ادعای جدید سیا: سازمان‌های اطلاعاتی چین در هواوی سرمایه‌گذاری کرده‌اند

آن‌طور که به نظر می‌رسد شرایط فعالیت هواوی در بازار ایالات متحده زین پس سخت‌تر از گذشته خواهد شد، چراکه به تازگی سازمان سیا (CIA) ادعای ارتباط این شرکت با دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی چینی را مطرح کرده است.

0

در چند وقت اخیر شاهد به راه افتادن هجمه‌هایی علیه شرکت‌های مخابراتی و فناوری چینی در خاک ایالات متحده به بهانه‌های امنیتی تائید نشده بوده‌ایم و نوک پیکان هم به سمت دو شرکت هواوی و ZTE نشانه رفته است و قدم‌های جدی برای تحریم هواوی در آمریکا برداشته شده است.

در تازه‌ترین دور این اتفاقات شاهد مطرح شدن ادعای همکاری و سرمایه‌گذاری سازمان‌های اطلاعاتی چین در هواوی از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا CIA هستیم.

همان‌طور که در جریان هستید، هواوی نه تنها اکنون به عنوان دومین تولید کننده بزرگ گوشی هوشمند در جهان شناخته می‌شود، بلکه بزرگ‌ترین تولید کننده تجهیزات مخابراتی هم محسوب می‌شود که در بسیاری از کشورهای جهان فعالیت دارد، از این رو مطرح شدن چنینی ادعایی حتی بدون سند و مدرک می‌تواند به کسب و کار هواوی لطمه وارد کند.

ادعای همکاری هواوی با سازمان‌های اطلاعاتی چین!

بر اساس این گزارش سازمان اطلاعات امنیت ایالات متحده در گزارشی به کشورهای استرالیا، کانادا، نیوزیلند و بریتانیا توصیه کرده که در همکاری با هواوی هوشیار باشند، چراکه این شرکت  از سوی کمیسیون امنیت ملی چین، ارتش آزادی‌بخش خلق و شاخه سوم شبکه اطلاعات دولتی چین تأمین مالی می‌شود.

طبق گزارش روزنامه تایمز، این اسناد در کمال تعجب در رده خیلی محرمانه قرار نگرفته، از این رو توسط برخی از مقامات بلندپایه انگلیسی به بیرون درز پیدا کرده است. البته شرکت هواوی در واکنش به این اتهامات به تایمز گفته است که در مورد اتهامات بی‌اساسی که از قول منابع ناشناس ذکر شده و هیچ مدرکی ارائه نمی‌کند اظهار نظر نمی‌کند.

هواوی مدعی است که در 30 سال اخیر توانسته عنوان مورد اعتمادترین برند تولید کننده لوازم مخابراتی در 170 کشور را کسب کند و این شرکت در مسیر حرکتش با هیچ آژانس امنیتی و اطلاعاتی چین همکاری نداشته است.

در مقابل CIA مدعی است که بنیان‌گذار هواوی یعنی Ren Zhengfei، یک عضو سابق ارتش آزادی‌بخش بوده، از این رو می‌تواند از زیرساخت‎های شرکت متبوعش در جهت جمع آوری اطلاعات و ارائه آن‌ها به سازمان‌های اطلاعاتی چین استفاده کند.

این اتهامات در حالی مطرح می‌شود که اغلب اپراتورهای مخابراتی جهان مشغول نصب و راه‌اندازی سیستم‎های 5G هستند و هواوی نیز امیدوار است سهم به سزایی از این موضوع به خصوص در بازار کشورهای اروپایی ایفا کند. البته این اولین باری نیست که هواوی از سوی مقامات آمریکایی مورد اتهام قرار می‌گیرد.

تحریم هواوی در آمریکا

در همین راستا یعنی تحریم هواوی در آمریکا چندی پیش شاهد ممنوعیت استفاده از تجهیزات هواوی در زیرساخت اپراتورهای آمریکایی از سوی سازمان استاندارد مخابراتی آمریکا FCC بودیم. در نمونه‌ای دیگر حتی مقامات آمریکایی به کشورهای متحد اروپایی خود از جمله آلمان، ایتالیا و ژاپن در مورد استفاده از محصولات هواوی هشدار دادند که در صورت ادامه استفاده از این تجهیزات همکاری اطلاعاتی خود را یا این کشورها کاهش خواهند داد.

البته ناگفته نماند که سرویس‌های امنیتی ایالات متحده هیچ‌گاه استدلال و دلایل کافی در این رابطه ارائه نکرده‌اند، از این رو اغلب متحدین غربی این کشور به همکاری خود با هواوی به قوت قبل ادامه می‌دهند، موضوعی که ممکن است در صورت رو شدن یک برگ اطلاعاتی مستدل تغییر پیدا کند!

منبع theverge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.