رئیس پلیس فتا: وب‌سایت‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتال غیرقانونی هستند

با وجود این‌که چندسالی هست بازار استخراج و خرید و فروش ارزهای دیجیتال در کشور ما داغ شده امروز رئیس پلیس فتا فعالیت چنین وب‌سایت‌هایی را غیرقانونی اعلام کرد.

0

با وجود این‌که پذیرش قانونی رمزارز روز‌به‌روز در کشورهای مختلف دنیا گسترده‌تر می‌شود هنوز سازوکار قانونی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود ندارد. سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس فتا ناجا در گفتگویی با پایگاه خبری پلیس اعلام کرد وب‌سایت‌های خرید و فروش این رمزارزها غیرقانونی هستند.

گرچه ارزهای رمزنگاری شده به عنوان روشی آسان برای پرداخت هزینه‌ها، خرید آنلاین و آفلاین، سرمایه‌گذاری، معامله‌گری و نقل و انتقال پول بین طرفین  رواج یافته‌اند و می‌تواند فرصتی برای برخی از کشورها نیز باشد ولی آزاد بودن شبکه رمزارزها به‌ویژه بیت کوین به معنای آن است که این‌ها متمرکز نیستند و به تعبیر دیگر صاحب ندارند و در برخی از اخبار منتشره برای مردم جهان اعلام شده است که هیچ گونه کنترل و نفوذی در این حوزه وجود ندارد.

هادیانفر می‌گوید تحریم کاربران ایرانی و قطع دسترسی آنان توسط کشورهای صاحب نفوذ نشان می‌دهد که در این حوزه هم برخلاف باور عمومی نفوذ و کنترل برخی دولت‌ها وجود داشته و در نتیجه ریسک فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در این زمینه فوق‌العاده بالاست.

هادیانفر همچنین با اشاره به اپلیکیشن‌ها، روبات‌ها و وب‌سایت‌هایی که بدون اطلاع کاربر از منابع سخت‌افزاری سیستم آن‌ها برای استخراج رمزارز استفاده می‌کنند هشدار داد که هر چیزی را بدون دانش و اطلاع از آن دانلود یا استفاده نکنند. همچنین با توجه به بومی نبودن و خارج از دسترس بودن کیف پول‌های ارزهای دیجیتال به‌صورت مستقیم برای کاربران ایرانی احتمال کلاهبرداری بالاتر می‌رود.

رئیس پلیس فتا می‌گوید هنوز سازوکار مشخصی برای رمزارزها در کشور ما تعیین نشده و برای هیچ وب‌سایتی مجوز قانونی صادر نشده است. در حال حاضر برخی وب‌سایت‌های اینترنتی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال از متقاضیان درخواست مدرک کرده و سپس از همان مدارک سواستفاده می‌کنند.

به گفته سردار هادیانفر نظر و موضع دولت در زمینه رمزارزها مشخص است و اگر بنا باشد قانونی در این خصوص ابلاغ شود باید با نظارت بانک مرکزی و تضمین سرمایه شهروندان باشد.

اگر شما هم تجربه ناخوشایندی در زمینه کلاهبرداری در خرید و فروش ارزهای دیجیتال دارید می‌توانید از طریق پلیس فتا اطلاع‌رسانی کرده و پیگیر باشید.

منبع police.ir
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.