استاندارد USB4‌ برمبنای تاندربولت ۳ و با پهنای باند ۴۰ گیگابیت بر ثانیه معرفی شد

اینتل و انجمن USB-IF امروز نسل آینده اتصال USB را معرفی کردند. USB4 همان استانداردی است که می‌تواند جایگزین تمامی استانداردهای مشابه پیشین شود.

0

USB4 قرار است دو برابر پهنای باند بیشتری نسبت به USB 3.2 Gen 2×2 داشته باشد و سرعتی معادل ۴۰ گیگابیت بر ثانیه یا ۵ گیگابایت بر ثانیه را ممکن کند. با چنین سرعتی یک کابل USB4 می‌تواند چندین جریان همزمان ویدئویی و استریم اطلاعات را منتقل کرده و به‌طور مثال دو صفحه‌نمایش 4K را به‌صورت همزمان با نرخ 60fps پشتیبانی کند.

با این‌حال USB4 یک پروتکل کاملاً جدید نیست و براساس تاندربولت ۳ بنا شده است. این استاندارد با نسل‌های قبلی شامل USB 3.2 و USB 2.0 هم سازگار خواهد بود و به این ترتیب از جهت سازگاری نگرانی وجود نخواهد داشت.

نکته مهم این‌جاست که برای برخورداری از سرعت 40Gbps این استاندارد باید کابل‌های استاندارد مخصوصی داشته باشید که صرفاً به شکل USB-C به USB-C هستند. گفته می‌شود یک کانکتور استاندارد USB-A پین‌های کافی برای انتقال با این پهنای باند را ندارد؛ حتی اگر نسخه USB3 را تهیه کرده باشید.

استاندارد تاندربولت با این‌که حالا در برخی نوت‌بوک‌های ویندوزی هم یافت می‌شود اما بیشتر در محصولات اپل استفاده شده است. با این‌حال اینتل با همکاری نزدیک با مایکروسافت مطمئن شده که مشکلی از جهت پشتیبانی ویندوز ۱۰ از USB 4 وجود نداشته باشد. لینوکسی‌ها هم نباید نگرانی بابت پشتیبانی از USB 4 داشته باشند.

در حال حاضر بیش از ۵۰ شرکت در مراحل پایانی توسعه USB4 شرکت دارند و قرار است این استاندارد رسماً در اواسط سال ۲۰۱۹ عرضه شود. با این‌حال از آن‌جا که USB 3.2 که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد هنوز بسیار کمیاب است نباید توقع داشته باشید که لپ‌تاپ آینده شما که در یکی دو سال بعد خریداری می‌کنید قطعاً به USB4 مجهز باشد.

منبع gsmarena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.