گوگل اندروید Q را معرفی کرد؛ نسخه آزمایشی هم‌اکنون در دسترس توسعه‌دهندگان

معرفی نسخه جدید اندروید شرکت گوگل و ویژگی‌های آن در اواخر اسفند ماه هر سال تبدیل به یک رسم شده و امسال هم از این قاعده مستثنی نیست چون شرکت آمریکایی اولین پیش‌نمایش از اندروید Q را در معرض دید توسعه‌دهندگان قرار داده است. با فارنت همراه شوید…

2

همانند همیشه ارائه پیش‌نمایش جدید در این مقطع از سال مختص به سازندگان و توسعه‌دهندگان است و چنین روزی برای آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. ویژگی‌های برجسته و قابل لمس بروزرسانی اندروید Q هنوز به نمایش گذاشته نشده است اما گوگل خبر از چندین تغییر جدید از جمله کنترل بهتر حوزه امنیت کاربر و البته پشتیبانی کامل از گوشی‌های با صفحه‌نمایش تاشو داده است.

اولین نسخه آزمایشی اندروید Q در اختیار تمامی دستگاه‌های سری پیکسل قرار گرفته است هر چند که بهتر است از نصب سریع آن روی دستگاه اصلی خود صرف‌نظر کنید.

ویژگی‌های جدید اندروید Q گوگل

معرفی بیشتر ویژگی‌های اندروید Q به کنفرانس گوگل I/O که در آینده نزدیک برگزار می‌شود موکول شده است اما با یک نگاه به نسخه آزمایشی فعلی اندروید Q هم می‌توان کلیت ماجرا را فهمید.

محدود شدن دسترسی به مکان کاربر و تصاویر و ویدئوهای روی دستگاه در اندروید Q

یکی از تغییرات مهم را می‌توان اضافه شدن یک ویژگی امنیتی جدید قلمداد کرد که به واسطه آن اپلیکیشن‌های مختلف تنها در صورت مورد استفاده قرار گرفتن به محل دقیق شما دسترسی خواهند داشت.

قبلا اپ‌ها می‌توانستند به صورت 24 ساعته به مکان دقیق شما دسترسی داشته باشند اما با ورود اندروید جدید احتمالا اوضاع متفاوت خواهد بود. همچنین شاهد محدود شدن دسترسی اپلیکیشن‌ها به محتوبات داخل دستگاه مانند تصاویر و ویدیوها خواهیم بود.

پشتیبانی از دستگاه‌های با صفحه‌نمایش تاشو در اندروید Q گوگل

پشتیبانی از دستگاه‌های با صفحه‌نمایش تاشو

اندروید کیو همانطور که گوگل قول داده است از پشتیبانی بهتری برای گوشی‌های با صفحه‌نمایش تاشو برخوردار خواهد بود. در اندروید جدید پشتیبانی بهتری از اپ‌های موجود در پس‌زمینه می‌شود و شاهد بهبودهایی در تغییر سایز نمایش اپلیکیشن‌ها در حالت Split-Screen خواهید بود که این قضیه می‌تواند تجربه کاربری بهتری را برای گوشی‌های گلکسی فولد و هواوی میت ایکس که قرار است در اواخر سال جاری منتشر شوند، رقم می‌زند.

دسترسی سریعتر به گزینه‌های تنظیمات در هر اپلیکیشن در اندروید Q

یکی دیگر از ویژگی‌های این بروزرسانی اندروید یک قابلیت کاربردی است که به موجب توسعه‌دهندگان می‌توانند صفحه تنظیمات مربوط به مواردی مانند وای‌فای یا بلوتوث را به صورت فوری و پاپ‌آپ در اختیار کاربران قرار دهند تا دیگر نیازی نباشد که کاربر اپلیکیشن را ببندد، به صفحه تنظیمات گوشی رفته و تنظیمات دلخواه را انجام دهد.

دسترسی سریعتر به گزینه‌های تنظیمات در هر اپلیکیشن در اندروید Q

صفحه به اشتراک‌گذاری هر اپلیکیشن به صورت فوری و بدون نیاز به بارگذاری مجدد برای هر اپ در دسترس قرار می‌گیرد تا یک بهبود کوچک بتواند تجربه‌ای خوشایندتر از اندروید در اختیار طرفداران قرار دهد.

اضافه شدن فرمت تصویر Dynamic Depth

دیگر ویژگی جذاب اندروید جدید شامل به وجود آوردن یک فرمت تصویر به نام Dynamic Depth است که اطلاعات مربوط به متادیتا و مپ عمق تصویر را با خود تصویر در فرمت JPEG همراه خواهد کرد. چنین ویژگی جدیدی می‌تواند دست سازندگان متفرقه برای قرار دادن ویژگی‌هایی مانند بوکه در تصاویر را بازتر کند. در این میان نباید پشتیبانی اندروید جدید از نسل جدید کدک ویدیویی AV1 را فراموش کرد.

نام نهایی اندروید کیو چه خواهد بود؟

هنوز نام مناسبی برای اندروید Q از سوی گوگل اعلام نشده است اما قطعا در آینده نه چندان دور شاهد به وقوع پیوستن این امر خواهیم بود. نظر شما در مورد ویژگی‌های جدید Google Android Q چیست؟

منبع The Verge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. جابر می‌گوید

    هنوز اندروید pهمهی گوشی ها در یافت نکردن اندروید Qاومد؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      البته فعلا نسخه توسعه دهندگان هست و تا نسخه اصلی فاصله خیلی زیاده