بررسی هدفون بیرداینامیک DT1770 Pro؛ جانشین برحق!

بیرداینامیک یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در زمینه تجهیزات صوتی استودیویی است و هدفون DT770 این شرکت دهه‌هاست در استودیوهای معتبر استفاده می‌شود. حالا اما نوبت به بررسی جانشین این هدفون یعنی DT1770 Pro رسیده است.

3

اگر تاکنون سری به استودیوهای ضبط موسیقی زده باشید احتمالاً هدفون DT770 Pro را دیده‌اید. این هدفون تقریباً سی سال پیش به بازار عرضه شد و حالا وقت جایگزین کردن آن با یک مدل جدیدتر فرارسیده است. DT1770 Pro به عنوان جانشین مستقیم DT770 با قیمت ۵۹۹ دلار وارد بازار شده است. این هدفون مانند هدفون T1 نسل دوم از فناوری جدید تسلا در درایور دینامیک خود استفاده می‌کند و با توجه به آکوستیک بسته خود برای وکالیست‌ها و استفاده توسط خواننده در استریوها ایده‌آل است.

جعبه بیرداینامیک DT1770 Pro

بیرداینامیک DT1770 Pro در واقع نسخه پشت‌بسته هدفون DT1990 Pro محسوب می‌شود که ماه گذشته آن را برایتان در فارنت بررسی کردیم. DT1770 با آکوستیک پشت بسته برای استفاده توسط خواننده‌ها در استودیو مناسب‌تر است و DT1990 برای میکس و مستر هدفون بهتری محسوب می‌شود. علاوه بر این برای علاقمندان به گوش دادن موسیقی هم که نمی‌توانند با نشتی صدا و آیزولیشن ضعیف DT1990 کنار بیایند DT1770 گزینه بهتری است.

مشخصات فنی بیرداینامیک Beyerdynamic DT1770 Pro

بیرداینامیک DT1770 Pro 

نوع درایور داینامیک
آکوستیک پشت بسته – Closed Back
امپدانس ۲۵۰ اهم
حساسیت اسمی ۱۰۲ دسی‌بل
پاسخگویی فرکانسی ۵ هرتز تا ۴۰ کیلوهرتز
وزن (بدون کابل) ۳۸۸ گرم
کشور سازنده آلمان
قیمت حدودی ۵۹۹ دلار

 

طراحی و ساخت بیرداینامیک DT1770 Pro

طراحی بیرداینامیک DT1770 Pro

از نظر طراحی DT1770 از همان زبان طراحی هدفون‌های اخیر بیرداینامیک پیروی می‌کند؛ یک ظاهر نسبتاً کلاسیک اما کماکان شیک و جذاب. شاید نبود شیارهای روی ایرکاپ ظاهر DT1770 را کمی خسته‌کننده‌تر از DT1990 جلوه دهد اما این هدفون کاملاً رسمی و باکیفیت به نظر می‌رسد.

ایرکاپ بیرداینامیک DT1770 Pro

از نظر کیفیت ساخت هم نمی‌توان ایرادی به DT1770 Pro گرفت. بیرداینامیک در ساخت این هدفون اغلب از فلز استفاده کرده و حتی چرم مصنوعی هدبند هم کیفیت بالایی دارد. این هدفون همچنین از کانکتور مستحکم mini-XLR برای اتصال کابل استفاده می‌کند که شاید خرید جایگزین آن کمی دشوارتر باشد اما نسبت به کانکتور رایج ۳.۵ میلی‌متری کیفیت بالاتری دارد.

DT1770 با دو کابل درون جعبه عرضه می‌شود؛ یک کابل ۳ متری مستقیم و یک کابل کوتاه‌تر پیچ برای استفاده استودیویی. هر دو کابل به جک ۳.۵ میلی‌متری ختم می‌شوند اما یک تبدیل ۳.۵ به ۶.۳۵ میلی‌متری استودیویی نیز در کنار آن‌ها وجود دارد. به این ترتیب با توجه به کاربری در نظر گرفته شده برای این هدفون هیچ‌کدام از کابل‌ها برای استفاده پرتابل مناسب نیستند.

DT1770 Pro همچنین با یک کیس باکیفیت و جادار نیز همراه شده که شاید چندان پرتابل و قابل حمل نباشد اما به خوبی از هدفون گران‌قیمت شما محافظت خواهد کرد.

درست مثل DT1990 این‌بارهم بیرداینامیک علاوه بر ایرپدهای مخملی نصب شده روی هدفون یک جفت ایرپد اضافه اما این‌بار با پوشش چرم مصنوعی نیز مهیا کرده که آیزولیشن بهتری را به همراه خواهد داشت.

محتویات جعبه بیرداینامیک DT1770 Pro


راحتی در استفاده از بیرداینامیک DT1770 Pro

ایرپد بیرداینامیک DT1770 Pro

معمولاً‌ هدفون‌های استودیو با توجه به ویژگی‌هایی که باید داشته باشند از نظر راحتی در استفاده طولانی کمی نسبت به مدل‌های خانگی ضعف دارند. در مورد DT1770 هم در مقایسه با مدل‌های خانگی بیرداینامیک مثل T1 و یا Amiron Home می‌توان به بیشتر بودن فشار کلمپ (از ایرکاپ‌ها به سر) و همچنین فشار بیشتر هدبند روی سر اشاره کرد. با این‌حال DT1770 Pro از هدفون‌های راحت محسوب می‌شود و خصوصاً اگر از ایرپدهای مخملی استفاده کنید می‌توانید ساعت‌ها آن را روی سر خود تحمل کنید.

تنظیم هدبند بیرداینامیک DT1770 Pro

تنظیم هدبند DT1770 با نقطه‌هایی که روی بخش فلزی هدبند مشخص شده انجام می‌شود و ایرپدهای دایره‌ای شکل این مدل نیز شاید به وسعت هدفون‌هایی مثل Edition X هایفای‌من یا سری LCD آدزی نباشند اما گوش اکثر کاربران را کاملاً در بر خواهند گرفت.

همان‌طور که گفتیم DT1770 یک هدفون پرتابل نیست و با توجه به اندازه و نوع کابل‌هایش مناسب استفاده در خیابان یا مترو نخواهد بود. اما اگر قصد دارید هدفون خود را روزانه به محل کار خود یا خانه ببرید مشکلی وجود نخواهد داشت.


آیزولیشن در بیرداینامیک DT1770 Pro

راحتی بیرداینامیک DT1770 Pro

معمولاً از هدفون‌های پشت بسته انتظار آیزولیشن نسبی را داریم. به این معنا که هم صدای بیرون به داخل هدفون درز نکند و هم نشتی صدا از هدفون به محیط اطراف کم باشد. DT1770 با دو نوع ایرپد مخملی و چرم مصنوعی همراه شده که شاید بزرگ‌ترین تفاوت آن‌ها در آیزولیشن باشد. ایرپدهای مخملی می‌توانند تا ۱۸ دسی‌بل و ایرپدهای چرمی تا ۲۱ دسی‌بل از صدای بیرون را بکاهند.

به این ترتیب آیزولیشن نسبت به برادر این هدفون یعنی DT1990 بسیار بهتر است اما نباید انتظار داشته باشید که هنگام گوش دادن به آهنگ با صدای زیاد، نشتی صدا را تجربه نکنید.


راحتی در درایو DT1770 Pro

بیرداینامیک DT1770 Pro یک هدفون استودیویی است که برای اتصال به دک و آمپلی‌فایر مجزای خوب طراحی شده است. با توجه به امپدانس ۲۵۰ اهمی و حساسیت ۱۰۲ دسی‌بل اگر آن را مستقیماً به لپ‌تاپ یا گوشی خود متصل کنید چه از نظر کیفیت و چه حجم صدا نتیجه راضی‌کننده نخواهد بود.

با وجود این‌که برخی گوشی‌های با آمپلی‌فایر داخلی قوی‌تر می‌توانند حجم صدا را به میزان قابل قبولی برسانند اما مسلماً خرید DT1770 بدون تهیه یک دک/آمپلی‌فایر مناسب کار منطقی نخواهد بود.

ما برای درایو این هدفون از آمپلی‌فایر نیمه‌پرتابل iFi Micro iDSD BL استفاده کردیم که می‌تواند در حالت اکو نیز صدای هدفون را به حداکثر کیفیت خود برساند. در مقابل استفاده با گوشی، این دستگاه می‌تواند صدایی با لایه‌بندی بهتر، جزئیات بیشتر و همچنین داینامیک گسترده‌تر در اختیارتان بگذارد.

البته اگر توان خرید چنین دستگاهی را ندارید مدل‌های ارزان‌تری مثل Dragonfly Red یا Oppo HA2-SE هم گزینه‌های مناسبی برای این هدفون هستند. در میان گزینه‌های ایستگاهی نیز Schiit Magni/Modi و Beyerdynamic A20 سازگاری خوبی با این مدل خواهند داشت.


صدا در بیرداینامیک DT1770 Pro

پیش از این‌که وارد جزئیات صدا شویم بهتر است تفاوت جنس صدا در ایرپدهای مخملی و چرمی را توصیف کنیم.

ایرپدها؛ انتخاب برعهده کاربر

ایرپدهای DT1770 علاوه بر آیزولیشن و راحتی روی جنس صدا نیز تأثیر می‌گذارند. ایرپد مخملی با عبور بیشتر هوا و صدا، جنس صدای بازتر و با سانداستیج نسبتاً وسیع‌تری را به همراه خواهند داشت. در این ایرپد همچنین به نظر عملکرد هدفون در بخش تربل بهتر است. ایرپدهای چرمی که آیزولیشن بهتری دارند کمی به کمیت بیس اضافه می‌کنند و صدا را نسبتاً تاریک‌تر با تربل کمتر به گوش شما می‌رسانند.

بررسی بر اساس ایرپدهای مخملی انجام شده که به نظر صدای بالانس‌تری دارد.

تونالیتی

به‌طور کلی تونالیتی صدای DT1770 را می‌توان بسیار پخته‌تر و کامل‌تر از نسل قبلی یعنی DT770 دانست. با این‌حال در محدوده پاسخدهی فرکانسی این هدفون پستی و بلندی‌هایی دیده می‌شود که به نظر با هدف مشخصی در تنظیم صدای هدفون لحاظ شده است. DT1770 مثل تمامی هدفون‌های با درایور تسلا بیرداینامیک روی شفافیت صدا تأکید دارد. به این ترتیب با این‌که می‌توانید اکثر اشکالات درون موزیک را تشخیص دهید، اما صدا در آهنگ‌های بدمیکس یا رکورد شده شاید کمی تیز باشد.

منحنی پاسخدهی فرکانسی بیرداینامیک DT1770 Pro – منبع: rting

همچنین امضای کلی صدا به نظر V شکل بوده و علاوه بر تمرکز روی تربل، بیس نیز کمی از حد بالانس شدیدتر است (البته در مقایسه با هدفون‌های رفرنس و تارگت هارمن). در نتیجه میدرنج کمی عقب‌تر به گوش می‌رسد.

بیس

بیس در DT1770 شاید بهترین بیسی باشد که از یک هدفون بیرداینامیک شنیده‌ایم. پاسخگویی ساب‌بیس عالی، سرعت بالا و decay سریع در هر کوبش بیس از مشخصات low-end در این هدفون است. عملکرد این هدفون در محدوده ۲۰ هرتز تا ۱۰۰ هرتز عالیست و اما در بخش میدبیس یعنی ۲۰۰ هرتز به بالاتر شاهد یک افت در پاسخگویی هستیم. این افت که تا حدود فرکانس ۴۰۰ هرتز هم ادامه پیدا می‌کند باعث می‌شود بیس اصطلاحاً لرزشی یا boomy را شاهد نبوده و البته از نشت بیس به میدرنج جلوگیری شود.

میدرنج

با حضور پررنگ بیس و تربل به نظر می‌رسد میدرنج خصوصاً در بخش Upper midrange‌ (فرکانس ۲ تا ۴ کیلوهرتز) کمرنگ‌تر به نظر برسد و به این ترتیب صدای وکالیست خصوصاً خانم و صدای سازهایی مثل پرکاشن آن وضوح T1 را نداشته باشد. در عوض تفکیک سازها بسیار خوب است، بافت یا texture طبیعی بوده و داینامیک صدا هم وسیع است.

تربل

بخش تربل صدا را می‌توان پرانرژی و شفاف توصیف کرد. Peakهایی در این محدوده فرکانسی نشان می‌دهد که تمرکز DT1770 روی شنیدن تمامی جزئیات است؛ تصمیمی که در برخی آهنگ‌ها ممکن است به تیز شدن صدا هم منجر شود. با این‌حال نسل دوم درایورهای تسلا نسبت به نسل پیشین مثل T90 یا DT990 هارشنس کمتری دارد.

به‌طور کلی این بخش از محدوده فرکانسی به صدای DT1770 صدایی پرانرژی و زنده بخشیده و جزئیات صدا را برجسته‌تر کرده است.

سانداستیج و ایمیجینگ

معمولاً از هدفون‌های پشت بسته انتظار سانداستیج وسیعی نداریم. با این‌حال DT1770 با درایورهای تسلا و امضای صدای V شکل خود می‌تواند عمق و عرض خوبی از استیج به شما بدهد. در عوض ایمیجینگ عالیست و اگر بخواهید می‌توانید در برخی آهنگ‌ها جهت دقیق سازها را تشخیص دهید.

همچینن اگر از DT1770 در بازی‌های FPS استفاده کنید تشخیص جهت صدای پای دشمنان یا شلیک گلوله‌ها کار دشواری نیست.

اکوالایزر؛ دروازه‌ای به دنیای تازه!

اکوالایزر برای تغییر پاسخدهی فرکانسی هدفون در محدوده‌های مختلف به‌صورت تئوری می‌تواند صدای هر هدفونی را به شکل دلخواه درآورد. در عمل اما این‌طور نیست و درایورهای هدفون‌ها تا حد خاصی می‌توانند نسبت به اکوالایزر یا همان EQ پاسخ داده و همچنین تغییر یک باند فرکانسی می‌تواند روی باندهای مجاور نیز تأثیر بگذارد.

با این‌حال صدای برخی هدفون‌ها را می‌توان با اکوالایزر پارامتریک تا حد قابل توجهی اصلاح کرده یا بهتر بگوییم تغییر داد. اکوالایزر پارامتریک نه‌تنها محدودیت تعداد باندهای فرکانسی قابل تغییر را ندارد بلکه می‌توانید نوع Gain و گستردگی آن را نیز تنظیم کنید.

به لطف oratory یکی از آدیوفایل‌های مشهور ردیت توانستیم به کمک نرم‌افزار Peace+APO پاسخگویی فرکانسی DT1770 را تا حد زیادی به منحنی هدف هارمن نزدیک کنیم. به اعتقاد ما اعمال این تغییرات در پارامتریک اکوالایزر صدای DT1770 را چند پله بالاتر می‌برد:

به این ترتیب منحنی EQ اعمال شده (و نه پاسخدهی فرکانسی هدفون) چیزی شبیه نمودار زیر خواهد شد:

با اعمال این EQ بیس پانچی‌تر و کنترل شده‌تر شده، میدرنج بسیار واضح‌تر شنیده می‌شود و هارشنس و تیزی صدا در برخی فرکانس‌ها نیز تقریباً از بین می‌رود. اگر چند ساعت پس از گوش کردن آهنگ با این EQ به سراغ تنظیمات پیش‌فرض بروید احتمالاً نمی‌توانید صدای هدفون را تحمل کنید!

پس اگر از کاربران فعلی یا آینده DT1770 هستید توصیه می‌کنیم اکوالایزر درج شده را حتماً امتحان کنید. در صورت درخواست خوانندگان شاید در آینده آموزش کامل اعمال Parametric EQ را نیز در فارنت برایتان بنویسیم.


مقایسه DT1770 بیرداینامیک با رقبا

از آن‌جا که آدیوفایل‌ها معمولاً هدفون‌های پشت‌باز را ترجیح می‌دهند در دنیای هدفون‌های گران‌قیمت مدل‌های پشت بسته زیادی نمی‌توان پیدا کرد. با این‌حال سعی کرده‌ایم مهم‌ترین رقبای DT1770 را در اینجا ذکر کرده و به‌صورت خلاصه آن‌ها را با این هدفون مقایسه کنیم.

 

بیرداینامیک DT770 Pro حدود ۲۰۰ دلار

از آن‌جا که DT1770 قرار است جانشین این مدل باشید شاید بهتر است از این مقایسه شروع کنیم. نسخه ۳۲ اهمی DT770 راحت‌تر درایو می‌شود و البته حداقل ۶۰ درصد هم ارزان‌تر است. DT770 تمرکز کمتری روی ساب‌بیس و در عوض میدبیس شدیدتری دارد و کمی هم صدای آن گرم‌تر است.

در بخش میدرنج به نظر عملکرد DT1770 دقیق‌تر باشد و در عوض در تربل DT770 با دو پیک فرکانسی در ۶ و ۱۰ کیلوهرتز ممکن است هارشنس بیشتری به همراه بیاورد. به‌طور کلی DT770 کمی موزیکال‌تر است اگر صدای آن برایتان تیز نباشد. در پاسخ به EQ اما DT1770 عملکرد بسیار بهتری دارد.

 

بیرداینامیک DT1990 Pro (بررسی) ۵۹۹ دلار

نسخه پشت باز این هدفون یعنی DT1990 Pro با قیمت و مشخصات فنی مشابه عرضه شده است. صدای DT1770 متمرکزتر و با سانداستیج کمتر شنیده می‌شود. همچنین بیس در DT1770 شدت بیشتری داشته و در عوض میدرنج در DT1990 جلوتر و واضح‌تر شنیده می‌شود. لایه‌بندی هم طبق انتظار در مدل پشت‌باز بهتر است و به‌طور کلی برای گوش دادن و لذت بردن از موسیقی DT1990 گزینه بهتری است؛ اگر با نشتی صدای آن کنار بیایید.

 

مستراسپیکرز MrSpeakers Aeon Flow C   حدود ۸۰۰ دلار

این هدفون که یکی از بهترین ساخته‌های شرکت آمریکایی مستراسپیکرز محسوب می‌شود از نظر وزن و راحتی نسبت به DT1770 بهتر عمل می‌کند. به‌طور کلی تونالیتی Aeon Flow C به خط هدف هارمن نزدیک‌تر بوده و صدایی کاملاً بالانس و فلت دارد. در عوض DT1770 صدای هیجان‌انگیزتری دارد درحالی‌که Aeon Flow صدا را بدون رنگ‌شدگی و همان‌طور که باید به گوشتان می‌رساند.

به این ترتیب Aeon Flow‌ شاید در ابتدا خسته‌کننده‌تر به نظر برسد اما از نظر تکنیکال هدفون برتری خواهد بود.

 

کمپ‌فایر آدیو Campfire Audio Cascade – حدود ۸۰۰ دلار

Campfire Audio Cascade

این هدفون که اولین تلاش شرکت آمریکایی Campfire Audio برای ورود به بازار هدفون‌های فول‌سایز محسوب می‌شود بی‌شک یکی از گزینه‌های رقیب خوب است. Cascade یک هدفون پرتابل محسوب می‌شود و می‌توانید به‌راحتی آن را به هر جایی حمل کنید. در عوض راحتی این هدفون برای کاربران با گوش‌های بزرگ در حد DT1770 نخواهد بود. امضای صدای این دو هدفون نیز تفاوت زیادی دارد. Cascade یک هدفون با صدای هیجانی و تمرکز روی بیس است. اگر یک بیس‌هد و عاشق بیس و Low-End هستید Cascade بی‌شک انتخاب بهتری خواهد بود. این هدفون همچنین به توان چندانی برای درایو نیاز ندارد و با این‌که هدفون گران‌تری محسوب می‌شود اما با یک موزیک پلیر خوب هم می‌تواند نهایت کیفیت خود را نشان دهد. در عوض DT1770 شفافیت صدای بیشتر و سانداستیج وسیع‌تری دارد و از نظر تکنیکال دقیق‌تر محسوب می‌شود.

آدزی LCD-XC   حدود ۱۸۰۰ دلار

این مدل که البته سه برابر گران‌تر از DT1770 است مدل پرچم‌دار پشت بسته آدزی محسوب می‌شود. بیس در این مدل پلینار مگنتیک عمیق‌تر و کوبشی‌تر بوده و لایه‌بندی صدا هم بیشتر است. همچنین در میدرنج با صدای جلوتر و با جزئیات بسیار بیشتری مواجهیم. در عوض صدای LCD-XC کمی تاریک است و در بخش تربل آن انرژی و شفافیت را ندارد؛ هرچند که این تفاوت استفاده طولانی‌مدت از آن را راحت‌تر می‌کند.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

هدبند بیرداینامیک DT1770 Pro

DT1770 Pro بیرداینامیک یک هدفون توانا نه فقط برای استفاده استودیویی بلکه برای لذت بردن از موسیقی است. اگر یک مبدل صوتی (DAC) و آمپلی‌فایر خوب در اختیار دارید و به یک هدفون پشت‌بسته هم نیاز دارید در این بازه قیمتی مدل بهتری پیدا نخواهید کرد. DT1770 Pro با واگذاری انتخاب ایرپد به کاربر دو تجربه نسبتاً متفاوت را پیش رویتان قرار می‌دهد که می‌توانید پس از تجربه هرکدام بسته به نیاز و سلیقه خود یکی را انتخاب کنید.

DT1770 Pro بی‌شک جانشین برحقی برای DT770 است. این هدفون با تونالیتی بهتر، کیفیت ساخت بالاتر و راحتی بیشتر می‌تواند همکار نکته‌سنج شما در استودیو و رفیق خوش‌صدای شما در خانه باشد.

85%
عالی

بیرداینامیک Beyerdynamic DT1770 Pro

بیرداینامیک DT1770 Pro یک جانشین برحق برای یکی از محبوب‌ترین هدفون‌های استودیویی دنیا (DT770 Pro) است. این هدفون با کیفیت ساخت بالاتر، صدای پخته‌تر و راحتی بیشتر نه‌تنها در استودیو بلکه در خانه نیز می‌تواند هدفونی برای تمام کاربری‌های شما باشد.

  • طراحی و ساخت
  • راحتی در استفاده
  • توانایی درایو آسان
  • آیزولیشن
  • بیس
  • میدرنج
  • تربل
  • سانداستیج و ایمیجینگ
  • لوازم جانبی
  • ارزش خرید
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. محمد می‌گوید

    با تشکر از دوست عزیزم اقای علی ارغوان و خسته نباشید.

  2. محمد می‌گوید

    سلام .خدمت اقای ارغوان عزیز.چند سوال داشتم لطفا رهنمایی کنید.سوال اول اینکه نوت 9 هدفونهایی تا چه امپدانس را درایو میکنه.وسوال دوم اینکه ساونداستیج هدفون ie 800مدل سنهایزر چقدر است.و سایتی برای به دست اورده اطلاعات معرفی کنید.با تشکر

    1. علی ارغوان می‌گوید

      متاسفانه من جایی نتونستم توان خروجی جک هدفون این گوشی رو پیدا کنم و سازنده‌ها هم ظاهرا به این مشخصات اهمیت نمیدن که توی سایتشون درج کنن.
      اما به‌طور کلی گوشی‌ها بیشتر برای ایرفون‌ها عملکرد صوتی نسبتاً خوبی دارن و نه هدفون‌های فول سایز با امپدانس بالا. همچنین به جز امپدانس حساسیت هدفون هم مهمه. مورد دیگه output impedance سورس هست که برای ایرفون‌های بالانس آرمچر با امپدانس پایین خیلی مهمه.
      سانداستیج IE800 برای یک ایرفون خیلی خوبه. نه در حد ایرفونی مثل Campfire Audio Andromeda اما بهتر از مدل‌هایی مثل SE846. در عوض آیزولیشن چندان خوبی نداره این ایرفون.
      بستگی داره چه اطلاعاتی بخواید. در مورد هدفونا بهترین مرجع همون سایت سازنده هست و یا بررسی‌های سایت‌های معتبر.