حقوق سالانه جک دورسی مدیرعامل توییتر: ١.۴ دلار!

آیا می‌دانید مدیرعامل و بنیان‌گذار توییتر، جک دورسی سال گذشته چقدر حقوق گرفته است؟ ۱.۴ دلار! این رقم را حتی با نرخ دلار فضایی کنونی هم که به تومان تبدیل کنید حقوق روزانه یک کارمند عادی نیز نخواهد شد. اما ماجرا چیست؟

0

شرکت‌ها هر ساله باید مخارج، درآمد و مالیات‌های خود را برای SEC مشخص کنند. SEC بنیادی است که بر روی تجارت‌های داخلی آمریکا نظارت دارد. توییتر گزارش مالی خود را منتشر کرده و حقوق سالانه جک دورسی در این گزارشی تنها 1.40 دلار است. این گزارش نشان می‌دهد که دورسی تمامی مزایا و گزینه‌های شرکت را رد کرده است. دورسی ابتدا سال 2008 شرکت را ترک کرد اما سال 2015 دوباره به عنوان مدیرعامل به شرکت بازگشت.

این گزارش اشاره می‌کند که دورسی به خاطر باوری که به رشد طولانی‌مدت توییتر دارد این کار را انجام داده است. او تمامی مزایا در سال‌های 2015، 2016، 2017 و 2018 را رد کرده و آپشنی از شرکت دریافت نکرده است. تنها دریافتی، حقوق سالانه است که حقیقتا هیچ اهمیت مالی ندارد.

اما شاید بپرسید که چرا 1.40 دلار؟ این رقم به خاطر تعداد کاراکترهای یک توییت انتخاب شده است. در توییتر هر توییت شما می‌توانست 140 کاراکتر داشته باشد. البته حالا که این مقدار به 280 کاراکتر رسیده است، شاید شاهد این باشیم که حقوق سالانه جک دورسی به 2.80 دلار تغییر کند. اما جک دورسی در Sqaure هم میزان مشابه‌ای دریافت می‌کند. حقوق سالانه او در Square تنها 2.75 دلار است. این رقم هم اشاره به 2.75 درصدی دارد که اپلیکیشن به خاطر هر پرداختی دریافت خواهد کرد.

البته که جک دورسی نیازمند درآمد سالانه نیست. اگر او 4.15 دلار درآمد سالانه خود را تمام کند، در کنار آن می‌تواند سهام خود را به فروش برساند و از آن طریق به پول نقد مورد نیاز خود دست پیدا کند. در حقیقت پس زدن یک حقوق بالا، باعث شده که دورسی بتواند راحت‌تر با تیم خود ارتباط برقرار کند و این باور را منتقل کند که اصلی‌ترین نکته در توییتر، باور داشتن به پتانسیل پیش رو است.

طبق گزارش Forbes، نزدیک به پایان سال 2018، دورسی حدودا 1.7 میلیون سهم از میان سهام خود را Square را به فروش رساند. پس از پرداخت مالیات او رقمی حدود 80 میلیون دلار را صاحب شد. در حقیقت دارایی خالص دورسی حدودا 4.7 میلیارد دلار است. او 61 میلیون سهم در Square دارد که 3.9 میلیارد دلار ارزش آن است. سهم دورسی در توییتر هم حدود 600 میلیون دلار است. او به سهام خود در توییتر کاری نداشته و آن‌ها را نفروخته است.

البته یک حقه دیگر هم پشت حقوق سالانه جک دورسی وجود دارد. ممکن است این راهی برای فرار از پرداخت مالیات بر درآمد سالانه باشد. رقم فعلی مالیات بر درآمد برای افرادی که سالانه بیش از نیم میلیون درآمد دارند 37 درصد است. دورسی می‌تواند با دریافت تنها 1.40 دلار در سال، در دسته مالیات 10 درصد قرار بگیرد و حقیقتا هیچ مالیات فدرالی را پرداخت نکند. گرچه فروش سهام نیازمند پرداخت مالیات است، اما در زمینه دارایی، مالیات خاصی او را شامل نمی‌شود.

برخی دیگر از مدیران دره سیلیکون هم چنین کاری را انجام می‌دهند. مارک زاکربرگ، لری پیج و سری برین، هر کدام تنها 1 دلار سالانه دریافت می‌کنند. اما نسبت به عملکرد شرکت، مزایا و پرداختی اضافه برای آن‌ها انجام خواهد شد.

 

منبع DigitalTrends
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.