اپل نسخه بعدی MacOS خود با نام Catalina را رسما معرفی کرد

شرکت اپل در کنار iOS 13 و iPadOS از نسخه جدید سیستم عامل خود برای دستگاه‌های مبتنی بر مکینتاش با نام Catalina رونمایی کرد.

0

سیستم عامل Catalina دارای یک قابلیت جدید و منحصر به فرد نسبت به نسخه‌های قبلی MacOS می‌باشد و آن نیز پشتیبانی از برنامه‌های توسعه یافته برای تبلت آی‎پد است.

این ویژگی که پیش‌تر با نام “شیرینی” و اکنون با نام Catalyst شناخته می‌شود، ابزاری را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد که با بهره‌گیری از آن قادر به پورت و بهینه سازی برنامه‌های توسعه یافته برای آی‎پد برای اجرا بر روی سیستم‌های مبتنی بر مک خواهند بود.

البته ساکنین کوپرتینو در این راستا به زودی ابزاری تحت عنوان Xcode را در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهند داد که مانند یک کانورتر می‌تواند در جهت پورت برنامه‌های آی‎پد برای اجرا بر روی مک مورد استفاده قرار گیرد. البته هنوز زود است که بتوان در رابطه با موفقیت این طرح اظهار نظر کرد، چراکه ترغیب توسعه دهندگان برای پشتیبانی از یک سیستم عامل جدید کاری بس مشکل است؛ این موضوع را مدیران مایکروسافت در زمان معرفی ویندوز 10 موبایل به خوبی درک کرده‌اند.

البته به نظر می‌رسد اپل در اول راه برخی شرکای نرم افزاری مانند توییتر و Atlassian را با خود همراه کرده‌اند، طوری که انتظار داریم اپلیکیشن شبکه اجتماعی توییتر و اپلیکیشن Jira iPad به زودی برای اجرا بر روی سیستم عامل Catalina عرضه شوند.

Catalyst

در سوی دیگر با از راه رسیدن این آپدیت شاهد غیر فعال شدن آیتونز خواهیم بود که توسط سه برنامه جداگانه جایگزین می‌شود. بدین ترتیب برنامه Music که اکنون از یک واحد هوش یادگیری ماشینی بهره می‌برد و با آن به مرور زمان قادر به شناسایی سلیقه فرد است، در جهت صرفاً پخش موزیک استفاده خواهد شد و علاقه‌مندان به پارتکست هم به طبع می‌توانند از برنامه اختصاصی Podcasts بدین منظور استفاده کنند.

درنهایت اپلیکیشن TV شامل محتوای منحصر به فرد تولیدی توسط اپل همراه با سایر برنامه‌های ارائه دهندگان از جمله Showtime و HBO خواهد بود. این برنامه از محتویات 4K HDR و سیستم صوتی دالبی اتموس پشتیبانی می‌کند.

دیگر ویژگی جدید سیستم عامل دسکتاپی اپل امکان استفاده از آی‎پد به عنوان نمایشگر ثانیه در هنگام اتصال به سیستم مبتنی بر مک است. شیوه عملکرد این سیستم که اپل آن را Sidecar می‌نامند، دقیقاً شبیه به برنامه‌های Luna یا Duet Display بوده که اپل آن را به یکی از برنامه‌های سیستمی تبدیل کرده است. بدین ترتیب کاربران می‌توانند از نمایشگر آی‎پد و قلم Apple Pencil به عنوان ابزار طراحی لمسی استفاده کرده و نتیجه را به طور هم‌زمان به سیستم مک منتقل کنند. در وهله اول برنامه‌هایی مانند Final Cut Pro X، Adobe Illustrator و iWork از این قابلیت پشتیبانی خواهند کرد.

هر دو سیستم عامل macOS و iOS 13 به زودی به قابلیت دریافت فرامین صوتی برای باز کردن و کنترل برنامه‌های مختلف تجهیز خواهند شد. نکته قابل توجه آنکه عملیات پردازش صدا در هر دستگاه انجام می‌شود و نیاز به ارسال اطلاعات به سرور جداگانه نخواهد بود.

قابلیت Catalyst

اپل همچنین در سیستم عامل Catalina از سیستم دریابی گجت جدیدی تحت عنوان FIND MY پرده برداشته که می‌تواند مکان دستگاه را حتی در زمان آفلاین بودن هم نشان دهد. گجت‌های مجهز به این سیستم در حالت Sleep هم به صورت منظم سیگنال‌های بلوتوث با انرژی پایین منتشر می‌کنند که توسط سایر دستگاه‌های ساخت اپل در محیط قابل ردیابی بوده و موقعیت سیستم مبتنی بر مک را فاش می‌کند. از FIND MY می‌توان به نوان نسخه یکی شده و البته ارتقا یافته Find My Friends و Find My iPhone یاد کرد که با قابلیت‎های یکسان بر روی iOS 13 و سیستم عامل Catalina اجرا می‌گردد.

به‌روزرسانی Catalina تقریباً حدود یک سال بعد از انتشار macOS 10.14 Mojave با قابلیت‎های فوق در کنار تم تیره، اپ استور باز طراحی شده و اپلیکیشن Apple News به زودی در اختیار توسعه دهندگان و پس از آن عموم کاربران قرار خواهد گرفت.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.