صدور حکم قضایی فیلتر اینستاگرام / آیا فیلترینگ اینستاگرام در راه است؟

به نظر می‌رسد پس از تلگرام سرانجام نوبت به فیلتر اینستاگرام رسیده است. معاون دادستان کل کشور از صدور حکم قضایی برای فیلترینگ اینستاگرام خبر داده است.

0

پس از فیلترینگ تلگرام حالا نوبت به محبوب‌ترین شبکه اجتماعی ایرانیان یعنی اینستاگرام رسیده است. بارها و بارها برخی مسئولین از فعالیت اینستاگرام در ایران شکایت داشتند و حالا گفته می‌شود حکم قضایی هم برای فیلتر اینستاگرام صادر شده است. جواد جاویدنیا سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و همچنین دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در این مورد گفته است:

اینستاگرام یک‌بار فیلتر شد و دولت گذشته وعده داد که با کمک فیلترینگ هوشمند می‌تواند این فضا را کنترل کند. اما متأسفانه در این زمینه هم هزینه‌های بالایی صورت گرفت ولی به نتیجه‌ای نرسیدیم. هم‌اکنون دستور قضایی برای فیلتر این سرویس داریم و نظر اکثریت شورای عالی فضای مجازی نیز مبنی بر فیلتر شدن این سرویس است.

این درحالیست که پیش از این مسئولین مربوطه چنین اخباری را تکذیب کرده و گفته بودند برنامه‌ای برای فیلتر اینستاگرام ندارند. به هر حال به گفته جاویدنیا ظاهراً طبق مصوبات شورای عالی فضای مجازی ترافیک اینستاگرام از یک سطح نباید بالاتر می‌رفت (!) که رفت و دولت هم برای فعالیت این شبکه در کشور می‌بایست مجوز صادر می‌کرد که این‌کار هم انجام نشده است.

معاون دادستانی می‌گوید فعلاً منتظر اجماع نظر در زمینه فیلترینگ اینستاگرام هستند اما اگر صبر کردن فایده‌ای نداشته باشد دادستان کشور می‌تواند به‌صورت یک‌طرفه حکم فیلترینگ اینستاگرام را اجرا کند.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در این‌باره می‌گوید:

فرض کنید که حرف ایشان (معاون دادستانی) درست و با اختیارات خود اینستاگرام را فیلتر کردند. از فردا چه اتفاقی می‌افتد؟ در زندگی مردم، در حاکمیت کشور، در کاهش جرایم و در افزودن این ظرفیت به توانمندی‌های داخلی چه اتفاقی می‌افتد؟ بهتر است دوقطبی موافقین و مخالفین فیلتر در کشور درست نکنند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد با وجود تشکیل شورا و اهمیت نظر جمعی کمیته تعیین مصادیق، دادستانی می‌تواند با اختیارات خود موافق یا مخالف نظر اجماع اینستاگرام یا هر شبکه دیگری را در کشور فیلتر کند.

نظر شما چیست؟ آیا با توجه به نتیجه نه‌چندان موفق در زمینه فیلترینگ تلگرام، فیلتر کردن اینستاگرام دسترسی کاربران به این شبکه را محدود خواهد کرد و یا صرفاً زمینه توزیع گسترده‌تر فیلترشکن‌های ناامن را فراهم کرده و کاربران بیشتری را در معرض خطر قرار خواهد داد؟

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.