جزئیات طرح دو فوریتی مجلس برای تحریم آیفون و محصولات اپل

نمایندگان مجلس ایران به‌تازگی طرحی دو فوریتی را ارائه کرده‌اند که «تحریم شرکت آمریکایی آیفون» نام دارد. جزئیات این طرح به‌تازگی مشخص شده است.

3

حتماً‌ می‌دانید که اپل هیچ‌گاه محصولات خود شامل آیفون را به‌صورت رسمی به بازار ایران عرضه نکرده است؛ حتی در دوره رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران. به این ترتیب این شرکت خودش را موظف به پشتیبانی کاربران ایرانی نیز نمی‌کند. در چند ماه اخیر و در پی اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، اپل اپلیکیشن‌های ایرانی دارای تراکنش مالی را از اپ استور خود حذف کرد و یکی پس از دیگری نیز راه‌های دور زدن آن را بسته است. شاید به همین خاطر مجلس ایران تصمیم گرفته تا یک طرح دو فوریتی را برای تحریم آیفون و محصولات اپل تصویب کند.‌ (هرچند چیزی تحت عنوان شرکت آمریکایی آیفون وجود خارجی ندارد!)

جزئیات طرح مجلس برای تحریم آیفون

در جزئیات این طرح آمده که ایرانیان در سال ۹۶ بیش از یک میلیارد دلار گوشی آیفون خریداری کرده‌اند و این مبلغ در سال ۹۷ هم کاهش اندکی داشته است. نمایندگان اعتقاد دارند در صورت تحریم آیفون توقف رجیستری این گوشی، سالانه مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا ضربه وارد خواهیم کرد.

طرح دوفوریتی تحریم اپل در ایران

به گفته نمایندگان مجلس در این راه کشورهای دیگری نیز هم‌پیمان ایران هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به ونزوئلا، سوریه، کوبا و بولیوی اشاره کرد.

در صورت تصویب این طرح، وزارت ارتباطات و فناوری موظف خواهد شد از ثبت (رجیستری) آیفون خودداری کرده و هرگونه خدمات به این شرکت و شرکت‌های وابسته را قطع کند. همچنین ورود و آزادسازی محصولات اپل در گمرک نیز ممنوع خواهد شد. نمایندگان همچنین خواستار توقف هرگونه تبلیغ محصولات این شرکت در داخل شده و وزارت فرهنگ و ارشاد مسئول آن خواهد بود.

همچنین بانک مرکزی هم هیچ ارزی را با هیچ قیمتی برای واردات آیفون اختصاص نخواهد داد و وزارت خارجه نیز موظف است هماهنگی لازم برای پیوستن سایر کشورهای اسلامی به این طرح را انجام دهد.

در صورت تحریم محصولات اپل، چه اتفاقی می‌افتد؟

به این ترتیب در صورت تصویب و اجرایی شدن این طرح علاقمندان آیفون باید با این گوشی خداحافظی کنند؛ چرا که حتی در صورت واردات قاچاق این گوشی آنتن‌دهی آن در اپراتورهای ایران امکان‌پذیر نخواهد بود. گفتنی است این طرح محدودیتی را برای کاربران فعلی آیفون با گوشی رجیسترشده ایجاد نخواهد کرد اما امکان خرید گوشی جدید وجود نخواهد داشت.

با این‌که این طرح بر روی آیفون تمرکز دارد اما براساس متن آن می‌توان گفت محصولات دیگری مثل آی‌پد و یا مک‌بوک را هم شامل می‌شود. با این‌حال از آن‌جا که این محصولات نیازی به رجیستری ندارند احتمالاً یافتن آن‌ها در بازار و با حضور واردات قاچاق چندان دشوار نخواهد بود.

نظر شما چیست؟ آیا ضرر یک میلیارد دلاری سالانه آمریکا در برابر ۱۹.۳۹ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی این کشور و یا بیش از ۹۰ میلیارد دلار درآمد سالانه اپل رقم تأثیرگذاری خواهد بود؟

از طريق donyaye-eghtesad
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. جلال می‌گوید

    منم با محمود موافقم. در عین اینکه برای شرکت اپل هم پول کمی نیست.

  2. كژل مريواني می‌گوید

    به هیچکس ربط نداره چه کسی چه گوشی میخره،جای اینکارا بچه هاتونو از بلاد کفر برگردونین ایران تحت مدیریت خودتون

  3. محمود می‌گوید

    یک میلیارد دلار برای اقتصاد آمریکا چیزی نیست ولی برای اقتصاد ایران رقم بزرگی است ونباید به همین راحتی به آمریکا باج داد.