تغییر لوگوی گوگل به مناسبت سی‌امین سالگرد راه‌اندازی وب

گوگل امروز با تغییر لوگوی رسمی موتور جستجوگر خود سی‌امین سالگرد تولد وب (WWW) را گرامی داشته است که اولین بار در یازدهم مارس سال 1989 توسط تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee) راه‌اندازی شد.

0

اگر چه بسیاری تاریخ پایه‌گذاری وب در تاریخ 6 اگوست سال 1991 (پانزدهم مرداد 1370) رابه عنوان تاریخ تولد و راه‌اندازی وب می‌دانند اما بسیاری نیز تاریخ ارائه پیشنهاد استفاده از مفهوم مورد نظر تیم برنرز لی در در یازدهم مارس سال 1989 میلادی را تاریخ اصلی راه‌اندازی وب و تولد آن می‌دانند.

در حالی که این روزها بسیاری از کاربران از دو کلمه «وب» و «اینترنت» به عنوان یک مفهوم یکسان و حتی به جای یکدیگر استفاده می‌کنند اما در واقع این دو کلمه، دو کلمه کاملا متفاوت هستند.

«اینترنت» به شبکه جهانی کامپیوترها با قابلیت برقراری ارتباط با یکدیگر اطلاق می‌شود و تاریخچه آن به شبکه موسوم به آپارنت باز می‌گردد که در دهه 1960 میلادی توسعه داده شده است. در عین حال «وب» راه دسترسی اصلی به این شبکه یا همان «اینترنت» است که در اواخر دهه 1980 میلادی توسط تیم برنرز لی پیشنهاد شد.

تیم برنرز لی

تکنولوژی پیچیده است اما نبوغ تیم برنرز لی در ایجاد یک سیستم ساده بوده است که به افراد  اجازه می‌دهد به راحتی در این شبکه حرکت کنند. وب مجموعه ای پیچیده از URL ها، متصل شده با HTTP و ساختار یافته در HTML است، اما طراحی انتزاعی آن را به طور ساده‌ای متشکل از یک سری از صفحات وب مرتبط به هم ساخته است و در واقع سادگی این سیستم چیزی بود که عموم مردم (نه فقط دانشمندان و مهندسان) توانستند از این شبکه وسیع و پیچیده استفاده کنند.

لوگوی امروز موتور جستجوگر گوگل چشم‌انداز خوش‌بینانه وب را به تصویر کشیده است؛ یک کامپیوتر با رنگ بژ که رنگ سنتی کامپیوترهاست یک ویدیو از کره زمین در حال چرخش را دانلود می‌کند. این تصویر در واقع به روزهای اولیه اینترنت اشاره دارد که با صدای عجیب و غریب مودم‌های دایال آپ با سرعت 19.2k روبرو بودیم.

این تعریفی است که نسل فعلی شاید آن را به خاطر نیاورند اما نسل آینده مطمئنا آن را حتی نخواهند تواسنت باور کنند! چیزی که با سرعت این روزهای دسترسی به اینترنت در گوشی‌های هوشمند قابل درک است گوشی های هوشمند قابل دسترسی است، اما در نهایت یک حاصل دارد و آن گردش آزاد اطلاعات و ایده‌ها در سراسر جهان است. مثل آن زمان که بیست سالگی وب را تبریک گفتیم باید بگوئیم ممنون جناب سر تیم برنرز لی!

 

منبع TheVerge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.