین می‌شود. بدین ترتیب برنامه Music که اکنون از یک واحد هوش یادگیری ماشینی بهره می‌برد و با آن به مرور زمان قادر به شناسایی سلیقه فرد است، در جهت صرفاً پخش موزیک استفاده خواهد شد و علاقه‌مندان به پارتکست هم به طبع می‌توانند از برنامه اختصاصی Podcasts بدین منظور استفاده کنند.

آپدیت MACOS CATALINA

در سوی دیگر هر دو سیستم عامل macOS و iOS 13 به زودی به قابلیت دریافت فرامین صوتی برای باز کردن و کنترل برنامه‌های مختلف تجهیز خواهند شد. نکته قابل توجه آنکه عملیات پردازش صدا در هر دستگاه انجام می‌شود و نیاز به ارسال اطلاعات به سرور جداگانه نخواهد بود.

همچنین اپل در iOS 13 از سیستم دریابی گجتی جدید تحت عنوان FIND MY پرده برداشته که می‌تواند مکان دستگاه را حتی در زمان آفلاین بودن هم نشان دهد. گجت‌های مجهز به این سیستم در حالت Sleep هم به صورت منظم سیگنال‌های بلوتوث با انرژی پایین منتشر می‌کنند که توسط سایر دستگاه‌های ساخت اپل در محیط قابل ردیابی بوده و موقعیت آیفون یا مک‌بوک را فاش میکند.

نسخه جدید زبان برنامه نویسی SWIFTUI

در نسخه جدید زبان برنامه نویسی اپل شاهد قابلیت اضافه کردن محتویات با کشیدن و رها کردن (drag و drop) بدون نیاز به تایپ کردن دستی هستیم. رابط برنامه نویسی این زبان همچنین اکنون به ویژگی پیش نمایش کد نوشته شده در آخرین خط مجهز شده است. محیط برنامه این زبان اکنون از زبان‌های بین المللی برای نگارش از راست به چپ نیز پشتیبانی می‌کند. درنهایت افراد می‌توانند در یک محیط اقدام به توسعه برنامه‌های مختلف برای اجرا بر روی گجت‌های مختلف اپلی کنند.

مک پرو 2019 اپل با طراحی کاملا جدید

تنها سخت افزار معرفی شده در مراسم WWDC19، مک پرو جدید اپل با قابلیت پشتیبانی از 1.5 ترابایت حافظه رم بود. مک پرو بازطراحی شده اکنون از پردازنده 28 هسته‌ای Xeon اینتل بهره می‌برد که نسبت به نسل قبلی باعث کاهش توان گرمایی 300 واتی می‌شود.

در سوی دیگر مک پرو 2019 اپل دارای چهار جایگاه حافظه PCI Express، دو درگاه یواس‌بی_سی، دو درگاه USB-A است. در این سیستم چهار درگاه دوگانه عریض، سه درگاه تک عریض و یک درگاه تک نیمه عریض وجود دارد. در بخش کارت گرافیک نیز شاهد پشتیبانی از AMD Radeon Pro 580x یا Radeon Pro Vega II و یا دو کارت گرافیک  Vega II هستیم.

مک پرو باز طراحی شده

این کانفیگ قابلیت پشتیبانی از تصاویر 8K را در حالت سه استریم هم‌زمان به مک پرو جدید اضافه می‌کند که در حالت استریم در 12 کانال به 4K کاهش پیدا می‌کند.

در کنار این دستگاه شاهد معرفی نمایشگری با وضوح تصویر 6K و البته فناوری رتینا با عنوان Pro Display XDR از سوی اپل در WWDC19 بودیم. این نمایشگر ال‌سی‌دی 32 اینچی، دارای وضوح تصویر 6010 در 3384 پیکسلی است که معادل 6K است. این نمایشگر 32 اینچی 5 هزار دلار قیمت دارد و البته یک پایه‌ی پرو برای آن طراحی شده که جداگانه با قیمت 999 دلار به فروش می‌رسد.

معرفی نسخه جدید TVOS با قابلیت چند کاربر در WWDC19

نسخه جدید پلتفرم تلویزیون هوشمند TVOS اپل یک رابط کاربری به‌روز شده‌ای را به ارمغان می‌آورد که همچون Amazon’s UX قادر به پیش نمایش محتویات انتخاب شده است. دیگر ویژگی افزوده شده به این پلتفرم امکان ورود با چند اکانت و جا به جا شدن میان آن‌ها است.

در کنار باز طراحی صفحه هوم جدید، TVOS پیش نیاز پشتیبانی از کنسول‌های بازی جانبی مانند ایکس باکس و پلی‌استیشن 4 را به تلویزیون‌های هوشمند اپل اضافه می‌کند.

آپدیت جدید برای اپل واج با watchOS 6

آپدیت WatchOS 6 اپل را نسخه تکمیل شده و ارتقا یافته WatchOS 5 می‌توان دانست که اپل شب گذشته در WWDC19 آن را معرفی کرد و برخی قابلیت‌های جدید را به ارمغان می‌آورد.

به عنوان مثال اصلی‌ترین ویژگی این پلتفرم ارائه واچ‌ فیس‌های جدید است که از طراحی گرافیکی بهتری بهره می‌برند. البته برخی وا فیس‌‎های جدید می‌توانند اطلاعات بیشتری مانند قدم‎های برداشته شده در طول روز یا آخرین وضعیت ضربان قلب را در صفحه اصلی ارائه کنند.

watchOS 6

WatchOS 6 اپل همچنین دارای چندین برنامه جدید از جمله ماشین حساب، برنامه یادداشت و ضبط صوت است که بدون نیاز به هیچ برنامه جانبی می‌توان اطلاعات ثبت شده توسط آن‌ها را با گوشی آیفون همگام کرد.

از دیگر ویژگی‌های watchOS 6 که در مراسم WWDC 19 شاهد ارائه پیش نمایش آن بودیم، می‌توان به سیستم برنامه ریزی و هشدار عادت ماهانه برای بانوان، استور نرم افزاری اختصاصی و قابلیت جستجوی صوتی توسط سیری اشاره کرد.

منبع theverge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.