گوش کنید: صدای باد بر روی مریخ که انسان برای اولین بار قادر به شنیدن آن شده است

صدای باد روی زمین برای همه ما آشناست. اما حالا ناسا موفق شده تا برای اولین بار صدای باد بر روی کره مریخ را ضبط کند و حالا شما هم می‌توانید آن را بشنوید.

0

تازه‌ترین مسافر مریخ روبات کوچکی به نام InSight است که توسط ناسا کنترل شده و حالا توانسته صداهایی از لرزش‌های باد بر روی مریخ را ضبط کرده و به زمین ارسال کند. این صدا یک هفته پیش ۱۰ آذرماه توسط دو سنسور روی InSight ضبط شده و تخمین زده می‌شود سرعت باد روی سطح مریخ چیزی حدود ۱۶ تا ۲۴ کیلومتر بر ساعت و جهت باد از سوی شمال غربی به جنوب شرقی بوده بوده باشد.

همان‌طور که می‌توانید بشنوید صدای باد روی مریخ چیزی شبیه صدای باد روی زمین یا شاید هم صدای تلاطم امواج دریا باشد. جان برایدن‌اشتاین از مدیران ناسا این ویدئو را روز جمعه در توییتر خود منتشر کرده است.

سنسور سایزمامتر (seismometer) روبات InSight این لرزش‌ها را ثبت کرده است. در واقع صدای اصلی ضبط شده به خاطر فرکانس پایین معمولاً با بلندگوهای گوشی یا لپ‌تاپ قابل شنیدن نیست و برای شنیدن آن باید از هدفون یا ساب‌ووفر استفاده کرد؛ به همین دلیل ناسا گام (pitch) صدا را افزایش داده تا بتوانید در هر دستگاهی آن را بشنوید. سنسور دوم سنسور فشار هوا بوده که توانسته باد را ثبت کند. این صدا نیز با ضریب ۱۰۰ افزایش یافته تا قابل شنیدن باشد.

البته ناسا می‌گوید ضبط این صدا از پیش برنامه‌ریزی نشده بود. با این‌حال یکی از مأموریت‌ها اندازه‌گیری و بررسی حرکت در مریخ بوده و طبیعتاً این شامل حرکت‌های ایجاد شده توسط امواج صوتی نیز خواهد شد.

گفتنی است برنامه‌های بیشتری برای ضبط صداها از مریخ وجود دارد. ناسا قصد دارد لندر ۲۰۰۲ را دو سال آینده روی مریخ فرود بیاورد و از میکروفون‌های آن برای ضبط صداهای مختلف شامل صدای فرود استفاده کند.

منبع newsweek
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.