چین به خاطر این دلیل بزرگ در پاسخ به تحریم هواوی، آیفون اپل را تحریم نمی‌کند!

هرچند ایالات متحده به تازگی بزرگترین تولید کننده تجهیزات مخابراتی جهان یعنی هواوی را مورد تحریم همه جانبه قرار داده، با این حال ظاهرا نباید انتظار داشت چین در قبال شرکت های امریکایی سیاست مشابهی را در پیش بگیرد.

0

تحریم هواوی از سوی آمریکا می‌تواند به چالشی جدیدی برای هواوی در زمینه عرضه گوشی‌های هوشمند و تجهیزات نسل پنجم شبکه مخابراتی تبدیل شود، با این حال در صورت تقابل به مثل دولت چین شرکت‌های آمریکایی نیز از این تصمیم متأثر خواهند شد. البته انتظار نداریم که اپل جزو شرکت‌هایی باشد که چین تمایلی به تحریم و خارج کردن آن از بازار کشورش باشد. این یعنی به این دلیل که در ادامه به آن خواهیم پرداخت شاهد تحریم اپل توسط چین نخواهیم بود!

آن‌طور که به نظر می‌رسد جنگ تجاری امریکا و چین صرفاً اهداف اقتصادی را دنبال نمی‌کند و هر کشور خواهان به رخ کشیدن سلطه و تأثیرگذاری اقتصادی خود بر رقیب است. در این بین به نظر می‌رسد هواوی اولین قربانی بزرگ محسوب می‌شود که چندی پیش توسط دولت ترامپ تحریم شد. هرچند کاخ سفید هیچ‌گاه ادله محکمی مبنی بر اتهامات ایراد شده به هواوی مطرح نکرد، با این حال برخی از کشورها مانند بریتانیا، نیوزلند، کانادا و استرالیا تنها به واسطه توصیه‌نامه‎های دریافتی از دولت ترامپ، قرارداد خرید بخشی از تجهیزات ساخته شده توسط هواوی را لغو کرده‌اند.

آیا باید منتظر تحریم اپل توسط چین به عنوان مقابله به مثل باشیم؟

هفته گذشته شاهد افزایش تعرفه ورود کالاهای چینی به خاک امریکا از 10 درصد به 25 درصد بودیم که رقمی بالغ بر 250 میلیارد دلار را شامل می‌شود. تنها به واسطه چند ساعت پس از این موضوع نیز چین 60 میلیارد دلار تعرفه جدید بر کالاهای آمریکایی اعمال کرد. سوال اینجاست که اکنون با تحریم هواوی توسط امریکا، آیا باید منتظر تحریم اپل توسط چین به عنوان مقابله به مثل باشیم؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است موضوع را از بعد دیگری ببینیم. هرچند اپل چند سال بیشتر نیست که فعالیت خود را در بازار چین آغاز کرده، با این حال خارج شدن از این بازار می‌تواند در وهله اول ضرر 17 میلیارد دلاری را برای ساکنین کوپرتینو به همراه داشته باشد. اپل در فصل مالی قبلی به درآمد 59.5 میلیارد دلاری دست پیدا کرد که از این میزان 29 درصد از درآمد خالص آن مربوط به بازار چین است.

تحریم شرکت هواوی توسط امریکا

البته طبق ادعای کارشناسان موسسه Goldman Sachs، نیاز چین و اپل به یک دیگر یک رابطه دو طرفه بوده و بعید به نظر می‌رسد که دولت چین این کشور را مورد تحریم متقابل قرار دهد.

اپل گوشی‌های خود را توسط دو شرکت فاکسکان و پگاترون تولید می‌کند. اگر شاهد تحریم اپل توسط چین و ایجاد مانعی بر سر راه فعالیت اپل در چین باشیم این دو شرکت عملاً بزرگ‌ترین سفارشات خود را از دست خواهند داد. در سوی دیگر به رغم تولید آیفون در چین، این محصول هنوز یک کالای آمریکایی محسوب شده و شامل تعرفه‌های دولت ترامپ نمی‌شود.

اگر اپل مجبور به تولید کمتر آیفون در کشوری به غیر از چین باشد، بدون شک فاکسکان و پگاتورن با تعدیل نیروی ناخواسته مواجه خواهند شد که به هیچ عنوان برای حزب کمونیست چین قابل توجیه نیست.

شیوه قیمت گذاری اصلی‌ترین دلیل کاهش فروش آیفون در چین خواهد بود

گوشی‌های آیفون تنها 7 درصد بازار چین را در اختیار دارند که نسبت به سال گذشته نیز 2 درصد کاهش داشته است. حتی در صورتی که شاهد تحریم اپل توسط چین و ممنوعیت فعالیت اپل در این کشور نباشیم باز هم احتمالاً حس ملی‌گرایی چینی‌ها منجر به کاهش بیش از پیش فروش گوشی‌های آیفون در این کشور خواهد شد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تحریم هواوی موجب افزایش فروش گوشی‌های ساخت این شرکت در بازار گردد البته اگر بتواند قطعات مورد نیاز را تأمین کند.

البته به رغم ایجاد موج تنفر از محصولات اپل در چین، جالب است بدانید مدیرعامل هواوی روز گذشته به تحسین از محصولات اپل و اکوسیستم یکپارچه این محصولات پرداخت و عنوان کرد که خانواده وی در خارج از کشور از گوشی آیفون استفاده می‌کنند.

هرچند سرنوشت ادامه تحریم هواوی و همکاری این شرکت با شرکت‌های آمریکایی در هاله‌ای از ابهام وجود دارد، با این حال در خوش‌بینانه‌ترین حالت این شرکت می‌تواند با پذیرش شروط خاصی به این تحریم پایان دهد. در سوی دیگر دولت ترامپ از این موضوع می‌تواند به عنوان اهرم فشاری برای اعمال سیاست‌های خود بر چین استفاده کرده و در جنگ اقتصادی امتیاز بگیرد!

منبع phonearena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.