سامانه سنجینه رونمایی شد؛ رتبه اعتباری افراد را ببینید!

سامانه سنجینه امروز در یک مراسم رسمی با حضور مدیران ارشد بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورهای تلفن همراه کشور در جمع خبرنگاران و نمایندگان رسانه، معرفی و از آن رونمایی شد.

0

شاید تاکنون چیزی در مورد شرکت مشاوره رتبه‌بندی ایران یا سامانه اعتبارسنجی ایران نشنیده باشید. این سازمان در زمینه رتبه‌دهی و اعتبارسنجی افراد حقیقی و حقوقی با توجه به سوابق بانکی آن‌ها و با همکاری بانک مرکزی فعالیت می‌کند. حالا اپلیکیشن سنجینه معرفی شده تا عموم مردم بتوانند رتبه اعتباری و سوابق مثبت یا منفی افراد را درخواست داده و ببینند. سنجینه با همکاری اپراتورهای موبایلی برای پرداخت پیامکی و همچنین شرکت مشاوره رتبه‌بندی ایران و بانک مرکزی می‌تواند با توجه به گزارش‌های اعتباری، عملکرد و سابقه افراد جامعه را در بازه ۹ سال گذشته نشان داده و امتیازی برای آن‌ها نمایش دهد.

در سنجینه هم می‌توانید امتیاز و کارنامه اعتباری خود را ببینید و هم این اطلاعات را از سایر افراد طلب کنید. در مراسمی که امروز با حضور مدیران ارشد بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و اپراتورهای تلفن همراه کشور در جمع خبرنگاران برگزار شد، ابتدا شیوا کریمی راد مدیر محصول شرکت آیکان (صاحب امتیاز سنجینه) به ویژگی‌ها و مزایای این پلتفرم پرداخت.

با سنجینه و استعلام رتبه و کارنامه اعتباری خود پیش از مراجعه به بانک برای دریافت تسهیلات می‌توانید حدس بزنید چه در انتظار شماست. همچنین در صورتی که بخواهید با فردی معامله کنید، خانه‌ای را اجاره داده و یا در جایی مشغول به‌کار شوید، سنجینه می‌تواند با نمایش رتبه و کارنامه اعتباری شما یا طرف مقابل دید خوبی نسبت به تعهد مالی شخص نمایش دهد.

سنجینه پاسخ به نیازی حیاتی

سامانه سنجینه با استفاده از اطلاعات موجود در «سامانه ملی اعتبارسنجی» سابقه اعتباری و مالی افراد را سنجش کرده و در قالب یک نمره و یک رتبه در اختیار کاربران قرار می‏‌دهد. سامانه ملی اعتبارسنجی در سال 1389 با مجوز و نظارت بانک مرکزی تاسیس شد و کلیه بانک‎ها و مؤسسات مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی و کلیه تامین‌‏کنندگان موظف به تامین اطلاعات موردنیاز این سامانه شدند.

به این ترتیب با استفاده از کارنامه اعتباری سنجینه، بانک‏ها، موسسات مالی، شرکت‏های داری فروش اقساطی یا لیزینگی و حتی افراد حقیقی می‌‏توانند پیش از نهایی شدن یک قرارداد یا معامله، از اعتبار مالی طرف مقابل خود اطمینان حاصل کنند.

به گفته کریمی‌‏راد، سامانه سنجینه علاوه بر نمره و رتبه اعتباری، یک کارنامه اعتباری هم به کاربران خود ارائه می‌‏کند که حاوی گزارشی مفصل از سابقه مالی و اعتباری فرد است. اطلاعات موجود در این کارنامه در حال حاضر یکی از استعلام‎های الزامی برای کلیه متقاضیان دریافت تسهیلات و مبنای تصمیم‎گیری برای اعطای تسهیلات در نظام بانکی و موسسات مالی مربوطه است.

چگونه از سنجینه استفاده کنیم؟

برای استفاده از سنجینه می‌توانید از دو روش سامانه پیامکی و یا اپلیکیشن موبایلی اقدام کنید. سنجینه با اتصال به سامانه تأیید هویت شاهکار می‌تواند رتبه و کارنامه اعتباری شما را نمایش داده و یا اگر بخواهید رتبه فرد دیگری را مشاهده کنید پیامکی برای او ارسال می‌شود تا بتواند تصمیم بگیرد دقیقاً به چه سطحی از اطلاعات دسترسی داشته باشید.

برای استفاده از روش پیامکی کافیست کدملی خود یا فرد مورد نظر را به سامانه ۲۰۸۹۸ ارسال کنید. برای دریافت اپلیکیشن موبایلی نیز می‌توانید عدد ۳ را به ۲۰۸۹۸ ارسال کرده و یا اپلیکیشن را از وب‌سایت سنجینه یا اپ استورها دریافت کنید.

اتصال و یکپارچگی تمامی سوابق در سنجینه

در ادامه این مراسم دکتر ابوذر مهرمنش، مدیرکل بخش خدمات ارزش افزوده همراه اول در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره نقش همراه اول در خدمات سنجینه و اهمیت آن گفت: «اصل سازکار خدمات سنجینه مستقل از همراه اول است. اما در این خدمات توانستیم امکان پرداخت اپراتوری را برای کاربران فراهم کنیم که همین مسئله موجب راحتی و توسعه سرویس‌های مهمی مانند این خوااهد شد.»

دکتر جلیلی، مدیرعامل سازمان اعتبارسنجی کشور نیز در جواب سوال یکی از خبرنگاران درباره همکاری این سازمان با سامانه سنجینه و چشم‌‏انداز آن گفت «اعتبارسنجی خدماتی است که قدمتی 12 ساله در کشور دارد و ما برای تمامی افرادی که در نظام مالی و بانکی تعامل داشته اند، این سابقه و پرونده را ایجاد کردیم».

او افزود «سنجینه در واقع ابزاری است که امکان دسترسی عمومی به خدماتی را فراهم کرده است که سال‌هاست بانک‌ها و موسسات مالی ما از آن استفاده می‌کردند و اکنون و با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم و البته با تایید بانک مرکزی، همکاری با سنجینه برای عمومی کردن این خدمات فراهم شد».

نمره اعتباری اعلامی توسط سامانه سنجینه مبتنی بر اطلاعات بیش از 90 میلیون تسهیلات اعطایی سیستم بانکی است که بیشتر از 32 میلیون فرد حقیقی و حقوقی را دربر می‏‌گیرد. به این ترتیب استفاده از این کارنامه به عنوان معیاری برای سنجش اعتبار طرف مقابل صرفا به بانک‏‌ها و شرکت‌‏های بزرگ محدود نشده و تمامی کسب‎وکارها و افراد حقیقی نیز در مواردی مانند استخدام، تعاملات استقراضی مانند قرض‌الحسنه‏‌های شخصی، انتخاب موجر و مستاجر، فروش ملک و خودرو و … می‌‏توانند از این کارنامه برای سنجش اعتبار طرف مقابل خود استفاده کنند.

کارنامه اعتباری فرد در سامانه سنجینه دارای سه سطح نمره و رتبه اعتباری، خلاصه کارنامه اعتباری و کارنامه اعتباری تفصیلی است. فرد متفاضی می‏تواند هرکدام از این اطلاعات را در تمامی بسترها شامل اپلیکیشن، پیام کوتاه و یا ارسال کد دستوری دریافت کند. دسترسی به هر سطحی از این اطلاعات به‌صورت کاملا امن و با تایید هویت دیجیتالی مالک خط تلفن امکان‏‌پذیر خواهد بود. به همین دلیل دسترسی به کارنامه اعتباری طرف مقابل در هر معامله یا تراکنش مالی نیز در هر سطحی تنها با تایید وی انجام خواهد شد.

مهندس رضا باقری اصل، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران در این مراسم از سنجینه به عنوان اولین محصول آزادسازی شدن دیتال دولت یاد کرد. به اعتقاد باقری سنجینه می‌تواند یک نمونه مفید از سرویس‌های ارزش افزوده‌ای باشد که در چند سال اخیر رونق زیادی گرفته‌اند. دولت به‌سوی زمام‌داری داده در حال حرکت است و پلتفرم‌هایی مثل سنجینه می‌توانند مفهوم اعتماد الکترونیکی در فضای کسب‌وکار را مطابق با استانداردهای جهانی گسترش دهند.

برنامه‌های آینده سنجینه

به گفته مظفری موسس و عضو هیأت مدیره آیکان، سنجینه دو نوع روش استفاده و پرداخت دارد. نسخه پایه با پرداخت on-demand برای استفاده موردی و نسخه پیشرفته با روش subscription و پرداخت حق عضویت ماهانه. در نسخه پیشرفته قرار است قابلیت‌هایی مثل مشاوره، مانیتورینگ و هشدار در صورت تغییر رتبه گنجانده خواهد شد. همچنین در زمینه B2B نیز سنجینه قرار است پنل مخصوصی برای کسب‌وکارها ایجاد کند.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.