10 گام ساده برای خودشناسی و موفقیت در زندگی فردی

این یک واقعیت ساده است؛ تا زمانی که خودتان را نشناسید، دستیابی به موفقیت امکان پذیر نخواهد بود؛ به همین دلیل هم هر فردی باید در راه شناخت خودش قدم بردارد و براساس این شناخت سراغ راه‌هایی برود که به بهبود کیفیت زندگی و موفقیت بیشتر او منجر می‌شود. در ادامه با 10 راه برای خودشناسی و موفقیت بیشتر در زندگی فردی آشنا خواهید شد.

0

۱. مراقب عادت‌ها باشید

رفتارهای ما مجموعه‌ای از واکنش‌ها و عادت‌های ما هستند و تازه همین عادت‌ها خیلی وقت‌ها واکنش‌های ما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند. یکی از راه‌های خودشناسی و رسیدن به موفقیت فردی این است که مراقب باشیم چه چیزهایی در حال تبدیل شدن به عادت‌های ما هستند و چه چیزهایی همین الان هم برایمان عادت شده‌اند. برای مثال در زندگی مشترک ممکن است عادت کرده باشید که همیشه همسرتان به شما ابراز احساسات کند و شما صرفا دریافت کننده باشید. این عادت خیلی راحت به مرور زمان رابطه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث بروز مشکلاتی می‌شود که با یک تغییر عادت ساده، قابل پیشگیری بودند.

۲. از دید بقیه ببینید

خودتان را جای بقیه بگذارید. این کار علاوه بر اینکه کمکتان می‌کند احساسات دیگران را درک کنید؛ راه خوبی برای این است که ببینید از دید دیگران چطور به نظر می‌رسید. اگر خیلی در درک احساسات دیگران ماهر نیستید و دلتان می‌خواهد این مهارت را در خودتان تقویت کنید سراغ معروف ترین و بهترین کتاب های روانشناسی (صوتی و یا الکترونیک) بروید؛ کتاب‌هایی که دستیابی به خودشناسی و موفقیت را آسان‌تر از هر وقت دیگری کرده‌اند.

۳. روراست باشید

یکی از اولین گام‌های خودشناسی این است که از دست از رودربایستی کردن با خودتان بردارید و صادق باشید. برای مثال ممکن است فردی خجالتی باشید؛ اما ظاهرتان را به زور حفظ کنید و در نهایت هم خودتان را گول بزنید و هم دیگران را. در حالی که اگر با خودتان روراست باشید و به جای سرپوش گذاشتن روی مشکلات در صدد حل کردن آن‌ها بربیایید، هم گام مثبتی در جهت پیشرفت فردی برداشته‌اید و هم به روابط اجتماعی‌تان کمک کرده‌اید.

۴. مثبت حرف بزنید

بسیار مهم است که برای گفتگو با خودتان چه کلمه‌هایی را انتخاب کنید. آیا وقتی با خودتان صحبت می‌کنید به خودتان احترام می‌گذارید؟ آیا از کلمه‌های مثبت استفاده می‌کنید؟ اگر جوابتان مثبت است، نه فقط یک گام؛ بلکه کیلومترها در مسیر درست قدم خواهید زد. گفتگوی درونی ما به افکار ما شکل می‌دهد و افکار ما روی رفتارمان تاثیر می‌گذارند؛ بنابراین سعی کنید احترام خودتان را حفظ کنید و با خودتان درست رفتار کنید.

۵. قربانی نباشید

در مقابل هر شکستی دو راه وجود دارد؛ اینکه در قالب یک قربانی فرو بروید و دنبال دلایلی باشید که شکستتان را توجیه کند یا اینکه اتفاقات را با واقع بینی تحلیل کنید، دلایل شکست را پیدا کنید و تلاش کنید این دلایل را برطرف کنید. برای مثال به عنوان یک خانم ممکن است تا به حال در روابط عاشقانه چندان موفق نبوده باشید؛ به جای اینکه مرتب با دوستانتان دور هم جمع شوید و آن‌ها سعی کنند به شما بگویند همیشه حق با شماست؛ سعی کنید کتاب‌های مفیدی بخوانید که به شما در فهم دلایل کارهایتان کمک می‌کند؛ مثلا دانلود کتاب زنها مردها را از دست می‌دهند چرا؟ یا خواندن سایر کتاب‌های روانشناسی می‌تواند کمکتان کند خیلی زود موفق‌تر از گذشته عمل کنید.

۶. مراقب اطرافیانتان باشید

بعضی از آدم‌ها به اصطلاح هم‌انرژی شما نیستند. این‌ها همان‌هایی هستند که در کنارشان دچار اضطراب می‌شوید؛ آدم‌هایی که مرتب نق می‌زنند؛ از روزگار ناله می‌کند و هیچ حرف مثبتی از دهانشان بیرون نمی‌آید. اگر فکر می‌کنید دوستی با چنین افرادی نمی‌تواند روی شما تاثیر بگذارد، اشتباه می‌کنید. کافی است تصور کنید که به جای این افراد با آدم‎‌هایی دوست هستید که با وجود مشکلات سعی می‌کنند راه درست را برای زندگی کردن انتخاب کنند و تا جای ممکن شاد بمانند. همین تصور هم باعث بهبود شرایط شما خواهد شد؛ چه رسد به اینکه واقعا چنین دوستانی پیدا کنید.

۷. علایقتان را فهرست کنید

هر آدمی لازم دارد فهرستی از کارهای مورد علاقه‌اش درست کند و بخشی از زندگی‌اش را به انجام آن کارها اختصاص دهد. داشتن فهرست علایق، باعث می‌شود بتوانید هدف‌گذاری‌های کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشید و به ذهنتان برای رسیدن به این هدف‌ها نظم دهید. برای مثال اگر مدت‌هاست دوست دارید نواختن سازی را یاد بگیرید، برنامه‌ریزی برای پس‌انداز و خرید آن ساز به شما انگیزه بیشتری می‌دهد و در نهایت شما را به کار مورد علاقه‌تان نزدیکتر خواهد کرد. انجام کارهای مورد علاقه انرژی مثبت زیادی را وارد زندگی شما می‌کنند و تا حد زیادی استرس را از بین می‌برند.

۸. مهارت یاد بگیرید

نقش مهارت در رسیدن به موفقیت را دست کم نگیرید. برای اینکه بتوانید در هر زمینه‌ای، ارتباط با خودتان، با همسرتان یا با جامعه موفق عمل کنید، لازم است مهارت‌های لازم در هر مرحله را به خوبی یاد بگیرید و با تمرین برای خودتان جا بیندازید. همیشه به دنبال بهترین منبع برای یادگیری مهارت‌ها باشید و دست از یاد گرفتن برندارید. روزی که احساس کنید در شغل، رابطه یا هر کار دیگری عالی هستید و چیز تازه‌ای برای یادگیری وجود ندارد؛ در جا زدن شروع خواهد شد.

۹. به خودتان برسید

هیچ وقت فکر نکنید با رها کردن خودتان راه درستی را انتخاب می‌کنید. برای بهبود ارتباط با خودتان باید رسیدگی به خودتان را در اولویت بگذارید. خوردن غذای سالم، انجام ورزش مورد علاقه و داشتن خواب کافی سه مورد از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامت جسم و روانتان انجام دهید. بنابراین از خودتان غافل نشوید.

۱۰. از تغییر نترسید

می‌گویند نمی‌توان از یک رودخانه دو بار رد شد؛ به عبارت ساده‌تر رودخانه‌ای که الان وارد آن شوید، با رودخانه چند ثانیه پیش هم فرق می‌کند؛ چه رسد به چند روز پیش. این اصل ساده به تغییرات زندگی اشاره دارد. زندگی پر از تغییرات است. برای اینکه بتوانید موفق باشید اولا باید بتوانید تغییرات را تشخیص دهید و ثانیا اینکه نگذارید عذابتان دهند؛ در عوض سعی کنید راهی پیدا کنید که شما را شبیه موج سواری سوار بر موج‌های بلند کند؛ همانقدر مسلط و همانقدر هشیار.

 

این مطلب صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته و فارنت مسئولیتی در قبال محتوای آن نمی‌پذیرد

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.