این ماشین غول‌پیکر جذب CO2 شاید چیزی است که به آن در تهران نیاز داریم!

شهر تهران به شهری تبدیل شده که سوختن بنزین و گازوئیل فراوان در آن امری معمولی است. اما این میزان از سوخت‌های فسیلی آلودگی هوا را به همراه خواهد داشت؛ خصوصاً حالا که به فصل سرما نزدیک شده‌ایم.

0

نه تنها در تهران، بلکه بسیاری از شهرهای جهان با مشکل آلودگی هوا به خاطر سوخت‌های فسیلی و کربن دی‌اکسید روبرو هستند. ما بیش از اندازه به سوخت‌های فسیلی وابسته هستیم. در بسیاری از شهرها به سمت سوخت‌های تجدیدپذیر حرکت می‌کنند، اما تهران چنین قابلیتی را ندارد. به همین خاطر نیاز به این ماشین جذب CO2 کاملا وجود دارد.

اما این ماشین جذب CO2 چگونه عمل می‌کند. این ماشین به صورت مستقیم کربن دی‌اکسید را از اتمسفر جذب می‌کند و آن را تبدیل به سوخت می‌کند. پیش از این چندین مورد تحقیقات انجام شده بود، اما هزینه تولید سوخت از این طریق بالا بود و حدودا 600 دلار به ازای هر تن هزینه‌بر بود.

با این حال تحقیقات تازه یک شرکت کانادایی به نام Carbon Engineering نشان می‌دهد که می‌توان گاز CO2 را به صورت مستقیم از هوا کشید و هزینه آن هم 94 تا 232 دلار به ازای هر تن خواهد بود.

البته نباید این ماشین جذب CO2 را با تکنولوژی نیروگاه‌ها مقایسه کرد. در نیروگاه‌های تولید انرژی، کربن دی‌اکسید تا حد امکان جدا خواهد شد و به صورت زیرزمینی ذخیره خواهد شد. اما مقداری از این گاز وارد اتمسفر می‌شود. این سیستم گاز موجود در هوا را جذب خواهد کرد. از این طریق می‌توان سوختی با کربن پایین را از یک انرژی تجدید‌پذیر تولید کرد.

این تحقیقات تازه می‌تواند دستاورد بزرگی در زمینه انرژی تجدیدپذیر باشد. این روش از تولید سوخت از نظر اقتصادی مناسب است و همچنین این سوخت کربن بسیار پایینی خواهد داشت. پنل‌های خورشیدی و انرژی بادی در حال گسترش و ارزان شدن هستند. این نوع از ایجاد سوخت می‌تواند شهرها را پشتیبانی کند. اما همچنان برای حرکت ماشین‌ها و وسایل نقلیه نیازمند سوخت دیگری هستیم که جذب هوای مستقیم می‌تواند در این زمینه فعالیت کند.

می‌توان انواع سوخت دیزلی را از این طریق ایجاد کرد. نکته اینجاست که این سوخت از زمین نیامده و از هوا جذب شده است. به همین خاطر کربنی به آن اضافه نشده و کربنی که می‌سوزاند همان میزانی است که جذب شده پس کاملا خنثی خواهد بود.

این شرکت از سال 2015 در یک زمین در کانادا مشغول تست این سیستم بوده و به تازگی توانسته از این طریق سوخت ایجاد کند. حالا باید تلاش خود را بیشتر کنند تا دسترسی به این سیستم را افزایش دهند. احتمال دارد با پایین آمدن بیشتر قیمت این ماشین جذب CO2 آن را بیشتر مشاهده کنیم.

بسیاری از شهرها میزان کربن خود را پایین‌تر و پایین‌تر آورده‌اند. همچنین خودروهایی مانند تسلا نیز به این امر کمک خواهند کرد. اما مشخصا در تهران نمی‌توان به یک خودرو برقی یا تسلا دسترسی داشت. قیمت این محصولات بالا است و امکانات زیرساختی برای آن وجود ندارد. به همین خاطر حضور چنین دستگاهی امری حیاتی خواهد بود. از این طریق میزان CO2 موجود در هوای شهر را کاهش خواهیم بود و سوخت بیشتری تولید خواهیم کرد.

منبع Cnet
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.