رونمایی ARM از پردازنده Cortex-A77 و پردازنده گرافیکی Mali-G77؛ جان تازه‌ای برای گوشی‌های هوشمند

شرکت بریتانیایی ARM، طراح معماری تراشه‌های موبایلی به تازگی از پردازنده Cortex-A77 و پردازنده گرافیکی Mali-G77 رونمایی کرده که قرار است عملکرد گوشی‌های هوشمند نسل جدید را ارتقا دهد.

0

بنابر اعلام شرکت ARM، پردازنده Cortex-A77 موجب کاهش محدودیت‎های نرم افزاری برای توسعه دهندگان و ارتقا عملکرد سخت افزاری گوشی‌های هوشمند نسل جدید خواهد شد. ARM معتقد است که این تراشه می‌تواند کارایی گوشی‌های هوشمند را در حد و اندازه نوب‎بوک‎های امروزی ارتقا دهد.

همان‌طور که احتمالاً در جریان هستید، شرکت ARM به جای اینکه پردازنده‌های خود را تولید کند، تنها لایسنس آن‌ها را به عنوان IP Core به فروش می‌رساند؛ بنابراین شرکت‌های دیگر پردازنده‌های خود را بر اساس طراحی‌های شرکت آرم می‌سازند. تقریبا تمام تراشه‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند، پی‎سی یا لپ‎تاپ‎ها با معماری ارائه شده از سوی ARM تولید می‌شوند.

پردازنده Cortex-A77

پردازنده Cortex-A77 و پردازنده گرافیکی Mali-G77 سال آینده از راه می‌رسند

به هر حال انتظار داریم که پردازنده Cortex-A77 و واحد پردازش گرافیکی یکپارچه شده Mali-G77 آن از سال آینده در گوشی‌های پرچم‌دار مورد استفاده قرار گیرد. البته همان‌طور که گفته شد احتمالاً شرکت‌های مانند کوالکام این معماری را با نام‎های دیگری ارائه خواهند کرد.

پردازنده Cortex-A77 دست کم 20 درصد سریع‌تر از معماری Cortex-A76 به کار رفته در گوشی‌های امروزی می‌تواند عملیات پردازش را انجام دهد. عملکرد پردازنده گرافیکی Mali-G77 نسب به نسل قبلی یعنی Mali-G76 هم 40 درصد افزایش یافته است، این در حالیست که مصرف انرژی آن 30 درصد کاهش داشته است.

عملکرد پردازنده گرافیکی Mali-G77

درنهایت بد نیست که بدانید عملکرد پردازنده Cortex-A77 بیست درصد بهتر از برترین پردازنده‌های تولیدی قبلی این شرکت است و میزان مصرف انرژی آن نیز در مقایسه با تراشه‌هایی که از سال 2013 بدین سو تولید شده‌اند یک چهارم شده است.

 

در کنار این پردازنده ARM، این شرکت از پلتفرم یادگیری ماشینی Trillium هم پرده برداشت که عملکرد آن دو برابر سریع‌تر از تراشه‌های سری ML بوده و به لطف هشت هسته قادر به 32 تریلیون پردازش در ثانیه است. پروژه Trillium برای بهینه کردن عملکرد گوشی‌های هوشمند توسعه یافته و می‌تواند باعث ارتقا عملکرد دوربین به خصوص در بخش شناسایی اجسام یا ثبت تصاویر به صورت پرتره گردد.

منبع pcworld
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.