سامسونگ تراشه ۸ نانومتری اکسینوس 9820 را با واحد پردازش عصبی معرفی کرد

سامسونگ سرانجام پردازنده گلکسی اس 10 یعنی تراشه اکسینوس 9820 را معرفی کرد. این پردازنده ۸ نانومتری از سرعت اتصال ۲ گیگابیتی و NPU اختصاصی بهره می‌برد.

0

اپل و هواوی به‌تازگی با تراشه‌های A12 و Kirin 980 خود با لیتوگرافی ۷ نانومتری سامسونگ را پشت سر گذاشته بودند. حالا سامسونگ هم در پاسخ تراشه جدید اکسینوس 9820 خود را معرفی کرده است که احتمالاً در گلکسی اس 10 شاهد استفاده از آن خواهیم بود.

این تراشه جدید با لیتوگرافی ۸ نانومتری LPP FinFET ساخته خواهد شد که بهبودی نسبت به لیتوگرافی ۱۰ نانومتری اکسینوس 9810 خواهد بود. این تراشه با سریع‌ترین سرعت LTE یعنی ۲ گیگابیت بر ثانیه همراه است و پردازنده سه‌خوشه‌ای و واحد پردازش عصبی بهبودیافته دارد. در جدول زیر به‌طور خلاصه می‌توانید اکسینوس 9820 را با نسل قبلی که در گلکسی نوت 9 و گلکسی اس 9 به کار رفته مقایسه کنید:

اکسینوس 9810 اکسینوس 9820
پردازنده CPU ۴ هسته سفارشی ۲.۷ گیگاهرتزی و ۴ هسته Cortex-A55 با سرعت ۱.۸ گیگاهرتزی ۲ هسته سفارشی – ۴ هسته Cortex-A75 و چهار هسته Cortex-A55
پردازنده گرافیکی GPU ARM Mali G72-MP18 ARM Mali G76-MP12
واحد پردازش عصبی NPU ندارد دارد
فرآیند ساخت ۱۰ نانومتری FinFET ۸ نانومتری FinFET
مودم LTE Cat.18 سرعت دانلود ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه LTE Cat. 20 سرعت دانلود ۲ گیگابیت بر ثانیه
پشتیبانی ویدئویی 4K@120fps 8K@30fps, 4K@150fps

در تراشه جدید سامسونگ از دو هسته پردازشی اختصاصی Mongoose در کنار دو هسته Cortex-A75 و چهار هسته Cortex-A55 استفاده کرده است. با این‌که سرعت کلاک هنوز مشخص نشده اما به گفته سامسونگ عملکرد چندهسته‌ای و تک‌هسته‌ای به ترتیب ۱۵ و ۲۰ درصد بهبود یافته درحالی‌که مصرف انرژی نیز ۴۰ درصد کمتر شده است.

اکسینوس 9820

مودم LTE-Advanced Pro به‌کار رفته در این تراشه نیز در میان رقبا سریع‌ترین است و با سرعت ۲ گیگابیت بر ثانیه بسیار به نسل پنجم مخابراتی 5G نزدیک شده است. این مودم همچنین به لطف آنتن‌های 4X4 MIMO و فناوری‌های 256-QMA و eLAA سرعت آپلودی معادل با ۳۱۶ مگابیت بر ثانیه دارد.

در زمینه گرافیک نیز سامسونگ حالا با استفاده از نسخه ۱۲ هسته‌ای Mali G76 عملکرد را تا ۴۰ درصد و بازدهی را تا ۳۵ درصد نسبت به نسل پیش افزایش داده تا از اپلیکیشن‌های VR و AR نیز به مدت طولانی‌تری بتوانید استفاده کنید. این همان تراشه به‌کار رفته در Mate 20 Pro هواوی است با این تفاوت که سامسونگ ۲ هسته گرافیکی بیشتر در نظر گرفته که ممکن است باعث بهبود ۱۰ تا ۲۰ درصدی عملکرد شود.

به‌لطف استفاده از یک واحد پردازش عصبی مجزا، حالا این تراشه برای عملکردهای هوش مصنوعی مثل تشخیص اشیا در دوربین تا هفت برابر نسبت به نسل پیش سریع‌تر عمل می‌کند.

همان‌طور که گفتیم انتظار می‌رود اکسینوس 9820 برای اولین بار در گوشی‌های سری گلکسی اس 10 سامسونگ به‌کار رود که اسفندماه امسال احتمالاً در حاشیه نمایشگاه MWC 2018 رونمایی خواهند شد.

منبع Gsmarena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.