گوگل اپلیکیشن جنجالی کنترل زنان در عربستان را از پلی‌استور حذف نمی‌کند!

گوگل اعلام کرده که قصدی برای حذف اپلیکیشن Absher از پلی‌استور ندارد و این اپلیکیشن باقی خواهد ماند. این اپلیکیشن جنجالی با هدف کنترل زنان در عربستان عرضه شده است.

0

اپلیکیشن Absher همان اپلیکیشن کنترل زنان عربستان است. به گزارش BI، جکی اسپیر یکی از نمایندگان کالیفرنیا در مجلس نمایندگان با گوگل ارتباط برقرار کرده بود و گوگل هم در جوابیه اعلام کرده که این اپلیکیشن هیچکدام از قوانین این شرکت را زیرپا نگذاشته و به فعالیت خود در پلی‌استور ادامه خواهد داد.

البته باید اشاره کرد که این اپلیکیشن تنها اپلیکیشن کنترل زنان عربستان نیست، گرچه این قابلیت بسیار خبرساز شده است. از طریق این اپلیکیشن کاربران شهروند سعودی امکان دسترسی به خدمات دولتی، دریافت مجوز و همچنین ارسال درخواست کار، پرداخت جریمه، تمدید گواهینامه یا گزارش تخلف را دارند. همچنین مردان سعودی امکان ردیابی و کنترل مکان زنان خویشاوند خود را دارند.

در حقیقت این اپلیکیشن امکاناتی فراتر از ردیابی زنان را به مردان ارائه می‌دهد. اگر یک مرد در عربستان باشید، می‌توانید استفاده‌های مختلفی از این اپ بکنید. می‌توانید روادید سفر همسر خود را باطل کنید، لوکیشن آن‌ها را بررسی کنید و همچنین اپلیکیشن امکان ارسال پیامک با محتویاتی همچون اطلاعات در مورد فعالیت همسر شما را دارد.

برخی گروه‌های حقوق بشر مانند Amnesty پس از انتشار این گزارش به شدت این اپلیکیشن را محکوم کرده‌اند و هم کمپانی گوگل و هم اپل را به خاطر انتشار چنین محتویاتی سرزنش کرده‌اند. همچنین چندین نماینده کنگره به دو شرکت نامه نوشته و از آن‌ها درخواست کرده‌اند که هر چه سریع‌تر این اپلیکیشن را حذف کند.

اسپیر اعلام کرده که پاسخ گوگل به درخواست او و همکارانش راضی‌کننده نیست و دردی را دوا نخواهد کرد. او گفته که قصد دارد با برخی از نمایندگان به دنبال حل این مسئله از طرق دیگر باشند. تیم کوک هم مدتی پیش در مصاحبه با رادیو NPR اعلام کرد که به دنبال حل این مسئله است، اما هیچ اتفاقی پس از این رخ نداده است.

محمد بن سلمان، مدتی پیش راهی سفر تجاری خود به ایالات متحده شد و با بسیاری از فعالان زمینه تکنولوژی و رسانه دیدار کرد. به همین خاطر طبیعی است که شرکت گوگل و اپل خواستار حذف چنین اپلیکیشنی که مشخصا روابط گسترده‌ای با دولت عربستان دارد نباشند. دو رویی این دو شرکت در برخورد با چنین اپلیکیشنی واقعا تعجب‌برانگیز است. اما کمی آن‌سوتر شاهد حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور اپل هستیم و توجیه نه نقض حقوق بشر بلکه نقض یک سری تحریم‌های کاملا یک‌طرفه و است.

منبع TheVerge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.