احتمال استفاده چین از فلزات کمیاب مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند در جنگ تجاری با آمریکا

آن‌گونه که به نظر می‌رسد جنگ تجاری میان ایالات متحده وارد فاز جدید خواهد شد، چراکه به ادعای روزنامه وابسته به حزب کمونیست چین، این کشور در صورت لزوم می‌تواند صادرات فلزات کمیاب به ایالات متحده را متوقف کند.

0

در ماه‌های اخیر شاهد اوج گرفتن جنگ تجاری و سیاسی میان ایالات متحده و چین بوده‌ایم. این روند با اعمال تعرفه‌های سنگین بر کالاهای چینی از سوی ترامپ و تقابل به مثل چین شدت گرفت و تا جایی پیش رفت که چندی پیش شاهد تحریم تحریم هواوی بزرگ‌ترین تولید کننده تجهیزات مخابراتی و دومین برند تولید کننده گوشی هوشمند از سوی امریکا تحریم گردید.

حال به نظر می‌رسد چین در جدیدترین اقدام در برابر زورگویی‌های امریکا طرح ممنوعیت صادرات عناصر کمیاب مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند و دیگر گجت‎های حوزه دیجیتال را روی میز قرار داده است. بد نیست که بدانید 80 درصد از فلزات کمیاب مورد استفاده در صنایع پیشرفته و تولید لوازم دیجیتال ایالات متحده توسط چین تأمین می‌شود.

البته ایالات متحده قادر به دریافت 17 عنصر شیمیایی نادر از راه‌های دیگر هم هست، با این حال هزینه فرآوری آن‌ها برای استفاده در خط تولید بسیار گران تمام می‌شود؛ از این رو بسیاری از صنایع امریکا به طور مستقیم به معادن چین وابسته هستند.

به هر حال به نظر می‌رسد جنگ تجاری چین و امریکا پس از کالاهای فناوری وارد حوزه معدن خواهد شد. در همین راستا روزنامه دولتی وابسته به حزب کمونیست چین روز گذشته در گزارشی با توجه به سیاست‌های خصمانه امریکا بر ضد کالاهای چینی، از احتمال توقف صادرات فلزات کمیاب به این کشور خبر داد.

مردم چین به هیچ عنوان نمی‌پذیرند که آمریکا فراورده‌هایی که خود با کمک عناصر کمیاب ارسالی از چین ساخته شده‌اند این کشور را تحت فشار قرار دهد. ما به ایالات متحده توصیه می‌کنیم که توانایی طرف چینی را برای حفظ حقوق و منافع توسعه‌اش نادیده نگیرد. البته صرفاً توصیه نمی‌کنیم بلکه هشدار می‌دهیم!

در سوی دیگر دولت ترامپ معتقد است که چین با سرقت حق مالکیت معنوی و تبعیض تجاری، شرکت‌های خارجی و آمریکایی را تحت فشار می‌گذارد و کالاهای ارزان قیمت را با پرداخت یارانه به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

به گزارش رویترز، رسانه‌های نزدیک به دولت چین هیچ‌گاه از الفاظ تهدیدآمیز استفاده نمی‌کنند، مگر آنکه تقابل و خطر وقوع آن جدی باشد؛ از این رو احتمال عملی شدن طرح ممنوعیت صادرات فلزات مذکور به امریکا بسیار بالا است.

در صورت بروز این اتفاق ایالات متحده بدون شک فرآیند فرآوری و پردازش منابع معدنی در تأسیسات کالیفرنیا را افزایش خواهد داد. در سوی دیگر این کشور می‌تواند معادن غرب استرالیا را جایگزین نمونه‎های چینی کند. بد نیست که بدانید شرکت آمریکایی Lynas در چند سال اخیر سرمایه گذاری سنگینی برای استخراج مواد معدنی استرالیا انجام داده است.

در حالی که هر دو کشور مشغول رو کردن اهرم‎های فشار بر دیگری هستند، هنوز مشخص نیست که این جنگ تجاری تا کجا پیش خواهد رفت.

منبع gizmodo
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.