هر آنچه باید راجع به تراشه اسنپ‌دراگون ٨۵۵ کوالکام بدانید

کوالکام به‌تازگی تراشه پرچم‌دار جدید خود را با نام اسنپ‌دراگون 855 معرفی کرده است. در این مطلب قصد داریم نگاه نزدیک‌تری به این تراشه داشته باشیم.

0

می‌توان گفت اسنپ‌دراگون 855 مهم‌ترین تراشه موبایلی سال ۲۰۱۹ خواهد بود. این تراشه در اغلب پرچم‌داران گوشی‌های اندرویدی قرار خواهد گرفته و اغلب برندهای معتبر از جمله سامسونگ، ال‌جی، سونی، اچ‌تی‌سی، شیائومی و … از آن استفاده خواهند کرد. جانشین اسنپ‌دراگون 845 اما علاوه بر ارتقا در مشخصات فنی مثل پردازنده و گرافیک بهبودهای دیگری هم دارد. اما بگذارید ابتدا از مشخصات فنی این تراشه و مقایسه با نسل‌های قبلی آن شروع کنیم.

مشخصات فنی اسنپ‌دراگون 855

اسنپ‌دراگون 855 سرانجام از لیتوگرافی ۷ نانومتری استفاده می‌کند تا پس از Kirin 980 هواوی و A12 اپل سومین تراشه موبایلی با این ساختار باشد. کوالکام این‌بار از چینش متفاوتی از فناوری DynamIQ آرم استفاده کرده است. به‌جای دو خوشه پرمصرف و کم‌مصرف به شکل ۴+۴ حالا شاهد چینش جدید ۱+۳+۴ هستیم که یک هسته قوی‌تر برای وظیفه‌های تک‌رشته‌ای به‌کار گرفته شده و ۳ هسته قوی و ۴ هسته کم مصرف دیگر نیز در کنار آن قرار گرفته‌اند.

اسنپ‌دراگون 855 اسنپ‌دراگون 845 اسنپ‌دراگون 835
هسته‌های پردازنده Kryo 485 Kryo 385 Kryo 280
چینش پردازنده

۱ هسته Cortex-A76 – 2.84Ghz

۳ هسته Cortex-A76 – 2.42 Ghz

۴ هسته Cortex-A55 – 1.84 Ghz

۴ هسته Cortex-A75 – 2.8Ghz

۴ هسته Cortex-A55 – 1.7GHz

۴ هسته Cortex-A73 – 2.45Ghz

۴ هسته Cortex-A53 – 1.9GHz

پردازنده گرافیکی (GPU) Adreno 640 Adreno 630 Adreno 540
پردازنده سگینال (DSP) Hexagon 690 Hexagon 685 با HVX Hexagon 685 با HVX
پردازنده تصویر (ISP) Dual Spectra 380 Dual Spectra 280 Dual Spectra 180
فرآیند ساخت ۷ نانومتری FinFET ۱۰ نانومتری LPP FinFET ۱۰ نانومتری LPE FinFET
پشتیبانی دوربین

۴۸ مگاپیکسلی تکی یا ۲۴ مگاپیکسلی دوگانه

فوکوس هیبریدی – ویدئو HDR – کاهش نویز چندفریمه

۳۲ مگاپیکسلی تکی یا ۱۶ مگاپیکسلی دوگانه

فوکوس هیبریدی – ویدئو HDR – کاهش نویز چندفریمه

۳۲ مگاپیکسلی تکی یا ۱۶ مگاپیکسلی دوگانه

فوکوس هیبریدی – ویدئو HDR

فیلم‌برداری 4K HDR @60fps 4K@60fps 4K@30fps
پخش ویدئو

8K  و ۳۶۰ درجه

4K@120fps – 10bit – H.265/VP9

4K@60fps 10bit

H.264/H.265

4K@60fps 10bit

H.264/H.265

شارژ باتری QuickCharge 4+ QuickCharge 4+ QuickCharge 4.0
مودم

X24LTE

2000 Mbps down

316 Mbps up

X20LTE

1200 Mbps down

150 Mbps up

X16LTE

1000 Mbps down

150 Mbps up

گفتنی است اسنپ‌دراگون 855 کماکان پشتیبانی از کدک‌های صوتی aptX HD و aptX Adaptive برای ارتباط بلوتوث پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این دستگاه‌های اندرویدی نیز کماکان می‌توانند از کدک LDAC استفاده کنند.

 

پردازنده قوی‌تر با چینشی متفاوت

همان‌طور که گفتیم این‌بار اسنپ‌دراگون 855 از چینش متفاوتی نسبت به چینش رایج 4+4 استفاده می‌کند. ایده این است که دستگاه تمام توان خود را برای وظایفی که تنها به یک هسته نیاز دارد به کار بگیرد. به این ترتیب انتظار داریم هم عملکرد تک‌هسته‌ای تراشه و هم عملکرد چندهسته‌ای آن در بنچمارک‌ها بسیار خوب باشد. در چینش جدید یک هسته به نام هسته پرایم، سه هسته به نام پرفورمنس و چهار هسته کم‌مصرف در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

کوالکام می‌گوید عملکرد پردازشی اسنپ‌دراگون 855 نسبت به نسل پیش تا ۴۵ درصد افزایش داشته که این بزرگ‌ترین جهش در خانواده اسنپ‌دراگون محسوب می‌شود. اما شاید بهتر باشد بپرسیم این تراشه در مقابل سایر تراشه‌های ۷ نانومتری رقیب مانند Apple A12 و Kirin 980 چگونه عمل می‌کند؟ کوالکام مقایسه مستقیمی را بین این تراشه‌ها انجام نداده است اما از آن‌جا که Kirin 980 هم از هسته‌های مشابه استفاده می‌کند می‌توان انتظار داشت با توجه به فرکانس ۹ درصد بالاتر اسنپ‌دراگون این تراشه همین‌قدر هم سریع‌تر باشد.

کوالکام در عوض ادعا می‌کند اسنپ‌دراگون 855 سریع‌ترین تراشه برای اجرای اپلیکیشن‌هاست و آن را با دو رقیب ۷ نانومتری هم مقایسه کرده است. با وجود این‌که کوالکام دقیقاً نام این دو تراشه رقیب را اعلام نکرده می‌توان مطمئن بود منظور همان A12 و Kirin 980 هستند.

همان‌طور که در نمودار می‌بینید اسنپ‌دراگون 855 در آزمایش‌ها برای اجرای جیمیل، گوگل مپس، فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و سایر اپلیکیشن‌های محبوب سریع‌تر عمل می‌کند. هرچند که طبق تجربه نرم‌افزار نقش بسیار مهمی در اجرای اپ‌ها دارد.

 

پردازنده گرافیکی Adreno 640؛ بهبود آهسته و پیوسته

در چند سال اخیر با این‌که اپل توانسته از نظر گرافیکی از رقبایش فاصله بگیرد اما تراشه‌های گرافیکی کوالکام نیز همیشه بالاتر از رقبای اکسینوس و Kirin خود در رتبه دوم بوده‌اند. انتظار داریم همین روال برای Adreno 640 و تراشه Mali-G72 درون اکسینوس ۹۸۲۰ و کیرین ۹۸۰ نیز برقرار باشد.

کوالکام ادعا می‌کند عملکرد Adreno 640 بیست درصد نسبت به نسل پیش بهبود یافته و حالا از نظر عملکرد/وات در میان رقبا بهترین است. با این‌حال به نظر نمی‌رسد جهش بزرگی در این قطعه رخ داده باشد و کوالکام بتواند خودش را به عملکرد خیره‌کننده اپل نزدیک کند. کوالکام در مقایسه این تراشه با نسل پیش نشان داد در هنگام اجرای بازی پابجی موبایل تراشه جدید ۲۸ درصد مصرف انرژی پایین‌تری دارد.

البته Adreno 640 چند قابلیت جدید هم دارد. به‌طور مثال پشتیبانی از گیمینگ HDR را امکان‌پذیر کرده و همچنین به دستگاه امکان می‌دهد تا از هر دو استاندارد +HDR10 و دالبی ویژن پشتیبانی کند. به لطف پردازنده تصویر جدید اسنپ‌دراگون 855 همچنین می‌تواند امکان بازی با نرخ 120fps را نیز فراهم کرده و توانایی پخش ویدئوهای 8K 360 درجه را نیز دارد.

 

پردازنده تصویری جدید Spectra 380

در کنار موتور هوش مصنوعی استفاده شده در پردازشگر Hexagon 690 کوالکام همچنین پردازنده تصویری جدید Spectra 380 را با سه هسته دید کامپیوتری (Computer Vision) به اسنپ‌دراگون 855 آورده است.

شاید بپرسید این قابلیت چه کاربردهایی دارد؟ ISP جدید گوشی را قادر می‌سازد تا بتواند سوژه‌ها را با سرعت بیشتری تشخیص داده و به این ترتیب تنظیمات دوربین را مرتبط با آن تغییر دهد؛ چیزی که پیش از این در گوشی‌های هواوی هم دیده بودیم. این ISP همچنین امکان دنبال کردن سوژه در اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده و تشخیص عمق با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را به همراه آورده است. یک کاربرد مفید دیگر اعمال افکت پرتره در زمان فیلم‌برداری 4K است؛ چیزی که تاکنون ندیده بودیم. کوالکام همچنین ادعا می‌کند تراشه جدید لرزش‌گیری در ویدئو را نیز بهبود می‌دهد.

علاوه بر قدرت بیشتر تراشه جدید تا ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتری در فیلم‌برداری 4K HDR خواهد داشت و در تشخیص اشیا نیز ۷۵ درصد بهینه‌تر است.

 

اتصالات و پیش‌زمینه‌های 5G

کوالکام در اسنپ‌دراگون 855 از تراشه مودم Snapdragon X24 استفاده کرده که سرعت LTE Cat. 20 را با سرعت دانلود ۲ گیگابیت بر ثانیه امکان‌پذیر می‌کند. سرعت آپلود نیز حالا دوبرابر شده و به ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

با وجود این‌که اسنپ‌دراگون 855 یک تراشه واقعی 5G نیست اما در صورتی که از یک مودم خارجی Snapdragon X50 در کنار آن استفاده شود می‌تواند به یک پلتفرم 5G تبدیل شود. این تراشه همچنین اولین تراشه موبایلی سازگار با Wi-Fi6 یا 802.11ax و فرکانس ۶۰ گیگاهرتزی 802.11ay است.

 

جمع‌بندی؛ اسنپ‌دراگون 855 چقدر بهتر است؟

با وجود این‌که هنوز هیچ گوشی هوشمندی با این تراشه معرفی یا عرضه نشده اما با توجه به مشخصات اعلام شده می‌توان بهبودهای این تراشه را حدس زد. شاید مهم‌ترین پیشرفت این تراشه از نظر عملکردی بهبود ۴۵ درصدی سرعت بخش پردازنده باشد. همچنین امیدواریم چینش ۱+۳+۴ عملکرد بهتر و دوام شارژ بالاتری را به همراه بیاورد.

با این‌حال افزایش ۲۰ درصدی عملکرد گرافیکی کمی پایین‌تر از انتظار بود و با این‌که می‌توان انتظار داشت کماکان عملکرد گرافیکی بهتری را نسبت به Kirin 980 یا اکسینوس ۹۸۲۰ شاهد باشیم اما کوالکام حتی به A12 اپل نزدیک هم نشده است.

کوالکام همچنین ادعا می‌کند در زمینه هوش مصنوعی اسنپ‌دراگون 855 بهتر از نزدیک‌ترین رقیب خود Kirin 980 عمل می‌کند که باید در عمل این ادعا را آزمود. بهبود مودم و سازگاری با سرعت‌های فوق‌العاده LTE هم هرچند برای کاربران ایرانی اهمیت چندانی ندارد اما آخرین قدم برای رسیدن به یک تراشه کاملاً سازگار با 5G خواهد بود.

انتظار داریم نسخه آمریکایی گلکسی اس 10 و همچنین گوشی‌های جدیدی از ال‌جی، اچ‌تی‌سی، سونی، وان‌پلاس و سایر تولیدکنندگان اندرویدی از این تراشه استفاده کنند. پس سال آینده می‌توانید منتظر درخشش اسنپ‌دراگون 855 در پرچم‌داران اندروید باشید.

منبع anandtech androidauthority
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.