آیا بخش موبایل هواوی واقعاً با تحریم گوگل نابود می‌شود؟

چند روزی است که اخبار فراوانی در زمینه تحریم هواوی به گوش می‌رسد. گوگل هم به تازگی تایید کرده که با این تحریم‌ها هماهنگ خواهد شد. اما در این میان سرنوشت بخش موبایل هواوی چه خواهد شد؟

0

قطع همکاری گوگل و هواوی به دلیل تحریم هواوی توسط دولت ایالات متحده، یکی از مهم‌ترین اخبار تاریخ اندروید است. هواوی، بزرگ‌ترین تولیدکننده و فروشنده گوشی‌های هوشمند چینی است. این شرکت سال را رشد دو رقمی آغاز کرد و در راه رسیدن به رتبه اول فروش گوشی در جهان بود. اما احتمال دارد که بخش موبایل هواوی با دردسرهای عظیمی مواجه شود.

هواوی چند سالی است که فروش گوشی را شروع کرده و طی همین چند سال، با به دست گرفتن بازارهای توسعه نیافته و همچنین عرضه محصولات قوی و آبرومند، تبدیل به یک غول بازی شد. همانطور که گفتیم این شرکت در رقابت با سامسونگ برای دست‌یابی به رتبه اول بازار است. اما بدون پشتیبانی گوگل و همکاری با این شرکت آمریکایی، احتمالا این اتفاق در سال پیش‌رو و سال آینده رخ ندهد.

ممکن است که این لحظه، یکی از تاثیرگذارترین لحظات تاریخ اندروید باشد. اما همچنین ممکن است که تنها یک تاکتیک ایجاد وحشت توسط دولت دونالد ترامپ باشد. تاکتیکی که قصد دارد به دولت چین بفهماند، ایالات متحده می‌تواند تمهیداتی شدیدی را اتخاذ کند. همچنین امکان دارد که هواوی تا زمان نامشخصی در لیست تحریمی ایالات متحده باقی بماند. در این صورت سناریوهای احتمالی فراوانی وجود دارد که هیچکدام مناسب احوالات بخش موبایل هواوی نیست.

بخش موبایل هواوی

در حال حاضر، هواوی مجوز همکاری خود با گوگل، گوگل سرویس و گوگل‌ پلی را از دست داده است. هیچ دستگاهی جدیدی از سوی شرکت این مجوز را نخواهد داشت هرچند که مشتریان فعلی و کاربران فعلی دچار مشکل نخواهند شد. گرچه بدون آغاز ادامه همکاری‌ها، نباید انتظار هیچ نوع آپدیتی را داشت. این مسئله در مورد برند آنر هم صادق است. در این صورت، فروش گوشی بیرون از چین برای هواوی سخت خواهد بود.

هواوی هنوز امکان استفاده از نسخه متن‌باز اندروید موسوم به AOSP را دارد. اما گوگل مدتی است که در حال دور کردن امکانات جذاب خود را از این پروژه است. استفاده از کل اندروید و تجربه کاربری اندروید، که شامل نقشه، یوتیوب و دریایی از اپلیکیشن‌ها می‌شود بر پایه مجوز همکاری با گوگل است. در حال حاضر برخی از اپلیکیشن‌های اندروید تنها درصورتی اجرا می‌شوند که Play Services گوگل روی گوشی نصب شده باشد. به این ترتیب گوگل پشتیبانی نرم‌افزاری خود را قطع کند، هواوی فروشنده‌ای بدون جنس خواهد بود. این شرکت مجبور است محصولاتی را عرضه کند که امکانات پیش را ندارند.

در حال حاضر مشخص شده که حتی بهترین سخت‌افزارها هم نمی‌توانند جای یک اکوسیستم نرم‌افزاری خوب را پر کنند. چنین چیزی در مورد یک سری سیستم‌عامل‌ها مانند ویندوزفون مشخص است. گوگل در طی چند سال اخیر موفق شده که با گسترش بازار خود، تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین بازیگران جهان باشد. قدرت شرکت به قدری بالا گرفته که کمیسیون اروپا در حال تحقیق بر روی این شرکت است.

با این حال در چین، هواوی بدون پلی استور در حال فعالیت است. چین پلی استور را فیلتر کرده و دسترسی به آن میسر نیست. اما حتی با این‌حال بخش موبایل هواوی به دلیل عدم وجود یک همکاری پایدار با گوگل ضربه خواهد خورد. تمامی رقبای هواوی دسترسی سریع‌تری به اندروید خواهند داشت و هواوی باید منتظر نسخه متن‌باز اندروید باشد. البته کاربر چینی اهمیت کمتری به آپدیت اندروید می‌دهد. نحوه استفاده در چین متفاوت است و اپلیکیشن‌های بزرگ چینی مانند WeChat توانایی بالایی در طراحی یک اکوسیستم مناسب برای کاربران دارند. اما همچنان هواوی دست پایین را در بزرگ‌ترین بازار جهان دارد.

بخش موبایل هواوی

هیچ نکته مثبتی نمی‌توان از تحریم هواوی برداشت کرد. فروش گوشی هوشمند بدون همکاری گوگل تنها نتیجه‌اش بد یا فاجعه‌بار خواهد بود. ویندوزفون، پالم، می‌گو، سیمبین، بادا، تایزن و بلک‌بری همگی جنازه‌هایی هستند که رشد اندروید خلق کرده است. سیستم‌عامل‌های بدون اپلیکیشن به هیچ وجه امکان رقابت با دوگانه اندروید و آی‌او‌اس را ندارند.

هواوی تلاش کرده که چهره‌ای شجاعانه اتخاذ کند و زیر فشار خم به ابرو نیاورد. این شرکت در بیانیه رسمی خود اشاره کرده که کمک زیادی به رشد و گسترش اندروید در جهان کرده و به کاربران هواوی و آنر تاکید کرده که پس از این هم آپدیت امنیتی دریافت خواهند کرد. همچنین در پایان بیانیه اشاره شده که هواوی به تولید یک اکوسیستم نرم‌افزاری امن و پایدار ادامه خواهد داد که البته اشاره‌ای به سیستم‌عامل اندروید نشده است.

خزانه‌داری آمریکا هم به تازگی اعلام کرد که مجوزی سه‌ماهه به هواوی اعطا خواهد کرد تا آپدیت‌هایی تازه را برای کاربران خود عرضه کند. تمامی گوشی‌هایی که پیش از تحریم فعال و خریداری شده‌اند امکان دریافت آپدیت را خواهند داشت.

هواوی و بخش موبایل این شرکت سال‌ها است که متوجه اقدامات خطرناک از سوی دولت ایالات متحده هستند. ریچارد یو، مدیر بخش مصرف‌کنندگان شرکت هم مدتی پیش اعلام کرد که شرکت در حال تولید نسخه جایگزین اندروید و ویندوز است. در زمینه گوشی، نسخه جایگزین احتمال یک شکل تازه از متن‌باز اندروید خواهد بود یا اینکه شرکت کاملا یک سیستم‌عامل تازه را تولید خواهد کرد. در هر دو شکل، هواوی با یک چالش عظیم روبرو خواهد بود و این چالش، متقاعد کردن توسعه‌دهندگان برای تولید اپلیکیشن تازه است.

آمازون هم چند سال پیش تلاش داشت که این کار را انجام دهد. اما موفق نشد. اگر آمازون با سیاست بلندمدت خود نتوانست اینکار را انجام دهد، پس هواوی هیچ شانسی نخواهد داشت. توسعه‌دهندگان منطقی هیچ وقت سمت یک اکوسیستم تازه نمی‌روند. مخصوصا اکوسیستمی که به واسطه یک بازی سیاسی و انتقام‌گیری طراحی شده باشد.

در زمینه محصولات تازه هم، هواوی مشکلات فراوانی خواهد داشت. در حال حاضر هواوی میت ایکس در دست عرضه است. احتمالا شرکت عرضه این گوشی را تا زمان بازگشت مجوز همکاری با گوگل به تاخیر اندازد.

بهترین خروجی این شرایط، که محتمل‌ترین هم خواهد بود، این است که چین و آمریکا به یک قرارداد تجاری تازه دست پیدا کنند. اگر به ساختار سیاسی متداوم چین و ساختار سیاسی گذرای آمریکا نگاه کنیم، امکان دارد که تحریم هواوی از بین برود. هواوی و بخش موبایل هواوی برای اینکه یک تجارت سالم را تجربه کنند، باید پشتیبانی گوگل را داشته باشند.

گوگل طی چند سال اخیر واقعا سود زیادی از هواوی کسب کرده است. سرعت طراحی و خلاقیت این شرکت چینی باعث شده که گوگل هم سرعت بالایی داشته باشد. همچنین فراموش نکنیم که قطعات آیفون در چین تولید می‌شود. هر مشاور عاقلی، به این اشاره می‌کند که آمریکا و چین باید دوباره شروع به همکاری کنند. با این حال ریاست جمهوری ایالات متحده قصد دارد که در نقش مرد دیوانه باقی بماند.

خب، تصور کنیم که روابط خصمانه دو کشور ادامه پیدا کند. چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ تلاش هواوی برای تولید یک سیستم‌عامل داخلی دوبرابر خواهد شد. احتمالا در این شرایط، این سیستم‌عامل چه کامل شده باشد و چه نشده باشد، در پرچمدار آینده شرکت حضور خواهد داشت.

دیگر امکان فروش گوشی به شکل قدیم وجود نخواهد داشت. بسیاری از کاربران آسیایی و اروپایی هم متوجه خواهند شد که دیگر آپدیت اندروید تازه را به شکل قدیمی دریافت نخواهند کرد و یک گوشی با ارزش کمتر از پیش در اختیار دارند. سامسونگ به شدت سود خواهد کرد. سامسونگ پیش از این، در رقابت با هواوی در حال شکست بود، اما حالا هواوی زخمی و خسته است و سامسونگ فرصت خوبی پیش رو دارد.

دو اقتصاد بزرگ دنیا در حال جنگ عجیبی با هم هستند. هواوی هم در میانه این جنگ ایستاده. اعتبار جهانی این شرکت احتمالا با ضربه مواجه شود. کاربران و خریداران از این پس فکر می‌کنند که چرا گوشی را بخرند که ممکن است در آینده هیچ آپدیتی را دریافت نکند. دو کشور نیازمند یک سند تازه همکاری هستند. اما چین احتمالا برخورد خوبی نسبت به تاکتیک زورگویی آمریکا نخواهد داشت. به همین خاطر، تجارت هواوی و بخش موبایل هواوی فعلا در برزخ خواهد ماند.

منبع TheVerge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.