دادگاه کوالکام و اپل سرانجام با توافق طرفین به پایان رسید

سرانجام پس از ماه‌ها کش‌مکش میان اپل و کوالکام در دادگاه‎های مختلف، روز گذشته با خبر شدیم که با موافقت اپل به منظور پرداخت مبلغی به عنوان غرامت به شرکت تراشه سازی، تمام پرونده‎های این دو شرکت مختومه خواهد شد.

0

جدال میان غول‌های بزرگ فناوری موضوع دیروز و امروز نیست و درازای بی‌انتهایی دارد. در این بین رسیدگی به برخی شکایت‌ها چندین سال به طور می‌انجامد. کوالکام و اپل یک نمونه بارز این موضوع محسوب میشوند که سال‎هاست بر سر مسائل مختلف در دادگاه‎های متفاومت به جدال با یکدیگر پرداخته اند.

البته به نظر میرسد این رویه به زودی تغییر پیدا خواهد کرد و دادگاه کوالکام و اپل با توافق طرفین به پایان خواهد رسید. آنطور که از بیانیه مختصر منتشر شده از سوی دو شرکت مشخص است، اپل متعهد به پرداخت غرامت میلیاردی به کوالکام شده است. هرچند هنوز این مبلغ مشخص نیست، با این حال می‌دانیم که همکاری میان دو غول فناوری وارد فاز جدیدی خواهد شد؛ چیزی که احتمالا نتیجه آن استفاده از مودم‎های 5G ساخت کوالکام در آیفون‎های 2020 است.

بر این اساس قرارداد شش ساله جدید میان این دو شرکت از تابستان سال جاری عملیاتی خواهد شد و از سال آینده مجدد شاهد استفاده از تراشه‎های کوالکام در محصولات اپل خواهیم بود. این تفاهم نامه چندی پس از آن منعقد شد که مدیرعامل کوالکام از حل‌و‌فصل غریب و وقول مسائل میان شرکت متبوعش با اپل خبر داده بود.

لازم به یادآوریست که تکنولوژی LTE در سال 2010 روانه بازار شد اما اولین آیفونی که به این تکنولوژی مجهز شد در اواخر سال 2012 عرضه شد. اگر این سابقه را در نظر بگیریم پس باید تا سال 2020 منتظر عرضه یک آیفون 5G بمانیم چون شرکت اپل معمولا دوست دارد چنین تکنولوژی‌هایی ابتدا ثبات خود را پیدا کرده و ارزان‌تر شوند سپس وارد عمل شود.

خروج اینتل از توسعه مودم‌های 5G

همزمان با انتشار خبر توافق کوالکام و اپل، اینتل هم اعلام کرد که از بازار مودم‌های 5G تلفن همراه خارج خواهد شد. طبیعی است که با از دست دادن بزرگترین مشتری خود یعنی اپل، اینتل فعلاً تمایلی به سرمایه‌گذاری هنگفت در این زمینه نداشته باشد.

البته در نظر داشته باشید که علاوه بر کوالکام، سامسونگ و هواوی نیز قادر به ساخت مودم 5G هستند، با این حال اپل ترجیح داده تا وابستگی خود به سامسونگ را تا حد ممکن کم کرده و در سوی دیگر از تراشه‎های چینی‎ها نیز در محصولات خود استفاده نکند. با توجه به تجارب قبلی اپل، به نظر می‌رسد این سیاست در همکاری جدید با کوالکام هم اعمال خواهد شد و ساکنین کوپرتینو به واسطه TSMC، تراشه‎های اختصاصی تولید خواهند کرد تا مانند گذشته به کوالکام وابستگی نداشته باشند.

شاید جالب باشد که بدانید با انتشار این خبر، ارزش سهام شرکت کوالکامبا افزایش 21 درصدی رو به رو شد. در سوی دیگر هرچند این اتفاق برای سهام اپل نیز رخ داد، با این حال با بسته شدن بازار بورس نیویورک بار دیگر ارزش آن به 203.21 دلار کاهش پیدا کرد.

منبع gsmarena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.