هواوی بر روی سیستم‌عامل اختصاصی خود با نام KirinOS کار می‌کند

با توجه به رابطه نه‌چندان خوب دولت آمریکا با هواوی و احتمال این‌که گوگل از همکاری با این شرکت چینی منع شود منطقی است که هواوی به دنبال توسعه سیستم‌عامل خود باشد. حالا گفته می‌شود این سیستم‌عامل KirinOS نام دارد.

0

اتفاقی که بین دولت آمریکا و شرکت ZTE درباره استفاده مشکوک از تجهیزات مخابراتی این شرکت افتاد، زنگ خطری برای شرکت هوآوی به شمار می‌آمد. اگرچه هوآوی احتمال وقوع هرگونه خطایی را از سمت خود انکار کرده است، اما با این وجود سازمان‌های آمریکایی نسبت به امنیت استفاده از تجهیزات این برند موضع گرفته‌اند و این احتمال وجود دارد که رابطه هوآوی با برخی شرکت‌های آمریکایی مانند گوگل به خطر بیافتد. در مدت اخیر آمریکا نیز متحدان خود را از استفاده از تجهیزات ساخته شده توسط شرکت‌های چینی منع کرده‌است. دلیل این کار هرچیزی که باشد، یکی از نگرانی‌های هوآوی به عنوان تولیدکننده گوشی‌های هوشمند چینی این است که امکان دارد در آینده شرکت‌های بزرگ دیگر از جمله گوگل نیز ناچار به تبعیت از این رویه باشند.

از این رو تصمیم این شرکت مبنی بر ساخت سیستم عاملی انحصاری در جهت دست‌یابی به جایگزینی نه تنها از بعد سخت افزاری مانند چیپ‌های پردازشی، بلکه در نرم افزارهای به کار برده شده در محصولات این شرکت، منطقی به نظر می‌رسد.

هوآوی در حال ساخت و توسعه سیستم عاملی انحصاری است که احتمال دارد در آینده جایگزین سیستم عامل اندروید شود. اگرچه اخباری از این دست بارها منتشر شده است ولی این بار Bruce Lee از مقامات بالای شرکت هوآوی صحت این خبر را تایید کرده،  اما به استثنای نام این سسیتم عامل KirinOS جزییات بیشتری را ذکر نکرده و از وضعیت فعلی این سیستم عامل از عنوان «در دست ساخت» استفاده کرده‌است.

هوآوی همچنین پیشرفت‌های جدیدی در جهت به کارگیری سیستم عامل جدید گوگل FuchsiaOS در جدیدترین گوشی‌های هوشمند خود داشته است، تیم توسعه این شرکت همچنین در تلاش هستند این سیستم عامل را با تراشه Kirin 970 همگام‌سازی کنند.

ریچاریو مدیرعامل شرکت هوآوی در پستی که در شبکه اجتماعی Weibo خود منتشر کرد، نوشته:

از زمان انتشار خبر تولید و توسعه سیستم عامل انحصاری هوآوی در شبکه‌های اجتماعی، شایعاتی درباره جذب و استخدام مهندسانی از دیگر برندهای تجاری به منظورتسریع پروسه تولید و توسعه سیستم عامل انحصاری هوآوی وجود دارد. آندروید نیز با هدف سود رسانی به مشتریان، سیستم خود را ارتقا داده است.

از آنجایی که ریچارد یو گزارشات مبنی بر توسعه KirinOS  و همکاری مهندسان دیگر برند ها در تولید آن را انکار نکرد، چگونگی حفظ تعادل مابین اجرای سیستم عامل کنونی و در عین حال ارتقا آن برای آینده بسیار جالب توجه خواهد بود.

با این‌حال شاید پرسش اصلی این نباشد که آیا مهندسان هواوی توانایی توسعه یکی سیستم‌عامل اختصاصی را دارند یا خیر؛ در واقع بسیاری از شرکت‌های کوچک‌تر نیز سیستم‌عامل‌های اختصاصی خود را تولید کرده‌اند اما چالش اصلی تشویق برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان به عرضه اپلیکیشن‌ها برای پلتفرمی جدید در کنار اندروید و iOS است. هیچ‌کس دوست ندارد گوشی هوشمندی را خریداری کند که اپلیکیشن‌های اصلی مانند اینستاگرام، فیس‌بوک، واتس‌اپ و … از آن پشتیبانی نکنند و یا اپ‌ها و بازی‌های جذاب دیرتر از سایرین برای آن‌ها منتشر شود. باید دید هواوی در صورت توسعه KirinOS چه راهکاری برای این مشکل جدی دارد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.