بررسی بیرداینامیک کاستوم استودیو؛ هدفون ماژولار!

امروز قصد نقد و بررسی یک هدفون خاص را داریم. بیرداینامیک کاستوم استودیو یک هدفون رفرنس با قابلیت شخصی‌سازی ظاهری و صوتی؛ چیزی که در دنیای صدا کمتر مشابه آن را سراغ داریم.

0

بیرداینامیک به ساختن هدفون‌های استریویی مشهور است. سری DT این شرکت برای کاربران حرفه‌ای چه وکالیست‌ها و چه میکس و مسترینگ ساخته شده است. با این‌حال همان‌طور که پیش از این در دو بررسی هدفون‌های DT880 Pro و DT1990 Pro‌ برایتان نوشتیم هدفون‌های این سری می‌تواند برای علاقمندان به موسیقی نیز ایده‌آل باشد. امروز با یک هدفون دیگر از این شرکت آلمانی آمده‌ایم که به خاطر قابلیت شخصی‌سازی کمی با سایرین متفاوت است. با بررسی هدفون کاستوم استودیو با فارنت همراه باشید.

جعبه بیرداینامیک کاستوم استودیو

سری هدفون‌های کاستوم بیرداینامیک همان‌طور که از نامشان پیداست قابلیت‌های شخصی‌سازی جالبی دارند. قابلیت تعویض هدبند، طرح روی ایرکاپ، کابل و ایرپدها. کاستوم استودیو که در واقع برادر هدفون کاستوم وان محسوب می‌شود هم در همین سری قرار دارد. بیرداینامیک کاستوم استودیو را با هدف کاربری استودیویی و حرفه‌ای و کاستوم وان را با هدف استفاده عمومی با دستگاه‌های موبایلی عرضه کرده است.

تفاوت‌های دو هدفون Custom Studio و Custom One Pro Plus شامل موارد زیر است:

بیرداینامیک کاستوم استودیو بیرداینامیک کاستوم وان پرو پلاس
کاربری حرفه‌ای در استودیو عمومی – شامل استفاده با موبایل
کابل ۳ متری پیچ ۱.۶ متری صاف + ۱.۳ صاف با ریموت کنترل تک‌دکمه‌ای
امپدانس ۸۰ اهم ۱۶ اهم
رنگ‌ها مشکی مشکی و سفید
هدبند چرم مصنوعی با دکمه چرم مصنوعی با چسب velcro

به این ترتیب به جز امپدانس بالاتر نسخه استودیو تفاوتی با نسخه عادی ندارد. با این‌وجود اگر یک آمپلی‌فایر یا موزیک‌پلیر خوب ندارید بهتر است نسخه کاستوم وان را خریداری کنید که برای کاربری عمومی مناسب‌تر است. در عوض برای استفاده در استودیو کابل بلندتر پیچ مناسب‌تر خواهد بود.

بیرداینامیک همچنین نسخه کاستوم گیم از این هدفون را برای گیمرها با میکروفون جداشدنی و ایرپدهای چرم مصنوعی عرضه کرده است.

حالا بیایید نگاه دقیق‌تری به مشخصات فنی کاستوم استودیو داشته باشیم:

مشخصات فنی بیرداینامیک کاستوم استودیو

بیرداینامیک کاستوم استودیو

نوع درایور داینامیک
آکوستیک پشت بسته – Closed Back
امپدانس ۸۰ اهم
حساسیت اسمی ۹۶ دسی‌بل
پاسخگویی فرکانسی ۵ هرتز تا ۳۵ کیلوهرتز
وزن (بدون کابل) ۲۹۰ گرم
کشور سازنده آلمان
قیمت حدودی ۱۹۹ دلار

 

یک نکته مهم دیگر این است که هدفون کاستوم استودیو در واقع برمبنای هدفون بسیار محبوب DT770 Pro ساخته شده است. کاستوم استودیو از همان درایور و فناوری استفاده می‌کند اما کابل جداشدنی داشته و قابلیت شخصی‌سازی ظاهری و صوتی را به همراه دارد. به همین دلیل این مدل کمی از DT770 گران‌تر است. (در بخش مقایسه بررسی دقیق‌تری خواهیم داشت.)


طراحی و ساخت

طراحی بیرداینامیک کاستوم استودیو

بیرداینامیک از ترکیب پلاستیک سخت و فلز برای ساخت این هدفون استفاده کرده است. خوشبختانه باید گفت کاستوم استودیو بسیار محکم ساخته شده و کیفیت ساخت بالایی هم دارد. شاید در این هدفون برخلاف DT1990 خبری از ایرکاپ فلزی نباشد اما همه‌چیز به خوبی در کنار یکدیگر جفت‌وجور شده است.

ایرکاپ‌های کاستوم استودیو از جنس پلاستیک سخت ساخته شده‌اند اما ساختار اصلی هدبند و اتصالات فلزی است و به این ترتیب نگرانی از بابت شکستن هدفون نخواهید داشت. همان‌طور که گفتیم مبنای نام کاستوم در هدفون‌های بیرداینامیک قابلیت شخصی‌سازی این هدفون‌هاست.

در کاستوم استودیو می‌توانید ایرپد، پوشش چرمی هدبند، طرح روی ایرکاپ و کابل را تعویض کنید. کابل درون جعبه از نوع ۳ متری پیچ و با اتصال ۳.۵ میلی‌متری استاندارد در هر دو طرف بوده و یک آداپتور تبدیل به ۶.۳ میلی‌متری نیز درون جعبه قرار دارد. هدبند چرم مصنوعی مشابه مدل DT880 Pro با چند دکمه متصل شده و به راحتی قابل جدا کردن است.

برخلاف اکثر مدل‌های پشت بسته استودیویی ایرپدهای کاستوم استودیو چرمی نیستند و از جنس مخملی یا velour پوشیده شده‌اند. شاید تصور کنید این موضوع آیزولیشن هدفون را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما خوب است بدانید جنس داخلی پد از یک فیبر یا ابره بسیار متراکم ساخته شده تا این مشکل هم حل شود.

با این‌که بیرداینامیک برای این هدفون ایرپدها و هدبندهای با چند رنگ متفاوت عرضه کرده اما شاید اصلی‌ترین بخش قابل شخصی‌سازی تصویر روی ایرکاپ هدفون باشد. برای تعویض این قطعه باید از آچار L درون جعبه استفاده کرده و چهار پیچ روی ایرکاپ را باز کنید. سپس می‌توانید هر تصویر دلخواهی را زیر قاب ایرکاپ قرار دهید.

روی هر دو ایرکاپ اسلایدر تنظیم پاسخدهی بیس هم قرار دارد که در بخش صدا به آن خواهیم پرداخت.

به‌طور کلی کاستوم استودیو از نظر طراحی و ساخت یک هدفون فوق‌العاده است و می‌توانید سال‌های سال روی آن حساب باز کنید.


راحتی در استفاده

ایرپد بیرداینامیک کاستوم استودیو

هدفون‌های بیرداینامیک با ایرپدهای بزرگ و هدبندهای چرمی معمولاً از نظر راحتی در استفاده بسیار خوب هستند. کاستوم استودیو نیز از این قاعده پیروی می‌کند و یک هدفون راحت محسوب می‌شود. ایرپدها هرچند نه به نرمی مدل‌هایی مثل DT1990 یا T1 اما راحت هستند و هدبند چرمی نیز وزن هدفون را نسبتاً خوب روی سر شما توزیع خواهد کرد. فشار کلمپ برای یک هدفون پشت بسته استودیویی مناسب است و برخلاف HD8 DJ‌ سنهایزر باعث خستگی شما نخواهد شد.

با این‌حال اگر گوش‌های بزرگی دارید شاید ایرپدهای دایره‌ای بیرداینامیک برایتان ایده‌آل نباشد. به این ترتیب کاستوم استودیو شاید نمره کامل را از بخش راحتی در استفاده نگیرد اما بی‌شک در میان هدفون‌های استودیویی از بهترین‌هاست.


آیزولیشن

آیزولیشن بیرداینامیک کاستوم استودیو

یکی از لازمه‌های یک هدفون پشت بسته استودیویی آیزولیشن مناسب است. اگر صدای هدفون به بیرون نشت کند و میکروفون در هنگام ضبط صدا آن را هم برداشت کند بی‌شک ترک ضبط شده بی‌استفاده خواهد بود.

با این‌که معمولاً در هدفون‌های پشت بسته ایرپدهای چرمی را برای آیزولیشن بهتر شاهد هستیم اما همان‌طور که گفتیم کاستوم استودیو از ایرپدهای با پوشش پارچه‌ای استفاده می‌کند. در عوض فوم استفاده شده درون ایرپد نسبت به مدل‌های مشابه بسیار متراکم‌تر است و در نتیجه آیزولیشن برای کاستوم استودیو بسیار خوب است. بی‌شک نباید از یک هدفون دور گوشی یا Over-Ear انتظار آیزولیشن در حد یک ایرفون را داشته باشید اما می‌توان گفت این هدفون در زمینه آیزولیشن بسیار خوب عمل می‌کند.

بیرداینامیک ادعا می‌کند در صورتی که اسلایدر بیس را تا آخر ببندید آیزولیشن حتی بهتر هم خواهد شد؛ با این‌وجود این تفاوت بسیار اندک بوده و اصلاً محسوس نیست. به اعتقاد ما این‌کار ارزش حذف بیس را ندارد.


قابلیت درایو هدفون کاستوم استودیو

درایو بیرداینامیک کاستوم استودیو

هدفون‌های حرفه‌ای برخلاف هدفون‌های رایج برای رسیدن به حداکثر توان خود به آمپلی‌فایر و مبدل صوتی مجزا احتیاج دارند. اگر امپدانس هدفون و حساسیت آن پایین باشد نمی‌توانید با گوشی یا خروجی صدای لپ‌تاپ خود به بلندی صدای مناسبی با این هدفون‌ها برسید.

کاستوم استودیو نه در حد هدفون‌های ۶۰۰ اهمی بیرداینامیک اما نسبتاً سخت درایو است و با امپدانس ۸۰ اهمی بهتر است به آمپلی‌فایر یا موزیک‌پلیر مجزا متصل شود. البته می‌توانید کاستوم استودیو را مستقیماً به گوشی یا لپ‌تاپ خود هم متصل کنید اما نه‌تنها کیفیت صدای ایده‌آلی نخواهید داشت بلکه حجم صدا نیز مناسب نخواهد بود. بیرداینامیک خوشبختانه برای این‌کار هدفون کاستوم وان را عرضه کرده است.

اما کاستوم استودیو آن‌قدرها هم سخت درایو نیست و می‌توانید آن را با یک آمپلی‌فایر پرتابل اقتصادی مثل Dragonfly Black هم درایو کنید. ما برای این بررسی از iFi Micro iDSD Black Label در حالت Eco استفاده کردیم.


صدا در هدفون کاستوم استودیو

و اما مهم‌ترین بخش بررسی هر هدفون یعنی صدا. یک هدفون رفرنس و استودیویی باید صدایی خالی از رنگ‌شدگی و با کمترین دستکاری داشته باشد تا بتوانید کوچک‌ترین ایرادات را در ضبط شناسایی کنید. کاستوم استودیو البته هدفون کاملاً فلت و بالانسی نیست اما با ویژگی‌هایی که دارد برای استودیو بسیار ایده‌آل است.

به‌طور کلی می‌توان تونالیتی کاستوم استودیو را تا حدی V‌ شکل توصیف کرد؛ به این معنی که کمی تاکید بیشتر روی بیس و تربل وجود داشته و میدرنج و وکال‌ها کمی عقب‌تر شنیده می‌شود.

اسلایدر بیس

بگذارید ابتدا از جالب‌ترین قابلیت این هدفون یعنی تنظیم میزان بیس شروع کنیم. در این هدفون می‌توانید حجم بیس را به دلخواه خود با اسلایدری که روی هر دو ایرکاپ قرار دارد تنظیم کنید. شاید بپرسید چرا این اسلایدر روی هر دو ایرکاپ قرار گرفته؟ به این خاطر که تنظیم بیس به شکل مکانیکی و نه دیجیتالی انجام می‌شود.

از آن‌جا که درایورهای دینامیکی برای تولید صدا به حرکت و جابجایی هوا نیاز دارند هرچقدر بتوانند بیشتر جابجا شوند بیس بیشتری هم تولید می‌کنند. روی هر ایرکاپ کاستوم استودیو یک سوراخ برای جابجایی هوا قرار دارد و هرچقدر با اسلایدر این سوراخ را بازتر کنید بیس بیشتری تولید خواهد شد. بیرداینامیک درجه‌های مختلف این اسلایدر را به شرح زیر توصیف می‌کند:

  • بیس سبک
  • بیس خطی (Linear)
  • بیس اضافه
  • بیس لرزشی

بی‌شک این قابلیت یکی از نقاط قوت مهم کاستوم استودیو محسوب می‌شود اما ببینیم در عمل این هدفون چگونه عملکردی دارد؟

نمودار پاسخدهی فرکانسی بیرداینامیک کاستوم استودیو – منبع: Golden Ears

بیس

کاستوم استودیو در زمینه بیس تقریباً مشابه DT770 عمل می‌کند. در واقع اگر اسلایدر بیس را تا آخر باز کنید بیس این هدفون دقیقاً مشابه DT770 خواهد بود. در حالت اسلایدر بسته به اعتقاد ما بیس بیش از حد خنثی شده و مگر در شرایط خاص به این درجه احتیاج نخواهید داشت. باز کردن اسلایدر تا آخر نیز بیس کوبشی و تا حدی muddy تولید می‌کند که در برخی ژانرهای موسیقی می‌تواند بیش از حد تلقی شود.

به این ترتیب به اعتقاد ما حالت‌های دوم یا سوم بهترین تعادل بین حضور بیس و دقت صدا را دارد. اما نکته مثبت کاستوم استودیو این است که در هر زمان و بسته به آهنگ در حال پخش می‌توانید بیس را به‌راحتی کنترل و تنظیم کنید. البته توجه داشته باشید حتی در بیشترین حالت بیس، کاستوم استودیو به یک هدفون بیتس یا Skullcandy تبدیل نخواهد شد و در هر حال بیس به میدرنج نشت نمی‌کند.

به‌طور کلی در حالت اسلایدر باز کاستوم استودیو در فرکانس‌های پایینی کمی بیس بیش از رفرنس تولید می‌کند اما در درجه دوم یا سوم می‌توان بیس را عمیق و با ساب‌بیس خوب توصیف کرد.

میدرنج

راستش را بخواهید میدرنج کاستوم استودیو در ابتدا بیش از حد عقب و Recessed به گوش می‌رسد و به نظر می‌رسد که صدای خواننده از اتاق دیگری فریاد زده شده است! با این‌حال پس از چندین ساعت و انجام burn-in ظاهراً درایور داینامیک هدفون به حداکثر توان خود می‌رسد و صدای خواننده تازه آشکار می‌شود.

بیس که پیش از این با میدرنج ترکیب شده بود حالا جدا شده و می‌توانید صدای خواننده زن و یا مرد را به خوبی و با وضوح بیشتری بشنوید. اگر اسلایدر بیس را روی حالت ۱ یا ۲ قرار دهید حتی تأکید روی صدای خواننده و میدرنج بیشتر هم می‌شود.

با این‌وجود بی‌شک کاستوم استودیو تأکید بیشتری روی فرکانس‌های بالایی میدرنج داشته و شفافیت را می‌توان ویژگی اصلی میدرنج این هدفون دانست.

تربل

هدفون‌های بیرداینامیک به تربل شفاف و گاهی تیز و آزاردهنده معروف هستند. معمولاً اگر آهنگ‌های شلوغ یا آهنگ‌های بد میکس و مستر شده را با آن‌ها بشنوید صدای هدفون خسته‌کننده خواهد بود. خوشبختانه باید بگوییم با وجود تأکید روی تربل، کاستوم استودیو نسبت به DT770 تربل رام شده‌تری دارد و می‌توانید برای مدت بیشتری بدون خستگی به آن گوش بدهید.

با این‌حال اگر گوش حساس به تربل دارید توصیه می‌کنیم پیش از خرید این هدفون را حتماً امتحان کنید؛ با وجود این‌که بی‌شک کاستوم استودیو تربل نرم‌تری نسبت به مدل‌هایی مثل DT770 یا DT880 Pro دارد.

سانداستیج و ایمیجینگ

کاستوم استودیو یک هدفون پشت‌بسته است و به این ترتیب نباید از آن انتظار یک سانداستیج وسیع مثل T1 را داشته باشید. با این‌حال از آن‌جا که میدرنج و وکال به‌صورت پیش‌فرض کمی عقب‌تر است و تمرکز بیشتری روی تربل وجود دارد حس یک استیج وسیع تا حد خوبی القا می‌شود. ایمیجینگ هم عالیست و می‌توانید از این هدفون برای بازی‌های اول‌شخص استفاده کنید تا بتوانید صدای پای دشمنان را از جهات مختلف تشخیص دهید.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

هدفون کاستوم استودیو یک هدفون منحصربه‌فرد با ارزش خرید بالاست. این هدفون گزینه کامل‌تری نسبت به هدفون محبوب DT770 محسوب می‌شود چرا که صدایی بالانس‌تر و با قابلیت شخصی‌سازی در اختیارتان قرار خواهد داد و می‌توانید کابل را نیز به راحتی تعویض کنید. به اعتقاد ما کاستوم استودیو علاوه بر استفاده استودیویی برای ژانرهای موسیقی مثل راک و متال ایده‌آل است اما برای ژانرهایی مثل EDM، پاپ یا آکوستیک شاید بهتر باشد به سراغ گزینه‌های دیگری مثل HD600 سنهایزر یا حتی DT990 بروید.

قابلیت شخصی‌سازی هدبند، ایرپد، ایرکاپ و کابل در هدفون مشابهی دیده نمی‌شود و می‌تواند یک امتیاز مثبت باشد. همچنین اگر استفاده استودیویی ندارید و می‌خواهید این هدفون را با گوشی خود استفاده کنید می‌توانید به سراغ مدل کاستوم وان پرو پلاس بروید.

کاستوم استودیو برای هدف خود یعنی استفاده در استودیو بسیار مناسب است و اگر به قابلیت‌های شخصی‌سازی یا کابل جداشدنی آن نیاز ندارید می‌توانید DT770 را نیز با صدایی نسبتاً مشابه با قیمت پایین‌تر جایگزین آن کنید.

81%
بسیار خوب

بیرداینامیک کاستوم استودیو - Beyerdynamic Custom Studio

کاستوم استودیو را می‌توان یک نسخه بهبودیافته و کامل شده از هدفون محبوب DT770 Pro دانست. این هدفون حالا با تربل ملایم‌تر و بیس قابل تنظیم برای کاربری‌های گسترده‌تری مناسب است و با کابل جداشدنی و ظاهر قابل شخصی‌سازی گزینه جذاب‌تری هم محسوب می‌شود.

  • طراحی و ساخت
  • راحتی در استفاده
  • آیزولیشن
  • بیس
  • میدرنج
  • تربل
  • سانداستیج و ایمیجینگ
  • لوازم جانبی
  • ارزش خرید
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.