دانشمندان سرانجام موفق به ثبت اولین تصویر از سیاهچاله فضایی شدند

یک هفته پیش اعلام شد که تلکسوپ هورایزن قرار است تصویری از یک سیاهچاله را نمایش دهد. بالاخره تاریخ مقرر فرا رسید و این تصویر منتشر شد.

0

اولین تصویر از سیاهچاله فضایی بالاخره ثبت و منتشر شد. یک هفته پیش، پروژه تلکسوپ هورایزن اعلام کرده بود که قصد دارد اولین تصویر ثبت شده در تاریخ از این سیاهچاله را نمایش دهد. بالاخره امروز در حجم گسترده خبرها شاهد این سیاهچاله که در دوردست‌ها قرار دارد هستیم.

بنیاد NSF یا همان بنیاد ملی علوم، تصویری که مشاهده کردید را منتشر کرد. این تصویر ابتدا در وبسایت این بنیاد منتشر شد و سایز اصلی آن 183 مگابایت است. البته که پس از هجوم مردم برای دانلود این تصویر، این بنیاد مجبور شد که به خاطر کمبود پهنای باند، تصویر را به یک JPG معمولی تغییر دهد. این سیاهچاله در مرکز کهکشان مسیه 87 است. این کهکشان بزرگ‌ترین کهکشان خوشه سنبله است. فاصله این سیاهچاله تا زمین 55 میلیون سال نوری است. اندازه آن هم 6 میلیارد بار بزرگ‌تر از خورشید ما و 1500 برابر سیاهچاله راه شیری یعنی ساگیتاریوس آ است.

دیسک تیره در میانه تصویر در حقیقت یک سایه است که به خاطر افق رویداد تشکیل شده است. نور اطراف این دیسک گاز داغ است که موفق شده از جاذبه سیاهچاله در امان بماند و روشنایی دور سیاهچاله را فراهم کند. به گفته خود بنیاد ملی علوم، این تصویر ثبت شده یک شبیه‌سازی یا طراحی نیست. بلکه تصویری واقعی از حجم غیرقابل تصور هرج و مرج و فوتون‌هایی است که این خلا را پوشش می‌دهند.

ثبت این تصویر یک روند دو ساله است. در ماه آپریل سال 2017، دانشمندان موفق شدند که داده لازم را جمع‌آوری کنند و مشخصات این سیاهچاله را دریافت کردند. سپس با همکاری هشت رادیو تلسکوپ متفاوت، در سرتاسر جهان، دانشمندان موفق شدند که اولین تصویر از سیاهچاله فضایی را ثبت و ضبط کنند. میزان داده‌ای که تیم تحقیقاتی جمع‌آوری می‌کرده حقیقتا فراوان بوده است. میزان داده یک شب این پروژه، همانند میزان داده یک ساله هدرون در ژنو است.

زمانی که تمامی داده‌ها از سوی هشت تلسکوپ مذکور جمع‌آوری شد، باید تمامی این داده‌ها برای پردازش به مکانی دیگر فرستاده می‌شد. در حقیقت در پایان تمامی این داده‌ها به یک سوپرکامپیوتر داده شد تا تصویر فعلی را پس از ماه‌ها پردازش تکمیل کند.

همچنین این داده‌ها و تصویر توسط دیگر دانشمندان هم بررسی شده و به عنوان یک سنت دیرینه، دیگر دانشمندان هم نسبت به این تصویر واکنش خود را نشان دادند و به گونه‌ای مهر تایید خود را بر روی این تصویر از سیاهچاله فضایی زدند.

 

منبع Dpreview
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.