تحریم هواوی از سوی گوگل: دسترسی گوشی‌های هواوی به گوگل پلی و آپدیت‌های اندروید قطع می‌شود!؟

در هفته گذشته یکی از مهم‌ترین خبرهای منتشر شده، خبر تحریم هواوی از سوی ایالات متحده و اضافه شدن نام این شرکت و هفتاد شرکت تابعه آن به لیست افراد حقوقی شامل تحریم‌های دولت آمریکا بود.

1

اما همانطور که می‌شد حدس زد اضافه شدن نام هواوی به این لیست صرفا آغاز کار بود و حالا گزارش‌های منتشر شده خبر از آن دارد که گوگل به عنوان اولین شرکت فناوری آمریکایی این تحریم‌ها را آغاز کرده است.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، گوگل با اجرای این تحریم‌ها رسما مجوز استفاده هواوی از اندروید را پایان می‌دهد که ضربه بزرگی به یکی از بزرگترین سازندگان تلفن همراه هوشمند جهان خواهد بود اگرچه هواوی همچنان به هسته اندروید به عنوان یک پروژه متن باز دسترسی خواهد داشت. این موضوع رسما از سوی گوگل در گفتگو با این خبرگزاری تائید شده است.

سخنگوی شرکت گوگل در واکنش به این گزارش اعلام کرده که به دقت این حکم و پیامدهای آن را بررسی و پیگیری می‌کند. منظور گوگل از حکم در واقع تصمیم اخیر وزارت بازرگانی ایالات متحده در قرار دادن نام هواوی و هفتاد شرکت تابعه آن در لیست افراد حقوقی مشمول تحریم‌های آمریکا است و نمی‌توانند فناوری‌ها و محصولات آمریکایی را از شرکت‌های آمریکایی بدون مجوز رسمی دولت ایالات متحده خریداری کنند.

تحریم گوگل شامل گوشی‌های فعلی هواوی نمی‌شود

در عین حال سخنگوی گوگل در گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرده که گوشی‌ها و دستگاه‌های فعلی هواوی همچنان از پشتیبانی گوگل پلی و سرویس امنیتی گوگل پروتکت برخوردار خواهند بود و گوشی‌ها و دستگاه‌های هواوی که هم‌اکنون از این سرویس برخوردارند از تحریم در امان خواهند بود اما دریافت آپدیت‌های بعدی اندروید توسط این گوشی‌ها و گوشی‌های آینده هواوی همچنان در هاله ابهام قرار دارد.

هواوی در حال حاضر در استفاده از پروژه منبع باز اندروید (AOSP) محدود شده است و دسترسی این شرکت به برنامه‌ها و سرویس‌های حیاتی گوگل که کاربران خارج از چین بر روی دستگاه‌های اندرویدی از آنها بهره می‌برند، قطع می‌شود. این بدان معنی است که هواوی تنها زمانی قادر خواهد بود که آپدیت‌های امنیتی برای اندروید را انجام دهد که در پروژه منبع باز اندروید (AOSP) در دسترس قرار گیرد.

با در نظر گرفتن اینکه این شرکت از سیستم آپدیت خود استفاده می‌کند، هنوز روشن نیست که تحریم هواوی از سوی گوگل به طور دقیق و به چه میزان دستگاه‌ها و گوشی‌های فعلی هواوی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و باید منتظر روشن شدن بیشتر ابعاد این تصمیم گوگل از سوی دو شرکت هواوی و گوگل ماند.

اتهام امنیتی مهم‌ترین بهانه برای تحریم هواوی از سوی آمریکا

هواوی مدتی است تحت فشارها و اتهام‌های روزافزون دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و دولت این کشور در خصوص استفاده امنیتی از تجهیزات شبکه این کشور از سوی دولت چین برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی است. این موضوع از سال 2018 و پس از گزارش نهادهای امنیتی ایالات متحده و هشدار در خصوص استفاده از تجهیزات ZTE و هواوی آغاز شد و سیاستمداران آمریکایی در اقع هواوی را بازوی دولت چین در این خصوص توصیف کرده‌اند.

هواوی اما در این خصوص ضمن رد تمام اتهام‌های دولت آمریکا اعلام کرده که برای دولت چین غیرممکن است که تجهیزات شبکه این شرکت را آلوده کند و همچنان به آینده کسب و کار خود با ایالات متحده خوشبین است.

سیستم عامل اختصاصی هواوی تنها راه‌حل موجود در برابر تحریم گوگل

تحریم هواوی از سوی آمریکا و پیرو آن تحریم هواوی از سوی گوگل مطمئنا ریسک بزرگی را برای کسب و کار هواوی در بازار تلفن همراه در پی خواهد داشت که در سال‌های گذشته بسیار قدرتمند شده است. اگرچه هواوی به نوعی با پیش‌بینی این شرایط و تحریم اندروید و ویندوز، پیش از این از مقدمات تهیه سیستم عامل اختصاصی خود خبر داده بود اما با توجه به تبلیغات دولت آمریکا و هراس‌افکنی از این شرکت، مطمئنا سیستم عامل اختصاصی هواوی نیز نگرانی‌های امنیتی را به ظاهر برای کاربران به همراه خواهد داشت.

منبع theverge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. سعید می‌گوید

    این دری وریا چیه نوشتین. گوگل نمیتونه هیچ کسو از استفاده از اندروید منع کنه. اندروید یه پروژه متن بازه.
    گوگل مجوز سرویس های خودشو لغو میکنه. یعنی گوشی‌های هواوی بدون گوگل پلی سرویس، استور و… عرضه میشن. برای هواوی توی چین این موضوع چندان اهمیت نداره چون میتونه سرویس های خودشو به راحتی توی نسخه خودش از اندروید ارائه بده. ولی واسه رقابت تو بقیه دنیا به مشکل میخوره. البته مطمئنا امکان فلش گوگل پلی سرویس به صورت دستی توسط جامعه اندروید فراهم میشه ولی خب مصرف کنندگان عادی علاقه ای به این کار ندارن عموما.