چرا فعلا نباید سراغ خرید گوشی‌های هوشمند 5G برویم؟

تکنولوژی 5G در راه است. این تکنولوژی گوشی‌های ما را سریع‌تر خواهد کرد، خانه‌های ما را هوشمند‌تر می‌کند و امکاناتی فراتر از توانایی فعلی ارائه خواهد داد. اما آیا این اتفاقات واقعا رخ خواهند داد؟

0

گوشی‌های هوشمند 5G سال آینده از راه خواهند رسید. شرکت‌های سازنده باور دارند که این تکنولوژی بالاخره سال ۲۰۱۹ فعال خواهد شد. اما همانند نسخه‌های قبلی تکنولوژی‌های ارتباطی، 5G برای رشد دوران سختی خواهد داشت. کسانی که برای اولین بار از این تکنولوژی استفاده می‌کنند، کاربرانی آزمایشی خواهند بود که مشکلات این شیوه ارتباطی را تجربه خواهند کرد.

اگر حس می‌کنید که گوشی‌های هوشمند 5G امکاناتی همچون، قدرت بیشتر، باتری بهتر، پوشش گسترده و همچنین ارزانی را به همراه خواهند داشت، بهتر است که یکی دو سال صبر کنید و سپس به فکر خرید یکی از گوشی‌ها باشید.

کمی نگاه به تاریخ ارتباطات داشته باشید و متوجه تکرار آن خواهید شد. اولین سری گوشی‌های هوشمند 3G مشکلات خاصی داشتند و گوشی‌های LTE هم از این قائده مستثنا نبودند. به همین خاطر قبل از خرید یک گوشی 5G بهتر است که کمی فکر کنید. فعلا زمان مناسبی برای رفتن به سمت گوشی‌های هوشمند 5G نیست. با فارنت همراه باشید تا این مسئله را بیشتر بررسی کنیم.

گوشی‌های هوشمند 5G بزرگ‌تر خواهند بود

گوشی‌های هوشمند 5G

اندازه گوشی‌ها در طی چندین سال اخیر دچار انقلاب‌های بزرگی شده است. برای مدت‌ها هر چه گوشی شما کوچک‌تر بود، پس بهتر بود. پس از آن با معرفی نوت گلکسی، گوشی‌هایی بهتر بودند که بزرگ‌تر می‌شدند. سپس با معرفی آیفون 5، گوشی‌ها باید باریک‌تر می‌شدند.

برای ساخت یک گوشی باریک، باید آن را بزرگ‌تر کرد تا امکان قرار دادن باتری بزرگ‌تر و همچنین صفحه‌نمایش بزرگ‌تر وجود داشته باشد. اما برای دسترسی به تکنولوژی 5G باید این میزان بزرگی را بیشتر از قبل کرد.

گوشی‌های هوشمند 5G به فضای بیشتری برای فعالیت خود در گوشی‌ها نیاز خواهند داشت. با این حساب، گوشی‌های هوشمند 5G به نوعی قبلت‌های بزرگ خواهند بود. قبلت‌هایی که بزرگ‌تر از نسخه پلاس آیفون هستند. این فضا امکان قرار دادن تکنولوژی لازم را دارا خواهد بود. اگر به دنبال یک گوشی با سایز متوسط هستید که حمل آن راحت است، شانسی نخواهید داشت.

برای درک بهتر اندازه، بهتر است نگاهی به روترهای هات‌اسپات 5G داشته باشید. این محصولات تنها نیاز به یک فرستنده رادیویی، باتری و شاید یک صفحه‌نمایش کوچک داشته باشند. با این حال اندازه آن‌ها دو برابر نسخه‌های LTE است.

همچنین اگر هنوز از حذف شدن جک هدفون ناراحت هستید، گوشی‌های هوشمند 5G نجات‌دهنده شما نخواهند بود. در حقیقت سازندگان برای ایجاد فضای کافی ممکن است قابلیت‌های بیشتری را حذف کنند. اسپیکرهای استریو، حسگر اثرانگشت، دوربین‌های چندگانه و بسیاری امکانات دیگر شاید حذف شوند. پس به صورت خلاصه اگر به دنبال یک گوشی با اندازه معمولی هستید، بهتر است که با گوشی LTE خود سازش کنید.

گوشی‌های هوشمند 5G گران‌قیمت خواهند بود

گوشی‌های هوشمند 5G

مشخص است که وقتی گوشی شما بزرگ‌تر باشد، پس طبیعتا باید هزینه بیشتری برای آن پرداخت کنید. این گوشی‌ها نیازمند میزان سخت‌افزار بیشتر و قوی‌تری هستند و قیمت آن‌ها بالاتر خواهد رفت. بدین ترتیب اولین سری گوشی‌های هوشمند 5G مشخصا محدود به گوشی‌های رده‌بالا خواهد بود.

این گوشی‌ها احتمالا شامل گلکسی اس و نوت سامسونگ، پیکسل گوگل و پرچمدار ال‌جی خواهند بود. قیمت برخی از این گوشی‌ها ممکن است از هزار دلار هم بالاتر بروند. این گوشی‌ها همچنین باید قابلیت‌های کارآمد و تبلیغاتی هم داشته باشند تا امکان جذب مشتری وجود داشته باشد.

تمامی این موارد باعث خواهد شد که قیمت گوشی‌های هوشمند 5G فراتر از حد انتظار باشد. همانند ارتباط 3G و LTE حداقل نیازمند گذشت یک سال هستیم که ارتباط 5G به گوشی‌های میان‌رده هم برسد. برخی محصولات همچون وان‌پلاس 5G شاید از این موارد باشند.

گوشی‌های هوشمند 5G باتری ضعیفی خواهند داشت

گوشی‌های هوشمند 5G

به گفته کوالکام، گوشی‌های هوشمند 5G باتری قوی نخواهند داشت. ورایزن باور دارد که ممکن است در آینده این گوشی‌ها با یک بار شارژ تا یک ماه دوام داشته باشند، اما این اتفاق در سال 2019 رخ نخواهد داد. نسل فعلی گوشی‌های هوشمند به سختی توانایی سپری کردن یک روز بدون شارژ را دارد و 5G این قضیه را به زودی حل نخواهد کرد.

حتی ممکن است اوضاع بدتر از گذشته باشد. اولین سری گوشی‌های LTE عمر باتری افتضاحی داشتند. پس نباید انتظار داشته باشید که با عرضه ارتباط 5G همه چیز یک شبه تغییر کند. پیشرفت تکنولوژی نیازمند زمان است و با معجزه حل نخواهد شد.

سیستم‌های ارتباطی نیازمند فرستنده‌های رادیویی هستند و 5G هم این چنین است. این میزان فرستنده فشار زیادی به سخت‌افزار می‌آورد. طی مرور زمان شرکت‌ها راه‌های بهتری برای مدیریت سخت‌افزار پیدا خواهند کرد. نباید فراموش کنیم که گلکسی نکسوس در زمان عرضه از تکنولوژی LTE بهره می‌برد و چون اولین در نوع خود بود، باتری به شدت بدی داشت.

در ایران زیرساخت مناسب وجود ندارد

این مسئله مشخصا مربوط به ما ایرانی‌ها می‌شود. کاربران خارجی کمی زیرساخت کافی برای دسترسی به 5G را دارند. اما حتی در خارج از کشور هم تمامی سرویس‌دهندگان چنین برنامه‌هایی ندارند و تعویض بین سرویس‌دهنده سخت خواهد بود.

تصور کنید که سال دیگر نسخه 5G گلکسی اس عرضه شود. مردم در شروع عرضه این محصول را خریداری کنند. اما شرکت‌های خدماتی ارتباطی ایرانی هنوز توانایی کافی برای پشتیبانی از این نوع ارتباط را ندارند. به همین خاطر خرید یک گوشی هوشمند 5G در ایران اشتباه خواهد بود.

باید مدتی صبر کرد تا اپراتورها این شبکه را گسترش دهند. سپس می‌توان به فکر خرید چنین گوشی بود. همچنین با وضعیت ارزی کشور، مطمئنا یک گوشی که قیمت بالاتر از هزار دلار دارد، هیچ صرفه اقتصادی نخواهد داشت. مخصوصا که کلیدی‌ترین قابلیت آن یعنی ارتباط 5G کارایی حتی در پایتخت هم نخواهد داشت.

این روند زمان‌بر خواهد بود. حتی ممکن است گسترش شبکه 5G طولانی‌تر از گسترش شبکه LTE و 3G باشد. یک دکل مخابراتی 5G سرعت بیشتری را به شما ارائه می‌دهد، اما منطقه پوشش کوچک‌تری خواهد داشت. به همین خاطر پوشش کل ایران روندی به شدت زمان‌بر خواهد بود که تحریم‌ها آن را سخت‌تر هم خواهد کرد.

هیچ آیفونی فعلا به 5G تجهیز نخواهد شد!

گوشی‌های هوشمند 5G

آیفون ممکن است اولین شرکتی باشد که جک هدفون را حذف کرده و ادعا کند که همیشه به فکر یک انقلاب تکنولوژیک است. اما در زمینه ارتباطی، آیفون همیشه محافظه‌کار بوده است. نسخه اصلی آیفون زمانی که عرضه شد ارتباط 3G نداشت. به همین خاطر آیفون سال آینده هم 5G نخواهد داشت.

اپل به سرعت به سمت گوشی‌های هوشمند 5G نخواهد رفت. در ابتدا اپل اجازه می‌دهد که رقبا یک سخت‌افزار تازه را تست کنند تا سخت‌افزار به رشد کافی برسد. اکثر موارد این کار بد است و باعث می‌شود که شرکت از برخی تکنولوژی‌های جذاب روز عقب بماند. اما در مورد ارتباط 5G استراتژی اپل هوشمندانه است.

اپل در طی سال‌ها اخیر انواع تکنولوژی‌ها را دیرتر ارائه داده که به کیفیت بهتری دست پیدا کند. ممکن است حتی چندین سال منتظر عرضه یک آیفون 5G باشیم. تاریخ عرض مشخص نیست، اما با قطعیت تمام می‌توان گفت که آیفون سال آینده اپل جزو لیست گوشی‌های هوشمند 5G نخواهد بود. پس اگر به اندروید علاقه ندارید، باید بیشتر صبر کنید.

منبع ReviewGeek
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.