5 دلیل برای اینکه اگر گوشی هواوی یا آنر دارید نگران تحریم گوگل نباشید!

این روزها با اخبار فراوان در مورد تحریم هواوی آینده برای هواداران و دارندگان گوشی هواوی به نوعی غیرقابل پیش‌بینی است. اما همچنان بسیاری از جزئیات در ابهام است و در عین حال شاید جای نگرانی وجود نداشته باشد.

2

این هفته شاهد اخبار فراوانی در مورد تحریم هواوی بودیم. دولت ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه شرکت هواوی اتخاذ کرد. همین باعث شد تا تحریم هواوی توسط گوگل و چندین شرکت دیگر مانند کوالکام، اینتل و نهایتا تحریم هواوی توسط مایکروسافت نیز پیاپی از راه برسند.

تحریم هواوی از سوی گوگل شامل لغو یک سری از مجوزهای استفاده هواوی از اندروید می‌شود. مجوز استفاده از پلی‌استور هم از بین رفته و گوشی‌های آینده این شرکت با مشکلات مختلفی روبرو خواهند شد. اما همانطور که اشاره شد جزئیات تحریم‌ها فعلا نامشخص است.

واکنش هواوی به تحریم از سوی گوگل

تا به حال، هر دو شرکت در حال کم کردن نگرانی‌ها هستند. هر دو شرکت بیانیه‌هایی را منتشر کرده‌اند که هر دو مبهم هستند و اطلاعات خاصی را ارائه نمی‌کنند. گوگل در بیانیه خود اعلام کرد که قابلیت‌ها و امکاناتی مانند گوگل پلی، گوگل مپس، یوتیوب از دسترس هواوی خارج خواهند شد اما گوگل سرویس و امکانات امنیتی مانند گوگل پروتکت همچنان در دسترس کاربران فعلی هواوی خواهد بود. هواوی هم ذکر کرد که به تولید یک اکوسیستم نرم‌افزار امن و پایدار ادامه خواهد داد تا کاربران جهانی این شرکت بهترین تجربه را داشته باشند.

تمامی این کلمات، مناطق خاکستری فراوانی دارد. اما در آخر این مهم است، که هیچ چیز فعلا تغییر نخواهد کرد. مخصوصا که آمریکا تعویقی سه ماهه در اجرای تحریم هواوی اتخاذ کرده است.

اما گذشته از این تعویق، گوشی‌های هواوی شما همانند گذشته فعالیت خود را ادامه خواهند داد و می‌توانید اپلیکیشن‌ها را به طور معمول دانلود، حذف و آپدیت کنید. همچنین بر این باور هستیم که این رویه فعلا تغییر نخواهد کرد. در ادامه به بررسی 5 دلیل خواهیم پرداخت که اگر گوشی هواوی و یا آنر دارید بدانید که فعلا جای نگرانی وجود ندارد!

اثرگذاری تحریم هواوی توسط گوگل زمان‌بر است

خبر لغو مجوز گوگل و تحریم هواوی توسط گوگل به تازگی منتشر شده. به همین خاطر تا زمانی که اثرات این تحریم کاملا حس شود زمان زیادی باید بگذرد. حتی اگر گوگل، هواوی را از استفاده محصولات خود منع هم کند، نمی‌توان به این راحتی سرویس‌ها را حذف کرد.

سرویس‌های گوگل درون اندروید و رابط کاربری EMUI درآمیخته شده. به همین خاطر گوشی شما فعلا و تا تاریخ نامشخصی در آینده به فعالیت عادی خواهد ادامه خواهد داد. سپس باید منتظر پیدا کردن راهی برای همکاری دو شرکت باشیم.

گوشی‌های فعلی تحریم نیستند

تحریم هواوی توسط گوگل

این یکی از بخش‌هایی است که نیازمند جزئیات بیشتر است. امکان دارد که گوشی‌های فعلی موجود در بازار معافیت تحریمی داشته باشند. هواوی پیش از این تحریم، با گوگل قرارداد داشته که تمامی گوشی‌هایش را پوشش می‌داده. با همین دانایی، هواوی گوشی‌های خود را به فروش رسانده. به همین خاطر وکلا و مدیران دو شرکت باید به یک درک جامع برسند. تا زمانی که این جزئیات مشخص شود، گوشی‌های هواوی همچنان آپدیت‌ها و امنیت کافی از سوی گوگل را دریافت خواهند کرد.

هواوی برنامه دقیقی دارد

شنیدن خبر تحریم هواوی توسط گوگل طبیعتا یک شوک ناگهانی است، اما خیلی جای تعجب ندارد. دولت ایالات متحده، مدت زیادی است که بر روی هواوی متمرکز شده است. همچنین مدت‌ها است که هواوی از فروش گوشی‌های خود در این کشور منع بود.

حرکت تازه دولت و گوگل آخرین گزینه است و به اصطلاح گزینه هسته‌ای است که هواوی باید انتظار آن را می‌کشید. به همین خاطر این شرکت چندین برنامه در دست کار داشته است. هواوی ممکن است قصد داشته باشد که EMUI را کاملا از نو بازسازی کند، به شکلی که اثری از کد اصل اندروید و گوگل سرویس در آن وجود نداشته باشد. اما مشکل اینجا است که امنیت چنین سیستمی از کجا تامین خواهد شد؟

EMUI تحت تاثیر نخواهد بود

باید دانست که هر چقدر هم تحریم‌ها سنگین باشد، کد پایه EMUI تحت تاثیر نخواهد بود. این بدین خاطر است که این رابط کاربری بر پایه پروژه متن‌باز اندروید نوشته شده. پروژه متن‌باز هم برای همه قابل استفاده است و نیاز به نگرانی نسبت به روابط با آمریکا نیست.

ممکن است گوگل اجازه استفاده از سرویس‌های خود را ندهد، اما پایه اصلی EMUI از بین نخواهد رفت. البته که عملکرد این سیستم بدون پلی‌استور، کروم و نقشه گوگل همانند پیش نخواهد بود، اما همچنان کارآمد است.

گوگل به دنبال آسیب به کاربران نیست

مسئله اصلی اینجا است که همان میزان که هواوی ضربه می‌بیند، گوگل هم ضربه خواهد دید. مسئله تنها از دست دادن کاربران احتمالی آینده نیست. بلکه کاربران فعلی هم اهمیت بالایی دارند.

اگر اپلیکیشنی خراب شود، امکان عرضه آپدیت وجود نخواهد داشت، این مسئله روی دو شرکت تاثیر بدی می‌گذارد. به همین خاطر گوگل به دنبال راهی برای همکاری با هواوی و دولت ایالات متحده است و نمی‌خواهد گوشی‌های هواوی در خطر و ریسک باشند.

بخش موبایل هواوی

چرا نگران تحریم هواوی نباید باشیم!؟

تمام این دلایل تقریبا فنی به کنار یک دلیل بزرگ وجود دارد و آن این است که هواوی اولین قربانی مهم جنگ تجاری بین آمریکا و چین است و ترامپ از ابتدا نشان داده که علاقه عجیبی به معاومله دارد. چینی‌ها نیز در قضیه شرکت ZTE نشان داده‌اند که از این علاقه بی‌بهره نیستند. بحدس و گمان‌های قوی مبتنی بر این است که تحریم هواوی به اندازه تحریم ایران پیچیده نیست و به زودی جنگ تعرفه‌های تجاری چین و آمریکا بالاخره به پایان می‌رسد!

 

منبع PCWorld
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. امیرحسین می‌گوید

    با وجود اینکه هواوی سیستم عامل جدیدش یعنی hongmeng رو به صورت رسمی به ثبت رسونده پس معلومه علاقه ای به توافق با گوگل نداره و میخواد مستقل کار کنه و باید ببینیم ایا هواوی میتونه با سیستم عامل جدیدش مثل قبل باشه

  2. امین می‌گوید

    عالی بود تازه داشت از هواوی خوشم میومد که این خبر اومد و ناراحت شدم ولی الان دیگه نه ممنون