نقد و بررسی میت 20 هواوی؛ پرچم‌دار درسایه!

میت 20 پرو پرچم‌دار کنونی هواوی شاید همان گوشی باشد که هر قابلیتی که فکرش را بکنید دارد؛ میت 20 در عوض پرچم‌داری متواضع‌تر و البته با قیمتی معقول‌تر است که می‌تواند اکثر قابلیت‌های ضروری را برایتان به همراه داشته باشد. با فارنت و نقد و بررسی میت 20 هواوی همراه باشید.

13

هواوی از سال گذشته و با سری میت 10 عرضه دو پرچم‌دار معمولی/پرو را در سری میت آغاز کرد. درحالی‌که سال گذشته تفاوت نسخه پرو تنها به صفحه‌نمایش، مقاومت دربرابر آب و قرارگیری حسگر اثر انگشت ختم می‌شد در سری میت 20 تفاوت‌های نسخه پرو و عادی بیشتر است. در نقد و بررسی میت 20 اما سعی می‌کنیم مستقل از وجود نسخه پرو، میت 20 را به عنوان یک گوشی پرچم‌دار مورد موشکافی قرار دهیم؛ پرچم‌داری که اغلب در سایه نسخه پرو از آن نام برده می‌شود.

گوشی‌های سری میت 10 هواوی از استقبال بسیار خوبی برخوردار شدند و هواوی توانست به‌راحتی خود را در کنار تولیدکنندگانی مثل سامسونگ و اپل قرار دهد. این‌بار اما هواوی خصوصاً در نسخه پرو توانسته در برخی موارد رقبا را کنار بزند؛ هرچند که نسخه عادی میت 20 نیز قابلیت‌های جذاب فراوانی دارد.

بگذارید از مشخصات فنی میت 20 شروع کنیم.

هواوی میت ۲۰ – Huawei Mate 20

ابعاد و وزن ۱۵۸.۲ در ۷۷.۲ در ۸.۳ میلی‌متر – ۱۸۸ گرم

مقاومت دربرابر آب و گردوغبار

 

مقاوم دربرابر پاشش آب با استاندارد IP53
سیستم‌عامل اندروید ۹ پای با رابط کاربری EMUI 9.0
صفحه‌نمایش

۶.۵۳ اینچی – وضوح ۲۲۴۴ در ۱۰۸۰ پیکسل – HDR10

IPS LCD – نسبت صفحه‌نمایش به بدنه ۸۸ درصد

پردازنده Kirin 980 هشت هسته‌ای
پردازنده گرافیکی Mali-G76 ده هسته‌ای
حافظه رم ۴ یا ۶ گیگابایت LPDDR4X
حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت
دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی – f/1.8 – فوکوس تشخیص فاز
دوربین دوم و سوم ۱۶ مگاپیکسلی – f/2.2 – اولتراواید + ۸ مگاپیکسلی – f/2.4 – تله‌فوتو 2X
فیلم‌برداری 4K@30fps – 1080p@60fps – 720p@960fps
دوربین سلفی ۲۴ مگاپیکسلی – f/2.0 – فیلم‌برداری 1080p
باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی – سوپرشارژ هواوی
سایر ویژگی‌ها جک هدفون – USB 3.1 – بلوتوث ۵ – فرستنده فروسرخ
رنگ‌ها آبی – سبز – شفقی (Twilight) – مشکی
قیمت ۲۶۰۰ درهم امارات – ۷۵۰ دلار

 


 طراحی و ساخت

بررسی میت 20 هواوی - طراحی

تقریبا از زمان عرضه گوشی پی 9 هواوی طراحی پرچم‌داران این شرکت متمایز شده و می‌توان گفت در میت 10 به بلوغ رسید. میت 20 را حالا می‌توان اوج طراحی هواوی نامید که به اعتقاد ما حتی از نسخه پرو نیز بهتر است. میت 20 به‌طور کلی از شیشه و فلز ساخته شده حاشیه‌های بسیار باریکی اطراف صفحه‌نمایش خود دارد.

خمیدگی قاب پشت گوشی ارگونومی و در دست گرفت میت 20 را آسان‌تر کرده و شاید از آن مهم‌تر بافت ایجاد شده در شیشه پشتی رنگ‌های آبی و سبز باشد که هواوی آن را هایپراپتیکال می‌نامد. این بافت یک زبری ملایم روی ساختار شیشه ایجاد کرده تا گوشی کمتر از دستتان لیز بخورد و کمتر اثر انگشت را جذب کند. رنگ Twilight اما چنین بافتی ندارد. حالا که صحبت از رنگ‌ها شد خوب است بدانید میت 20 در چهار رنگ آبی، سبز، مشکی و شفقی یا همان Twilight عرضه خواهد شد که یک گرادیان از آبی به بنفش و مشکی است.

این‌بار به خاطر وجود بافت هایپراپتیکال شاید انتخاب بین این رنگ‌ها آن‌قدرها هم ساده نباشد و می‌توان گفت رنگ شفقی با وجود جذابیت ظاهری بیشتر مستعد جذب اثر انگشت بیشتر و لیز خوردن از دستان شماست.

از آن‌جا که حسگر اثر انگشت زیر صفحه‌نمایش در انحصار نسخه پرو است حسگر معمولی دایره‌ای شکل به پشت دستگاه منتقل شده است. دوربین سه‌گانه هم حالا در چینشی مربعی شکل در وسط دستگاه در کنار فلش LED جای گرفته که به اعتقاد ما شخصیت خاصی به طراحی میت 20 داده است. دکمه پاور (با حاشیه قرمز رنگ) و دکمه تنظیم صدا در لبه سمت راست قرار گرفته و در پایین گوشی شاهد درگاه USB-C و سوراخ‌های بلندگو هستیم.

هواوی در لبه بالایی دو سورپرایز برایتان دارد: فرستنده فروسرخ و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون که هر دو از اکثر پرچم‌داران کنونی بازار حذف شده‌اند. با این‌حال با وجود این‌که درگاه کارت حافظه هم برای میت 20 تعبیه شده این درگاه به کارت جدید NM Card هواوی محدود شده که در حال حاضر در بازار وجود ندارد.

از آن‌جا که در میت 20 خبری از حسگر تشخیص چهره سه‌بعدی نسخه پرو نیست هواوی موفق شده تا بریدگی صفحه‌نمایش را تنها به یک قطره برای دوربین سلفی محدود کند. این‌بار حتی حاشیه پایینی صفحه‌نمایش نیز باریک‌تر شده و هواوی توانسته نسبت صفحه‌نمایش به بدنه را به رقم قابل توجه ۸۸ درصد برساند. رقمی که از رقبایی مثل آیفون XS مکس، گلکسی نوت 9 یا حتی میت 20 پرو بهتر است. به این ترتیب اگر گوشی‌های با دوربین کشویی را فاکتور بگیرید میت 20 بهترین طراحی بدون حاشیه را دارد.

در بخش طراحی اما همه‌چیز به نفع این گوشی تمام نمی‌شود. در سال ۲۰۱۸ هر پرچم‌داری باید دربرابر آب‌وگردوغبار مقاوم باشد. با این‌حال متأسفانه میت 20 با استاندارد IP53 تنها در برابر پاشش قطرات آب مقاوم است و استاندارد IP68 در انحصار نسخه پرو خواهد بود. این درحالیست که برخی میان‌رده‌های رقیب چند سالی هست که به این قابلیت مجهز هستند.


تشخیص هویت

بررسی میت 20 هواوی - اثر انگشت

میت 20 برخلاف نسخه پرو نه حسگر اثر انگشت درون صفحه‌نمایش دارد و نه قابلیت تشخیص چهره سه‌بعدی. راستش را بخواهید به اعتقاد ما بهتر بود هواوی یکی از این دو را برای نسخه عادی کنار می‌گذاشت چرا که در حضور حسگر اثر انگشت درون صفحه دیگر نیازی به بریدگی عریض صفحه برای تشخیص چهره سه‌بعدی نیست.

در هر صورت حسگر اثر انگشت که ایمن‌ترین شیوه بایومتریک در میت 20 محسوب می‌شود در پشت گوشی و زیر دوربین قرار گرفته است. عملکرد این حسگر مانند حسگرهای به‌کار رفته در پرچم‌داران هواوی بسیار سریع و دقیق است و همچنین می‌توانید از آن برای پایین‌کشیدن اعلان‌ها یا رد و قبول تماس هم استفاده کنید.

قابلیت تشخیص چهره با دوربین سلفی اما که سرعت بسیار بالایی دارد چندان ایمن نیست و به همین دلیل پرداخت‌های موبایلی نیز با آن انجام نمی‌شود. همچنین اگر بخواهید در نور کم از آن استفاده کنید به‌خاطر نبود سنسورهای فروسرخ گوشی سعی می‌کند با افزایش روشنایی صفحه صورت شما را روشن کند که اصلاً خوشایند نیست!


صفحه‌نمایش

بررسی میت 20 هواوی - صفحه‌نمایش

یکی دیگر از وجه تفاوت‌های سری پرو با نسخه عادی صفحه‌نمایش است. میت 20 از صفحه‌نمایشی ۶.۵۳ اینچی و مسطح از نوع IPS LCD استفاده می‌کند که حاشیه‌های بسیار باریکی هم دارد. این صفحه‌نمایش وضوحی معادل ۲۲۴۴ در ۱۰۸۰ پیکسل داشته که تراکم پیکسلی ۳۸۱ پیکسل بر اینچ را به همراه دارد. با این‌که رزولوشن 1440p می‌توانست وضوح بهتری به همراه داشته باشد اما با وجود اندازه بزرگ گوشی می‌توان گفت این تفاوت چندان محسوس نیست.

پنل LCD به‌کار رفته در میت 20 از بهترین نمونه‌های 1080p است. این پنل از گستره رنگی DCI-P3 و همچنین HDR10 پشتیبانی کرده و با چینش پیکسلی RGBW روشنایی نزدیک به ۸۰۰ نیت تولید می‌کند. رنگ مشکی هم برای یک LCD عمیق بوده و کنتراست و زوایای دید عالی هستند.

بررسی میت 20 هواوی - فارنت

با این‌حال یکی از معایب اصلی استفاده از LCD خوانایی متوسط زیر نور خورشید است. با این‌که خوانایی میت 20 در نور بیرون بد هم نیست اما نمی‌تواند با پنل‌های OLED رقیب مثل ایفون X، گلکسی نوت 10 یا حتی میت 20 پرو رقابت کند.

هواوی دو حالت رنگ Vivid و Normal را برای این صفحه‌نمایش در تنظیمات گوشی در نظر گرفته که به ترتیب مربوط به بازه رنگی DCI-P3 و sRGB هستند. دقت رنگی در این صفحه‌نمایش خوب و نه عالیست اما خوشبختانه می‌توانید دمای رنگ را نیز به دلخواه خود تنظیم کنید.

اگر از بریدگی صفحه‌نمایش متنفرید و حتی بریدگی کوچک میت 20 را هم نمی‌توانید تحمل کنید خوشبختانه قابلیت مخفی کردن ناچ با مشکی کردن دو طرف آن وجود دارد. ویژگی‌های تغییر وضوح تصویر یا حالت شب برای کاهش نور آبی نیز فراموش نشده‌اند.


سخت‌افزار و عملکرد

بررسی میت 20 هواوی - عملکرد در بازی

میت 20 اولین گوشی اندرویدی است که با تراشه ۷ نانومتری عرضه می‌شود. این لیتوگرافی نسبت به نسل پیشین (۱۰ نانومتری) عملکرد بهتر، مصرف انرژی کمتر و حرارت پایین‌تری را حداقل روی کاغذ باعث می‌شود. برخلاف نسل گذشته کیرین 980 حالا سه خوشه یا کلاستر پردازشی دارد. خوشه اول و دوم هر کدام دارای ۲ هسته Cortex-A76 یکی با فرکانس ۲.۶ و دیگری ۱.۹۲ گیگاهرتز بوده و خوشه سوم هم دارای ۴ هسته Cortex-A53 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز است. در کنار این هسته‌های پردازشی تراشه گرافیکی Mali-G76 از نوع ۱۰ هسته‌ای و با فرکانس ۷۲۰ مگاهرتز قرار دارد.

تراشه کیرین ۹۸۰ همچنین به مودم سریعی با توانایی دانلود و آپلود به ترتیب با سرعت ۱۴۰۰ و ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه از شبکه LTE مجهز شده است و توانایی پخش ویدئو 4K با نرخ 60fps را نیز داراست. به این ترتیب انتظار داریم عملکرد میت 20 به خاطر چیپست جدیدتر از رقبای اندرویدی دیگر بهتر باشد.

هواوی همچنین ۴ یا ۶ گیگابایت رم را برای میت 20 در نظر گرفته و نسخه‌ای که در اختیار ما بود به ۶ گیگابایت رم LPDDR4X مجهز شده است.

بررسی میت 20 هواوی - بازی

اما عملکرد میت 20 در بنچمارک‌ها چگونه است؟

ابتدا باید به نکته مهمی توجه داشته باشید و آن حالت performance mode در تنظیمات باتری این گوشی است. در این حالت گوشی در هر شرایطی سعی می‌کند فرکانس حداکثر هسته‌ها را حفظ کند و تا حد امکان از Thermal throttling جلوگیری کند. به این ترتیب گوشی عملکرد بهتری خواهد داشت اما دوام شارژ باتری کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل نتیجه و امتیاز بنچمارک در حالت عادی و پرفورمنس متفاوت خواهد بود. میت 20 البته در برخی بنچمارک‌ها به‌صورت خودکار این حالت را فعال خواهد کرد اما در برخی دیگر مثل 3DMark نتایج متفاوت است.

همان‌طور که می‌بینید نتایج پردازشی میت 20 پرو عالیست و می‌توان گفت با سریع‌ترین تراشه اندرویدی مواجهیم. عملکرد گرافیکی هم نسبت به Kirin 970 نسل گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشته و حالا توانسته خود را به رقبایی مثل تراشه اکسینوس ۹۸۱۰ در گلکسی نوت 9 و به نزدیکی Adreno 540 در اسنپ‌دراگون ۸۴۵ برساند. با این‌حال انتظار داشتیم تراشه هواوی از هسته‌های بیشتری برای Mali-G76 استفاده کند چرا که به‌زودی تراشه‌های اکسینوس ۹۸۲۰ و اسنپ‌دراگون ۸۱۵۰ در بخش گرافیکی از آن عبور خواهند کرد.

با این‌حال کماکان با یکی از سریع‌ترین تراشه‌های دنیای اندروید مواجهیم. این گوشی می‌تواند چه در حالت پرفورمنس و چه عادی سنگین‌ترین بازی‌های مثل PUBG Mobile یا آسفالت ۹ را با بالاترین تنظیمات گرافیکی اجرا کند؛ خصوصاً این‌که وضوح پایین‌تر 1080p گوشی نسبت به اکثر رقبا عملکرد بهتر را در بازی‌ها تضمین می‌کند. تراشه A12 Bionic اپل اما در لیگ دیگری قرار دارد و خصوصاً از نظر عملکرد تک‌هسته‌ای و پردازش گرافیکی فرسنگ‌ها بالاتر از تمام رقبا جای می‌گیرد.

در تست‌های هوش مصنوعی برتری تراشه Kirin 980 نسبت به رقبا کاملاً‌ مشهود است. میت 20 هم از گوشی‌های با تراشه اکسینوس ۹۸۱۰ و هم اسنپ‌دراگون ۸۴۵ عملکرد بهتری در شناسایی تصاویر، خواندن بارکدها و پردازش‌های مرتبط دارد.

در استفاده روزانه هم طبق انتظار کندی یا لگ قابل توجهی در عملکرد گوشی دیده نمی‌شود و همه‌چیز سریع و روان خواهد بود.


نرم‌افزار و رابط کاربری

بررسی میت 20 هواوی - رابط کاربری

میت 20 با اندروید ۹ پای آخرین نسخه از سیستم‌عامل گوگلی اندروید به بازار عرضه می‌شود. در این نسخه از اندروید قابلیت‌های خوبی مثل سلامت دیجیتال، بهینه‌سازی هوشمند دوام شارژ باتری، اعلان‌های بهتر و ناوبری با جسچر اضافه شده است. هواوی اما که اعتقادی به نسخه خام اندروید ندارد رابط کاربری EMUI 9 خود را روی اندروید قرار داده و قابلیت‌های شاخصی هم مثل GPU Turbo 2.0، گاوصندوق شخصی، فیس آنلاک و تغییرات دیگر خودش را به اندروید اضافه کرده است.

بررسی میت 20 رابط کاربری EMUI 9.0

از نظر ظاهری با این‌که نسخه نهم EMUI ساده‌تر شده اما کماکان ردپای iOS در آن دیده می‌شود. همچنین برخی دستکاری‌ها در اندروید خام را نمی‌پسندیم. هواوی مدیریت سختگیرانه‌ای روی مصرف انرژی باتری دارد و همین باعث می‌شود تا برخی اپلیکیشن‌ها به صورت خودکار در پس‌زمینه بسته شوند. به این ترتیب ممکن است پیام‌های تلگرام شما تا وقتی اپلیکیشن را باز نکنید به دست شما نرسد یا ارتباط با ساعت هوشمندتان ناگهان قطع شود. البته می‌توانید با مراجعه به تنظیمات مدیریت انرژی هر اپلیکیشن را مجزا به دست بگیرید اما این راهکار خصوصاً برای کاربران تازه‌کار پیچیده است و به اعتقاد ما بهتر بود هواوی به همین مدیریت هوشمند جدید باتری در اندروید پای اکتفا می‌کرد.

همچنین ناوبری با جسچرها هم از اندروید خام متفاوت است و به‌طور مثال هیچ جسچری برای جابجا شدن سریع بین اپلیکیشن‌ها وجود ندارد.

با این‌حال EMUI 9 امکانات خوبی هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به نمایش سرعت لحظه‌ای اینترنت، تم‌های متنوع، قابلیت App Twin، شخصی‌سازی دکمه‌های ناوبری و اسکرین‌شات هوشمند اشاره کرد.


دوربین

بررسی میت 20 هواوی - دوربین

شاید جذاب‌ترین بخش میت 20 هواوی دوربین سه‌گانه آن باشد؛ نه به‌اندازه دوربین نسخه پرو اما کماکان جذاب و هیجان‌انگیز! هواوی پس از چندسال آزمون و خطا با سنسورهای مونوکروم به این نتیجه رسیده تا دوربین‌های تله‌فوتو و اولتراواید را در کنار دوربین اصلی به‌کار بگیرد. چینشی که به اعتقاد ما بیشترین کاربرد را دارد.

می‌پرسید چرا دوربین میت 20 به اندازه میت 20 پرو جذاب نیست؟ با وجود هدف یکسان دوربین‌ها، تقریباً همه آن‌ها نسبت به نسخه پرو ضعیف‌تر هستند. سنسور دوربین اصلی به‌جای ۴۰ مگاپیکسلی ۱۲ مگاپیکسلی انتخاب شده، دوربین تله‌فوتو به‌جای ۲۰ مگاپیکسلی ۱۶ مگاپیکسلی بوده و زوم دوربین تله‌فوتو هم به‌جای ۳ برابر ۲ برابر است. شاید مهم‌تر از این‌ها هیچ‌کدام از دوربین‌های میت 20 لرزش‌گیر اپتیکال ندارند.

علاوه بر این برخلاف اکثر پرچم‌داران رقیب خبری از فیلم‌برداری 4K با نرخ 60fps نیست. با این‌حال قابلیت‌های نرم‌افزاری جذاب دوربین نسخه پرو در میت 20 هم حضور دارد.

هوش مصنوعی در دوربین میت 20

یکی از قابلیت‌های اصلی هوش مصنوعی تشخیص سوژه و تغییر تنظیمات دوربین بنا به شرایط است. این قابلیت به شکل یک سوییچ به نام Master AI در میت 20 گنجانده شده است. خبر خوب این‌که این‌بار Master AI برخلاف مدل‌های قبلی مثل میت 10 یا پی 20 بیش از حد اشباع رنگی را افزایش نمی‌دهد و باعث مصنوعی شدن تصاویر نخواهد شد. البته کماکان تصاویر در حالت عادی رنگ‌های واقعی‌تری دارند اما اگر هدف شما اینستاگرام باشد میت 20 حالا می‌تواند ۱۵۰۰ سناریوی مختلف را به‌صورت خودکار شناسایی کند.

یکی از قابلیت‌های خوب هوش مصنوعی هم این است که وقتی در حال عکاسی از سوژه‌ای مانند ساختمان باشید که تمام آن در کادر جا نمی‌شود دوربین به‌صورت خودکار پیشنهاد می‌کند که از دوربین اولتراواید استفاده کنید.

کیفیت تصاویر دوربین میت 20

بگذارید از دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی شروع کنیم. کیفیت تصاویر دوربین میت 20 در نور مناسب عالیست. دامنه دینامیکی فوق‌العاده، رنگ‌های جذاب و دقیق، کنتراست بسیار خوب، نویز پایین و جزئیات بالا. دوربین کمی بیش از علاقه ما تصاویر را شارپ می‌کند اما در کل نتیجه بسیار لذت‌بخش است.

نمونه تصاویر دوربین اصلی میت ۲۰

دوربین تله‌فوتو ۸ مگاپیکسلی است اما تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌کند. به این ترتیب احتمالاً دوربین از ترکیب هر دو سنسور استفاده خواهد کرد. در نور مناسب تصاویر تله‌فوتو نیز کیفیت عالی دارند و از رنگ‌ها، دامنه دینامیکی و کنتراست هیچ ایرادی نمی‌توان گرفت. حتی به‌نظر نمی‌رسد که دوربین تصاویر ۸ مگاپیکسلی را به ۱۲ مگاپیکسلی تغییر داده باشد.

نمونه تصاویر دوربین تله‌فوتو میت ۲۰

دوربین اولتراواید اما که جایگزین سیاه‌وسفید در پی 20 پرو شده بسیار کاربردی‌تر است. به کمک این دوربین می‌توانید سوژه‌هایی را در کادر جای بدهید که پیش از این غیرممکن بود. برای عکاسی خیابانی یا دسته‌جمعی درون ساختمان که فضای حرکت محدود است مسلماً این دوربین شگفت‌زده‌تان خواهد کرد.

نمونه تصاویر دوربین اولتراواید میت ۲۰

دامنه دینامیکی، جزئیات و رنگ‌ها هم عالی هستند و اگر از کاهش جزئیات در لبه‌های تصویر و کروماتیک ابریشن که در لنز واید رایج است بگذرید می‌توان گفت عملکرد دوربین اولتراواید بی‌نقص است.

یک کاربرد جالب و منحصربه‌فرد دیگر دوربین اولتراواید میت 20 ثبت تصاویر سوپرماکرو است. میت 20 شاید تنها گوشی هوشمندی باشد که بتواند در فاصله ۲.۵ سانتی‌متری روی سوژه‌ها فوکوس کند و به این ترتیب می‌توانید تصاویر خارق‌العاده‌ای از بافت گیاهان یا حشرات و سطوح مختلف بگیرید.

کیفیت تصاویر در نور کم

چالش اصلی هر دوربین ثبت تصاویر خوب در نور کم است. کیفیت تصاویر میت 20 در نور کم بسیار خوب است و با این‌که خبری از لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) نیست به دلیل استفاده از سرعت شاتر بالا تار شدن تصاویر کمتر رخ می‌دهد. با این‌که دوربین میت 20 پرو با وضوح بالاتر و OIS می‌تواند تصاویر بهتری ثبت کند اما عملکرد میت 20 هم در نور کم چه از نظر کنتراست و چه جزئیات خوب است. با این‌حال OIS می‌توانست سرعت شاتر پایین‌تر و نویز کمتر را امکان‌پذیر کند.

خوشبختانه دیافراگم f/1.8 نور فراوانی را به سنسور می‌رساند و اگر بخواهید تصاویر بهتری ثبت کنید می‌توانید از حالت Night Mode استفاده کنید. این قابلیت که شبیه به استفاده از سرعت شاتر پایین است در واقع تصاویر متعددی را با یکدیگر ترکیب خواهد کرد و به لطف لرزش‌گیر هوش مصنوعی نیازی به استفاده از سه‌پایه نیز نخواهید داشت. حالت شب جزئیات بیشتری را هم در سایه‌ها و هم هایلایت‌ها ثبت خواهد کرد و خصوصاً در صحنه‌های تاریک نتیجه فوق‌العاده خواهد بود؛ البته اگر سوژه در حال حرکت باشد استفاده از این حالت ثمری ندارد.

مثل اکثر رقبا دوربین تله‌فوتو میت 20 در نور کم از کار می‌افتد و در واقع گوشی از دوربین اصلی و برش (زوم دیجیتال) استفاده خواهد کرد. به این ترتیب کیفیت تصاویر جالب نیست و بهتر است شب‌ها زوم نکنید. دوربین تله‌فوتو هم در شب نتایج جالبی ثبت نمی‌کند و به دلیل نبود OIS نویز بالا و جزئیات پایین هستند. با این‌حال حالت شب می‌تواند به بهبود کیفیت تصاویر این دوربین کمک کند.

 

فیلم‌برداری میت 20

شاید بزرگ‌ترین ضعف دوربین پی 20 پرو لرزش بیش‌ازحد و نبود لرزش‌گیر دیجیتال در فیلم‌برداری 4K بود. خوشبختانه این مشکل در میت 20 حل شده و ویدئوهای 4K نیز روان و بدون لرزش هستند. با این‌حال ویدئوهای 4K جزئیات چندان بالایی ندارند و نسبت به رقبایی مثل گلکسی نوت ۹ یا آیفون XS ضعیف‌تر محسوب می‌شوند. همچنین برخلاف اکثر پرچم‌داران خبری از فیلم‌برداری روان‌تر 4K60fps هم نیست و اگر بخواهید با نرخ فریم بالا فیلم‌برداری کنید باید وضوح را به 1080p کاهش دهید.

جزئیات ویدئوهای 1080p برعکس بسیار بهتر است و جز بهترین نمونه‌های فول اچ‌دی. با این‌حال در نرخ 60fps خبری از لرزش‌گیر دیجیتال نیست.

خوشبختانه در حالت‌های 4K30 و 1080p30 می‌توانید از هر سه دوربین برای فیلم‌برداری استفاده کنید و حتی حالت فیلم‌برداری با نسبت تصویر سینمایی ۲۱:۹ نیز وجود دارد. البته ویدئوهای 4K با دوربین اولتراواید نرخ فریم پایین‌تری در حدود ۲۲ فریم بر ثانیه دارند.

فیلم‌برداری فوق آهسته با نرخ 960fps و با وضوح 720p انجام می‌شود اما متأسفانه پیشرفت چندانی نداشته است. زاویه دید شما در این حالت بسیار محدود شده و دوربین به‌صورت خودکار حرکت را تشخیص داده و ویدئوی کوتاهی را ثبت می‌کند. در این بخش Xperia XZ3‌ کماکان با اختلاف پیشتاز است.

به‌طور کلی فیلم‌برداری نقطه قوت دوربین میت 20 نیست و عملکرد رقبا در این زمینه بهتر است. با این وجود برخلاف پی 20 پرو نمی‌توان آن را یک ضعف اساسی هم برای گوشی قلمداد کرد.

 

تصاویر پرتره میت 20

تصاویر پرتره حالا به استانداردی برای پرچم‌داران تبدیل شده‌اند. میت 20 هم در این زمینه عالی عمل می‌کند و تشخیص سوژه از پس‌زمینه در این گوشی بسیار دقیق است. البته قابلیت تنظیم مات شدن پس‌زمینه حذف شده اما در عوض می‌توانید حالت بوکه را تغییر داده و نتایج جالبی به دست بیاورید. این ویژگی خصوصاً در شب و در وجود نورهای مصنوعی جذاب است.

حالت‌های نورپردازی متفاوتی هم در این قسمت وجود دارد که البته به اعتقاد ما مصنوعی و غیرکاربردی است. طبق روال هواوی در این بخش قابلیت لاغر کردن صورت، زیباسازی چهره و تنظیم تن رنگ پوست هم وجود دارد.

 

دوربین سلفی میت 20

دوربین سلفی ۲۴ مگاپیکسلی پی 20 پرو در میت 20 هم استفاده شده است. با این‌حال خبری از فوکوس خودکار نیست و به همین دلیل شاید جزئیات در تمام تصاویر در حد عدد ۲۴ مگاپیکسلی غافلگیرکننده نباشد. وقتی با آزمون و خطا فاصله مناسب برای فوکوس دوربین سلفی را پیدا کنید جزئیات عالی، رنگ‌ها طبیعی و نتیجه دلپذیر است؛ هرچند که دامنه دینامیکی می‌توانست کمی بهتر باشد.

در دوربین سلفی هم حالت پرتره وجود دارد اما از آن‌جا که خبری از دوربین دوم نیست تشخیص سوژه از پس‌زمینه دقت چندانی ندارد.


صدا در میت 20

بررسی میت 20 هواوی - صدا و هدفون

میت 20 از یک تک اسپیکر در لبه پایینی استفاده می‌کند که بلندگوی مکالمات در بالای صفحه هم آن را یاری می‌کند. خوشبختانه برخلاف مدل پرو سوراخ‌های اسپیکر به صورت مجزا تعبیه شده‌اند و در هنگام شارژ گوشی صدای بلندگو مختل نمی‌شود. بلندی صدا در میت 20 بسیار خوب است اما نقطه ضعف اصلی حجم صدای کمتر بلندگوی بالایی است که باعث می‌شود تعادل برهم خورده و صدای کاملاً استریو به گوش شما نرسد.

به این ترتیب از نظر بلندگو صدای میت 20 خوب است اما نمی‌توانید آن را با گوشی‌هایی مثل پیکسل 3، ریزرفون یا آیفون XS مکس مقایسه کنید.

بررسی میت 20 هواوی - صدا

خوشبختانه میت 20 کماکان درگاه ۳.۵ میلی‌متری یا همان جک هدفون را حفظ کرده است. کیفیت صدا از این درگاه بسیار خوب است و اگر از هدفون‌های چندان گرسنه‌ای استفاده نمی‌کنید میت 20 نیاز شما را برطرف خواهد کرد. با این‌حال قدرت خروجی نسبت به برخی رقبا از جمله آیفون و خصوصاً ال‌جی V40 ضعیف‌تر است و اگر هدفون‌های فول‌سایز با امپدانس بالاتر از ۱۰۰ اهم یا حساسیت پایین‌تر از ۱۰۰ دسی‌بل دارید به یک آمپلی‌فایر مجزا نیاز پیدا خواهید کرد؛ چیزی که البته در میان گوشی‌های هوشمند رایج است.


باتری و دوام شارژ میت 20

بررسی میت 20 هواوی - باتری و دوام شارژ

با این‌که میت 20 باتری کوچک‌تری نسبت به نسخه پرو دارد اما کماکان ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی از میانگین رقبا بالاتر است. میت 20 همچنین از فناوری سوپرشارژ هواوی نیز پشتیبانی می‌کند که می‌تواند تنها در نیم ساعت باتری را از صفر تا ۵۵ درصد و در ۱.۵ ساعت از صفر تا صد شارژ کند. با این‌حال خبری از شارژ فوق سریع ۴۰ واتی میت 20 پرو در این گوشی نیست.

همچنین شارژ بی‌سیم هم غایب بزرگی برای این گوشی محسوب می‌شود که با توجه به بدنه شیشه‌ای آن هم در سال ۲۰۱۸ قابل توجیه نیست. با این حال خوشبختانه دوام شارژ میت 20 عالیست. ترکیب یک باتری غول‌آسا با مدیریت سخت‌گیرانه انرژی و تراشه ۷ نانومتری گوشی هوشمندی است که می‌توانید تا دو روز هم با استفاده سبک یا شاید متوسط روی آن حساب باز کنید.

این گوشی همچنین در آزمون باتری PCMark نیز توانست ۱۲ ساعت و ۱۵ دقیقه دوام بیاورد که نسبت به گوشی‌هایی که ما بررسی کرده‌ایم یک رکورد محسوب می‌شود. به این ترتیب شاید میت 20 اولین گوشی هوشمندی باشد که واقعاً‌ رویای ۲ روز استفاده با یک‌بار شارژ را به واقعیت تبدیل می‌کند.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

بررسی میت 20 هواوی - مکالمه

میت 20 پرچم‌داری از هواوی است که مشخصاً‌ در سایه برادر بزرگ‌تر خود میت 20 پرو قرار دارد. هواوی تمام قابلیت‌های جذاب و نهایت فناوری خود را در نسخه پرو به کار گرفته اما در میت 20 برای پایین آوردن قیمت برخی ویژگی‌های جذاب فدا شده است.

میت 20 هواوی با طراحی بسیار زیبا، کیفیت ساخت بالا، دوام شارژ عالی، دوربین‌های باکیفیت و عملکرد سریع بی‌شک یکی از بهترین گزینه‌ها در بازه قیمتی خود است. با این‌که حسگر اثر انگشت زیر صفحه، دوربین ۴۰ مگاپیکسلی یا قابلیت تشخیص چهره نسخه پرو چندان ضروری به نظر نمی‌رسد اما نبود قابلیت‌هایی مثل شارژ بی‌سیم، مقاومت دربرابر آب و لرزش‌گیر اپتیکال دوربین برای یک پرچم‌دار در سال ۲۰۱۸ پذیرفتنی نیست. در عوض جک هدفون، فرستنده فروسرخ و رادیو FM هم از ویژگی‌های خاصی هستند که در اکثر پرچم‌داران دیگر حذف شده‌اند.

88%
بسیار خوب

هواوی میت 20 ؛ Huawei Mate 20

میت 20 هواوی بسیاری از قابلیت‌های برادر بزرگ‌تر خود میت 20 پرو را به همراه آورده است. این گوشی از طراحی جذاب بدون حاشیه، دوربین‌های بسیار خوب سه‌گانه، دوام شارژ عالی و عملکرد بسیار سریع برخوردار است.
در عوض متأسفانه قابلیت‌های مهمی چون شارژ بی‌سیم، مقاومت دربرابر آب و لرزش‌گیر اپتیکال دوربین در میت 20 غایب است. با این‌حال اگر بودجه خرید میت 20 پرو را ندارید میت 20 کماکان از بسیاری از پرچم‌داران سال گوشی بهتری است.

  • طراحی و ساخت
  • صفحه‌نمایش
  • عملکرد و کارایی
  • نرم‌افزار و رابط کاربری
  • دوربین
  • صدا
  • باتری و دوام شارژ
  • ارزش خرید
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

13 نظر برای این مطلب
  1. خان می‌گوید

    قیمتش چند دلار است

    1. علی ارغوان می‌گوید

      قیمت رو توی جدول اول مطلب نوشتیم. الان به حدود 630 دلار توی امازون کاهش پیدا کرده

  2. علی می‌گوید

    سلام خسته نباشید
    ببخشید شاید جاش اینجا نباشه
    میشه گوشی های honor magic 2 و یا honor v20 یا حتی mate 20x رو بررسی کنید؟
    این گوشی ها تو بازار از محبوبیت زیادی برخوردارن و هیچ سایتی بررسی این گوشی ها رو نداره (بجز انر v20 که نسخه جهانی اون منتشر نشده)
    ممنون میشم اگه گوشی های فوق رو بررسی کنید

    1. علی ارغوان می‌گوید

      سلام خواهش می‌کنم.
      مورد اول اینکه همه گوشی‌ها رو برای ریویو شرکت واردکننده اصلی باید در اختیار ما بذاره. گوشی honor v20 که همونطور که گفتید هنوز عرضه نشده. مجیک ۲ و میت ۲۰ ایکس هم احتمالا برای بازار ایران (و خاورمیانه) در نظر گرفته نشدن.

      1. علی می‌گوید

        پس جریان اینه
        خیلی ممنون

  3. مهدی می‌گوید

    بررسی خوبی بود ، ممنون

  4. Erfan می‌گوید

    فکر کنم دوربین میت 20 لرزشگیر اپتیکال داره ها!

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خیر فقط نسخه پرو لرزش‌گیر اپتیکال داره.

  5. پریسا می‌گوید

    خدایی خیلی عکسای بدی انداختید با دوربین 3 سال پیش منم همین عکسارو میشه انداخت. سایتای دیگه یه عکسایی گذاشتن آدم وسوسه میشه همین الان بره گوشیو بخره

    1. علی ارغوان می‌گوید

      اگر از روی عکس های محصول برای خریدش تصمیم‌گیری می‌کنید بهتره به جای بررسی‌ها صفحات شرکت‌های سازنده رو دنبال کنید.

      1. پریسا می‌گوید

        یکی از فاکتورای مهم خرید گوشی دوربینشه حالا پردازنده و باتری و بقیه چیزا هم مهمن ولی برا بیشتریا دوربین مهمترین فاکتوره. البته این گوشی دوربینش به اندازه 20پرو قوی نیست ولی عکسای روزتون خیلی بد انداختید عکسای شب قشنگ بود.

        1. علی ارغوان می‌گوید

          من فکر کردم منظورتون عکس های از گوشیه نه عکس های گرفته شده با گوشی. متن رو اگر بخونید نوشتیم کیفیت تصاویرش توی نور روز عالیه و هیچ مشکلی نداره. ضعف اصلی دوربین به جز فیلمبرداری 4K نسبت به نسخه پرو توی عکس های شب هست که از نداشتن OIS ناشی میشه. اما در عکس های روز شاید تفاوت محسوسی با نسخه پرو نداره.

  6. علی احمدی می‌گوید

    ممنون از نقدبررسی بسیار خوب کامل