کوالکام تراشه Snapdragon 8cx را برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی معرفی کرد

کوالکام به تازگی در کنار تراشه اسنپ‌دراگون 855 که با مودم 5G یکپارچه شده، از یک پردازنده قدرتمند تحت عنوان Snapdragon 8cx نیز برای لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های هیبریدی ویندوزی نیز رونمایی کرد که می‌تواند توان پردازشی و عمر شارژ باتری این دسته از محصولات را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

0

“X” اولین حرف از کلمه extreme به معنای نهایت قدرت است و واحد بازاریابی کوالکام نیز با اضافه کردن این حرف به عنوان پسوند تراشه Snapdragon 8cx ، می‌خواهد همین معنا را در ذهن مخاطب ایجاد کند.

اسنپ‌دراگون 8cx یک تراشه جدید با پلتفرم و معماری ساخت کاملاً تازه از سوی کوالکام بوده که مخصوص لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های تبدیل پذیر ویندوزی طراحی شده Hست. 8cx هم از لحاظ ابعاد و هم قدرت پردازشی بزرگ‌ترین و قدرتمندترین تراشه تولید شده توسط کوالکام است. در ساخت این تراشه 7 نانومتری از هسته‌های پردازشی اختصاصی استفاده شده و می‌تواند امکان اتصال به شبکه مخابراتی با حداکثر سرعت 2 گیگابیت بر ثانیه را به ارمغان آورد.

 Snapdragon 8cx

در حالی که اینتل هنوز مشغول ارتقا عملکرد تراشه‌های 10 نانومتری است، اسنپ‌دراگون 8cx می‌تواند کوالکام را به اولین تأمین کننده تراشه لپ‌تاپ‌های ویندوزی سال آینده تبدیل کند، چراکه این تراشه در بخش مصرف انرژی نیز بسیار بهینه‌تر نسبت به پردازنده‌های نسل هشتمی اینتل عمل خواهد کرد.

شرکت سازنده معتقد است که Snapdragon 8cx به معنای واقعی قادر به پردازش اطلاعات یک لپ‌تاپ بوده و می‌تواند به راحتی قابلیت چند وظیفگی را ارائه کند. البته در نظر داشته باشید که این تراشه در لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های فوق نازک استفاده خواهد شد و رده مدل‌های مخصوص بازی همچنان کوالکام در برابر اینتل و AMD حرفی برای گفتن ندارد.

به هر حال این شرکت امیدوار است که در نیمه دوم سال 2019 اولین سری از لپ‌تاپ‌ها ویندوزی مجهز به تراشه Snapdragon 8cx راهی بازار شوند. واحد پردازش گرافیکی آدرنو 630 اکستریم به کار رفته در 8cx، دو برابر قدرتمندتر از نمونه به کار رفته در تراشه اسنپ‌دراگون 845. سرعت پردازش اطلاعات در این پردازنده برای بوت شدن سیستم نیز 60 درصد افزایش یافته است.

نقطه قوت دیگر تراشه ویندوزی جدید کوالکام پشتیبانی هم‌زمان از دو مانیتور با وضوح 4K HDR است؛ نسل قبلی تنها از یک مانیتور پشتیبانی می‌کند. در بحث قدرت پردازشی نیز کوالکام معتقد است که Snapdragon 8cx در حد و اندازه تراشه‌های سری U اینتل ظاهر می‌شود، با این حال میزان مصرف انرژی آن به نصف کاهش پیدا کرده است؛ چیزی حدود 7 وات!

 Snapdragon 8cx

در بحث میزان پایداری و بهینه بودن مصرف انرژی نیز، شرکت سازنده معتقد است اسنپ‌دراگون 8cx دو برابر سریع‌تر از سری Y استفاده شده در مک بوک ایر جدید عمل می‌کند؛ این سری نیز 7 وات مصرف انرژی دارند. هرچند کوالکام از ارائه بنچمارک‌های این تراشه خودداری کرده، با این حال می‌توان ادعای آن را در رابطه با قدرت پردازشی و میزان مصرف انرژی اثبات شده دانست؛ چراکه Snapdragon 8cx اولین تراشه 7 نانومتری لپ‌تاپی عنوان گرفته است. با این لیتوگرافی فاصله میان ترانزیستورها کاهش یافته و انرژی کمتری هم برای انتقال اطلاعات میان آن‌ها لازم است.

برتری دیگر اسنپ‌دراگون 8cx نسبت به اسنپ‌دراگون 845 به کار رفته در گلکسی بوک 2، پشتیبانی از میزان حافظه رم به مراتب بیشتر است. در حالی که در نسل قبلی تنها از 2 گیگابایت حافظه رم پشتیبانی می‌شد، این میزان در 8cx به 16 گیگابایت از نوع LPDDR4x افزایش یافته است. در این پردازنده همچنین از حافظه‌های پرسرعت NVMe پشتیبانی می‌شود؛ هرچند که شرکت‌های سخت افزاری می‌توانند همچنان از میزان حافظه رم کمتر از ظرفیت هم استفاده کنند.

تمرکز اصلی کوالکام از ورود به بازار تراشه‌های محصولات ویندوزی معرفی نسل جدیدی از لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها با قابلیت اتصال به شبکه مخابراتی است. پیرامون همین موضوع نیز در پردازنده Snapdragon 8cx از مودم X24 LTE استفاده شده است که هرچند از شبکه 5G پشتیبانی نمی‌کند، با این حال همچنان امکان اتصال به شبکه LTE با حداکثر سرعت 2 گیگابیت را به ارمغان می‌آورد. مشابه این مودم و پشتیبانی از آنتن‌های 4×4 MIMO را پیش‌تر در تراشه اسنپ‌دراگون 855 نیز مشاهده کرده‌ایم.

کوالکام همچنین مدعی است که شارژ باتری به کار رفته در محصولات قدرت گرفته از اسنپ‌دراگون 8cx، به راحتی یک روز دوام خواهد آورد. این تراشه همچنین از فناوری شارژ سریع Quick Charge 4+ و درگاه یواس‌بی-سی پشتیبانی خواهد کرده و با هر دو دستیار صوتی کورتانا و الکسا آمازون سازگار دارد. به لطف نسل دوم خروجی یواس‌بی 3.1، امکان انتقال اطلاعات با سرعت 10Gbps پدیدار شده است.

 Snapdragon 8cx

بدیهی است که عرضه یک پلتفرم خاص در سیستم‌عامل ویندوز مستلزم ایجاد زیرساخت‌های سازگار با برنامه‌های مختلف است. کوالکام معتقد است که Snapdragon 8cx به طور کامل با ویندوز 10 نسخه اینترپرایز سازگاری داشته و از بسیاری برنامه‌های کاربردی همانند مرورگرهای فایرفاکس، اج و موتور Chromium پشتیبانی می‌کند. در تصویر فوق می‌توانید به طور اجمالی فهرستی از برنامه‌های سازگار با این تراشه را مشاهده کنید.

مایکروسافت ماه گذشته زیرساخت توسعه برنامه‌های 64 بیتی قابل اجرا بر روی تراشه‌های ARM را ایجاد کرد، از این رو انتظار داریم به مرور زمان شاهد افزایش برنامه‌های سازگار با پردازنده‌های موبایلی در استور ویندوز باشیم. هنوز اطلاعاتی از میزان حدود قیمت دستگاه‌های قدرت گرفته از این تراشه منتشر نشده است، با این حال احتمالاً نسبت با سال گذشته شاهد افزایش قیمت نسبت به دستگاه‌های مبتنی بر اسنپ‌دراگون 845 خواهیم بود.

منبع theverge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.