بررسی هدفون بیرداینامیک DT1990 Pro؛ بهترین هر دو دنیا!

امروز قصد بررسی یکی از هدفون‌های رده‌بالا و حرفه‌ای بیرداینامیک را داریم. DT1990 Pro هم در میان آهنگسازان و هم آدیوفایل‌های با نقدهای خوبی همراه شده است. این هدفون که می‌توان آن را جانشین DT990 دانست همراه با برادر خود DT1770 دو سال پیش به بازار معرفی شده است.

4

هدفون‌های حرفه‌ای بیرداینامیک چه برای میکس و مستر و چه برای وکالیست‌ها از برترین گزینه‌های بازار است و مدل‌های DT880، DT770 و DT990 این برند در استودیوهای سراسر دنیا از جمله ایران استفاده می‌شود. با این‌حال علاوه بر کاربران حرفه‌ای، علاقمندانی که به دنبال هدفون‌های با صدای خنثی‌تر و دقیق‌تر از مدل‌هایی مانند بیتس هستند نیز هدفون‌های بیرداینامیک را دوست دارند.

پس از موفقیت چشمگیر DT770 و DT990 که ده‌ها سال پیش به بازار عرضه شده‌اند (!) بیرداینامیک در سال ۲۰۱۶ جانشین‌هایی برای این دو مدل با نام‌های DT1770 و DT1990 معرفی کرد. DT1990 Pro که امروز قصد بررسی آن را داریم در واقع جانشین DT990 Pro و در اصل با هدف میکس و مسترینگ در استودیو روانه بازار شده است. با این‌حال همان‌طور که در ادامه خواهید خواند این هدفون با توجه به امضای صدا و لوازم جانبی آن کاربری‌های دیگری نیز دارد.

مشخصات فنی بیرداینامیک Beyerdynamic DT1990 Pro

بیرداینامیک DT1990 Pro 

نوع درایور داینامیک
آکوستیک پشت باز – Open Back
امپدانس ۲۵۰ اهم
حساسیت اسمی ۱۰۲ دسی‌بل
پاسخگویی فرکانسی ۵ هرتز تا ۴۰ کیلوهرتز
وزن (بدون کابل) ۳۷۰ گرم
کشور سازنده آلمان
قیمت حدودی ۵۹۹ دلار

 

جعبه‌گشایی و لوازم جانبی بیرداینامیک DT1990 Pro

از آن‌جا که هدفون‌های حرفه‌ای مانند گوشی‌های هوشمند فراگیر نیستند وجود لوازم جانبی مناسب درون جعبه الزامی است. بیرداینامیک در این زمینه هیچ کوتاهی نکرده و در جعبه DT1990 Pro تمام لوازم جانبی مورد نیازتان را خواهید یافت. یک کیس سخت درون جعبه برای قرار دادن هدفون و تمام لوازم جانبی وجود دارد که بسیار شبیه به کیس T1 اما با جنس متفاوت است.

بیرداینامیک درون این کیس علاوه بر خود هدفون دو کابل، یکی صاف با طول ۳ متر و دیگری از نوع پیچیده تلفنی با طول ۵ متر قرار داده است. به این ترتیب می‌توانید متوجه شوید این هدفون اصلاً یک هدفون پرتابل نیست.

علاوه بر این یک جفت ایرپد اضافه که البته با ایرپدهای نصب شده روی هدفون متفاوت است و همچنین تبدیل جک ۳.۵ به ۶.۳۵ میلی‌متری قرار دارد.

ایرپدهای نصب شده روی هدفون که به رنگ مشکی هستند از نوع EDT 1990 B برای صدای «بالانس» و ایرپدهای اضافه خاکستری تیره از نوع EDT 1990 A برای صدای «خنثی» هستند.


طراحی و ساخت بیرداینامیک DT1990 Pro

طراحی بیرداینامیک DT1990 Pro

بیرداینامیک سرانجام از ظاهر کلاسیک DT990 فاصله گرفته و DT1990 Pro را با ظاهری ساده اما حرفه‌ای ساخته است. اگر از طرفداران فیلم‌های جنگ ستارگان باشید حتماً ظاهر ایرکاپ‌های این هدفون شما را به یاد ستاره مرگ یا Death Star می‌اندازد.

به‌طور کلی DT1990 Pro‌ طراحی کلاسیک بیرداینامیک را در زمینه ایرکاپ‌های دایره‌ای و هدبند و اتصال کلاسیک حفظ کرده است. در این مدل خبری از تاشدن هدفون یا چرخش ۱۸۰ درجه‌ای نیست.

بدنه هدفون DT1990 Pro از فلز ساخته شده و بسیار مستحکم است. ایرکاپ‌ها، هدبند و اتصالات همگی فلزی بوده و حس یک محصول پرچم‌دار را منتقل می‌کنند.

در واقع از نظر کیفیت ساخت DT1990 هیچ چیزی از T1 کم ندارد و بسیار باکیفیت‌تر از DT990 به نظر می‌رسد.

ایرپدها کاملاً نرم هستند و هدبند هم وزن را به‌صورت مناسبی روی سر شما توزیع می‌کند. خود هدبند از چرم مصنوعی دوخته شده پوشیده شده و به نظر می‌رسد این هدفون هیچ نقطه ضعفی در زمینه کیفیت ساخت ندارد.

اتصال کابل‌ها به هدفون از نوع mini XLR است که مقاومت و کیفیت بالاتری نسبت به مدل‌های عادی ۲.۵ یا ۳.۵ میلی‌متری دارد؛ با این‌حال خرید کابل جایگزین برایتان هزینه بیشتری خواهد داشت.


راحتی در استفاده بیرداینامیک DT1990 Pro

اگر از هدفون‌های سری DT استفاده کرده باشید می‌دانید این هدفون‌ها بسیار راحت و برای استفاده طولانی طراحی شده‌اند. ایرپدهای نرم‌تر و عمق بیشتر ایرکاپ‌ها باعث شده راحتی این هدفون حتی از DT990 هم بهتر باشد. با این‌وجود شکل دایره‌ای آن‌ها باعث می‌شود شاید لاله گوش شما با ایرپد تماس مستقیم داشته باشد هدفون مانند مدل‌های با طراحی قطره‌ای شکل (مثل سری جدید های‌فای‌من) اطراف گوش شما را کاملاً احاطه نکند.

پشت باز بودن هدفون همچنین امکان نفس کشیدن را فراهم می‌کند و می‌توان گفت جریان هوا از عرق کردن و داغ شدن بیش از حد گوش شما جلوگیری می‌کند. از آن‌جا که این هدفون استفاده استودیویی دارد فشار Clamp نسبتاً‌ بالایی هم دارد و با این‌که روی سر شما قرص و محکم قرار می‌گیرد از مدل‌های با استفاده خانگی مثل T1 یا Amiron Home بیرداینامیک راحتی نسبتاً کمتری دارد.

به‌طور کلی اما DT1990 Pro هدفون راحتی محسوب می‌شود و پس از مدتی استفاده می‌توانید چند ساعتی هم آن را روی سر خود تحمل کنید.


قابلیت درایو بیرداینامیک DT1990 Pro

بیرداینامیک DT1990 Pro در کنار آمپ/دک iFi Micro iDSD BL
بیرداینامیک DT1990 Pro در کنار آمپ/دک iFi Micro iDSD BL

هدفون DT1990 Pro دارای امپدانس ۲۵۰ اهمی و حساسیت ۱۰۲ دسی‌بل (به ازای ۱ میلی‌وات) است. به این ترتیب حتی روی کاغذ هم این هدفون به یک آمپلی‌فایر برای رسیدن به حجم صدای معقول نیاز دارد. می‌توانید این هدفون را مستقیماً به گوشی یا لپ‌تاپ خود متصل کرده و بلندی صدای نسبتاً معمولی هم دریافت کنید اما برای رسیدن به حجم صدای مناسب‌تر و صدای کامل‌تر باید این هدفون را به یک آمپلی‌فایر و ترجیحا مبدل صوتی (DAC) خوب متصل کنید؛ البته مگر این‌که یک گوشی با آمپ قوی مثل LG V40 در اختیار داشته باشید.

هر جک هدفونی هر هدفونی را درایو نخواهد کرد!

با توجه به پشت باز بودن این هدفون شاید استفاده از آمپلی‌فایرهای ایستگاهی ثابت معقول‌تر باشد اما اگر قصد دارید در مکان‌های مختلف از آن استفاده کنید یک آمپلی‌فایر پرتابل مثل iFi Micro iDSD، Chord Hugo یا Chord Mojo و یا حتی گزینه‌های ارزان‌تری مثل Oppo HA2 یا Dragonfly Red هم می‌تواند انتخاب خوبی باشد.


صدا در بیرداینامیک DT1990 Pro

مهم‌ترین بخش هر بررسی هدفون صدای آن است. در واقع عنوان این بررسی را نیز از جنس صدای این هدفون الهام گرفته‌ایم. با این‌که اعتقاد داریم هیچ هدفونی نمی‌تواند همه سلیقه‌ها را راضی کند اما می‌توان گفت DT1990 Pro برای دو قشر متفاوت مناسب است:

  • مهندسان صدا و آهنگسازان برای مانیتور، میکس و مستر
  • علاقمندان به صدای دقیق و شفاف و کماکان موزیکال

شاید بگویید اکثر هدفون‌های مانیتورینگ برای آدیوفایل‌های علاقمند به صدای دقیق هم مناسب هستند؛ اما تفاوت در اینجاست که DT1990 Pro صدای نسبتاً موزیکالی هم داشته و خصوصاً با ایرپدهای EDT 1990 B که از ابتدا روی آن نصب شده از نظر بیس و هیجان هم راضی‌کننده است. شاید بهتر باشد از همین‌جا شروع کنیم و ابتدا تفاوت هرچند اندک صدا بین این دو ایرپد را بررسی کنیم.

اما ابتدا باید بگوییم امضای صدای کلی این هدفون خنثی و کمی به سمت صدای روشن (با تربل بالاتر) است.

تفاوت ایرپدهای بالانس EDT 1990 B و آنالیتیکال EDT 1990 A

به گفته بیرداینامیک ایرپدهای بالانس صدای بالانس با کمی بیس بیشتر را فراهم می‌کنند درحالی که نوع آنالیتیکال صدای فلت‌تری داشته و بیشتر برای مانیتورینگ مناسب است. ما برای این بررسی از ایرپدهای آنالیتیکال استفاده کردیم که صدا را با کمترین تغییر و رنگ شدگی به گوش کاربر می‌رساند.

با این‌حال می‌توان گفت تعویض ایرپد تغییری را در میدرنج و تربل ایجاد نخواهد کرد.

پاسخدهی فرکانسی هدفون بیرداینامیک DT1990 Pro
گراف پاسخدهی فرکانسی هدفون بیرداینامیک DT1990 Pro – منبع: rtings

بیس

بیس در DT1990 Pro همان‌طور است که از یک هدفون داینامیک خوب انتظار دارید. بیس نسبتاً پانچی، با سرعت و Decay مناسب بوده و برای یک هدفون پشت باز ساب‌بیس و Extension نیز عالیست. بی‌شک این هدفون برای بیس‌هدها ساخته نشده و شاید عملکرد یک هدفون پلانار مثل LCD2 را نیز نداشته باشد اما اگر عاشق بیس نباشید بی‌شک DT1990 یکی از بهترین و دقیق‌ترین عملکردها را در این زمینه دارد.

یک نکته مهم این‌که اگر سورس مناسبی نداشته باشید بیس در DT1990 کیفیت کمتری خواهد داشت و کمی به سوی صدای boomy متمایل خواهد شد.

میدرنج

میدرنج که اکثر صداهای موسیقی شامل صدای خواننده در آن قرار دارد اهمیت فراوانی خصوصاً برای هدفون مانیتورینگ خواهد داشت. خوشبختانه بیس به میدرنج درز نمی‌کند و می‌توان گفت عملکرد DT1990 Pro در این بخش غنی و با جزئیات بالا است. در مقایسه با DT990 یا سنهایزر HD600 این هدفون میدرنج جلوتر یا اصطلاحاً فورواردتری دارد و خبری از صدای V شکل نیست.

از آن‌جا که این هدفون صدایی آشکارکننده یا revealing دارد اگر آهنگ مورد نظر شما به خوبی ضبط یا مستر نشده باشد شاید برخی صداها مثل گیتار الکتریک کمی بیش از حد تأکید شده یا با اعوجاج (دیستورشن) به گوشتان برسد. پس اطمینان حاصل کنید که از یک آمپلی‌فایر/دک خوب و فایل‌های موسیقی باکیفیت استفاده می‌کنید.

تربل

فرکانس‌های بالایی صدا همیشه تمرکز بیرداینامیک در هدفون‌های این شرکت بوده و DT1990 Pro هم از این قاعده مستثنی نیست. همان‌طور که در نمودار پاسخدهی فرکانسی هدفون می‌بینید دو پیک قابل توجه در فرکانس‌های ۷ و ۹ کیلوهرتز به چشم می‌خورد. نتیجه این‌که در دقایق ابتدایی که با این هدفون به آهنگ‌های خود گوش می‌دهید همه‌چیز شفاف‌تر و واضح‌تر به گوش می‌رسد. اما اگر آهنگ به خوبی ضبط نشده باشد و یا شامل تربل زیاد و کنترل نشده باشد صدای DT1990 می‌تواند کمی تیز یا اصطلاحاً sibilant باشد؛ خصوصاً در تلفظ حروف «س» و «ش».

این مشکل به هیچ‌وجه در حد هدفونی مثل T90 نیست اما اگر گوش حساس به تربل دارید شاید بهتر باشد دور این هدفون را خط بکشید. در غیر این‌صورت علاقمندان به صدای شفاف از تربل با extension عالی و دقیق لذت خواهند برد.

سانداستیج و ایمیجینگ

یکی از مزایای هدفون‌های پشت‌باز و همچنین با صدای روشن (مثل DT1990) سانداستیج وسیع است. این هدفون بزرگ‌ترین سالن ارکستر دنیا را شبیه‌سازی نمی‌کند اما تفکیک سازها و عمق صدا از اطراف بسیار خوب است. اگر تاکنون تجربه استفاده از هدفون پشت‌باز را نداشته باشید سانداستیج این هدفون شما را شگفت‌زده خواهد کرد و می‌توان گفت بی‌شک بیرداینامیک در این زمینه عالی عمل می‌کند.

از نظر ایمیجینگ و تشخیص سورس صدا هم عالیست و می‌توانید در برخی آهنگ‌ها تشخیص دهید صدای هر سازی دقیقاً از چه جهتی به گوشتان می‌رسد. این ویژگی برای بازی کردن هم نقطه قوت بزرگی محسوب می‌شود.


آیزولیشن در بیرداینامیک DT1990 Pro

از یک هدفون پشت‌باز نمی‌توانید انتظار آیزولیشن داشته باشید. به همین دلیل این هدفون هم نشتی صدا دارد و هم صدای اطراف به راحتی به گوشتان می‌رسد. پس استفاده اصلی از این هدفون به‌جز استریو در خانه و در محل‌های ساکت و نه در محل کار و کتابخانه خواهد بود.


مقایسه با هم‌رده‌ها

در رده قیمتی ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار بازار هدفون‌ها بسیار رقابتی است و می‌توانید گزینه‌های جذاب فراوانی پیدا کنید. به همین دلیل سعی کردیم با تجربه اندکی که از برخی رقبای DT1990 داشته‌ایم مقایسه کوتاهی از صدا را برایتان بنویسیم.

مقایسه DT1990 Pro با سنهایزر HD 660 S (قیمت: ۵۰۰ دلار)

سنهایزر HD 660 S که جایگزین HD 650 یکی از محبوب‌ترین هدفون‌های تاریخ است صدای با میدرنج جلوتر، تربل ملایم‌تر و داینامیک بهتر دارد. در عوض وضوح DT1990 بهتر و سانداستیج آن عریض‌تر است.

مقایسه DT1990 Pro با Audeze LCD-2 (قیمت ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار)

هدفون آدزی کاملاً نقطه مقابل بیرداینامیک است! این هدفون پلانار صدای تاریک‌تر و بیسی‌تری دارد. بیس کوبشی، صدای موزیکال‌تر، تربل تاریک و سانداستیج محدودتر از ویژگی‌های این هدفون است. LCD-2 همچنین وزن بالایی دارد و در درازمدت به راحتی DT1990 نیست.

مقایسه DT1990 با های‌فای‌من Sundara (قیمت: ۵۰۰ دلار)

این دو هدفون شباهت بیشتری نسبت به مدل‌های قبلی دارند. DT1990 کمی ساب‌بیس بیشتری دارد در عوض تربل در این هدفون تیزتر و شاید آزاردهنده‌تر از سوندارا است. میدرنج در هر دو به نظر مشابه است و کیفیت ساخت DT1990 و لوازم جانبی آن بهتر است.

مقایسه DT1990 با Amiron Home بیرداینامیک (قیمت: ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار)

Beyerdynamic Amiron Home.jpg

این دو هدفون از دو خانواده مختلف اما با ویژگی‌ها و قیمتی مشابه عرضه شده‌اند. Amiron Home در واقع هدفون خانگی محسوب می‌شود که برای استفاده طولانی راحت‌تر است و تربل نرم‌تر آن برای گوش دادن طولانی به آهنگ مناسب‌تر خواهد بود. بیس در DT1990 سریع‌تر و با کنترل بهتر است و برای سبک‌هایی مثل EDM مناسب‌تر است درحالی‌که برای سبک‌های کلاسیک و جاز Amiron گزینه بهتری خواهد بود.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

هدفون بیرداینامیک DT1990 Pro‌ شاید با هدف اصلی آهنگسازان و برای کاربری میکس و مستر طراحی شده باشد اما به دلیل ویژگی‌های خوب مثل راحتی و نوع صدا مورد توجه علاقمندان موسیقی و آدیوفایل‌ها نیز قرار گرفته است.  DT1990 هدفونی نیست که آن را به گوشی یا لپ‌تاپ خود متصل کرده و از کیفیت آهنگ‌ها لذت ببرید؛ در عوض اگر آمپلی‌فایر و DAC پرتابل یا ایستگاهی خوبی دارید این هدفون را در لیست خرید خود قرار دهید. صدای DT1990 البته کماکان امضای صدای روشن و شفاف و شاید گاهی تیز بیرداینامیک را دارد پس اگر به تربل حساس هستید پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید حتماً این هدفون را تست کنید.

با این‌حال با توجه به وجود دو ایرپد متفاوت، کیفیت ساخت فوق‌العاده و کابل جداشدنی می‌توان گفت این مدل از معدود مدل‌های بیرداینامیک است که می‌تواند طیف گسترده‌ای از مخاطبان علاقمند به موسیقی یا سازنده آن را جذب کند.

86%
عالی

هدفون بیرداینامیک Beyerdynamic DT1990 Pro

بیرداینامیک DT1990 Pro شاید همه‌پسند‌ترین هدفون بیرداینامیک باشد. صدای شفاف و البته کمی تیز درایورهای تسلا کماکان پابرجاست اما بی‌شک می‌توانید از این هدفون به‌جز برای میکس و مسترینگ برای لذت بردن از موسیقی هم استفاده کنید. فقط حواستان باشد به یک آمپلی‌فایر و DAC خوب هم نیاز خواهید داشت.

  • طراحی و ساخت
  • راحتی در استفاده
  • توانایی درایو آسان
  • بیس
  • میدرنج
  • تربل
  • سانداستیج و ایمیجینگ
  • ارزش خرید

در این رده قیمتی Amiron Home بیرداینامیک صدای نرم‌تر و موزیکال‌تری دارد؛ Sundara از های‌فای‌من و HD660 S سنهایزر هم بیشتر به صدای فلت نزدیک هستند و نهایتاً LCD-2 صدای بیسی‌تر و درگیرکننده‌تری دارد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. حامد ع. می‌گوید

    مطلب جالبی بود ، اگه امکان داره تجاربتون رو در مورد انتخاب یک سیستم صوت خانگی هم بنویسید . خیلی ها مثل من ترجیح میدن یک اهنگ خوب رو با دوستاشون دورهمی گوش بدن و لذت ببرن. البته منظورم یه سیستم صوت حرفه ایه چون خیلی از سیستم های صوت خونگی که دیدم بیشتر دکور خوبی دارن تا صدای خوب!

    1. علی ارغوان می‌گوید

      متاسفانه شخصاً‌ تجربه چندانی در زمینه سیستم‌های صوتی خانگی و اسپیکرهای Hi-Fi ندارم. اما اگر فرصتی دست داد حتماً.

  2. حمیدرضا می‌گوید

    بدجور وسوسه شدم بگیرمش
    همین الان 6 تومن قیمت خورده
    حالا قیمت دک و آمپلی هم که بگیری حدود 10 تومن تموم میشه!!!
    قبل گرونیا زیر دو تومن بود!
    ولی ارزشش رو داره، چون غیر از اینجا هم خیلی تعریفش رو شنیده ام

    1. علی ارغوان می‌گوید

      همین الان موجودی که توی ایران هست کمی زیر قیمت واقعیشه با توجه به نرخ دلار. به نظر ارزش خرید داره.