استن لی خالق افسانه‌ای قهرمانان ماروِل در سن ۹۵ سالگی درگذشت

استن لی، سردبیر پیشین، ناشر و یکی از اعضای هیئت مدیره مارول امروز ثبت در سن 95 سالگی در شهر لس‌آنجلس درگذشت.

0

استن لی چندین سال پیش به تیم مارول اضافه شد و به این تیم کمک کرد که مارول شکل تازه‌ای کسب کند و موفقیت فراوانی داشته باشد. او در خلق شخصیت‌هایی همانند اسپایدرمن، ایکس‌من، چهار شگفت‌انگیز، هالک، مرد آهنی، ثور، دردویل، پلنگ سیاه، دکتر استرنج و بسیاری دیگر از شخصیت‌های کمتر شناخته شده نقش داشت.

زندگی حرفه‌ای استن لی در سال 1939 آغاز شد. او در سن 17 سالگی به عنوان یک دستیار در شرکت Timely Comics استخدام شد. این شرکت بعدها با نام مارول شناخته شد. استنلی مارتین لیبر، اسم اصلی او بود و بعدها استن لی را برای چاپ آثار خود انتخاب کرد. البته سال‌ها بعد، او نام خود را به شکل قانونی به استن لی تغییر داد.

او یک شیوه خاص خود را در روایت داستان داشت. ابتدا به تصویرگر یک سیناپس کلی از داستان ارائه می‌داد و بعد از اینکه تصاویر کلی طراحی شدند، جزئیات را کامل‌تر می‌کرد. این متد به عنوان متد مارول شناخته شود. چنین شیوه‌ای به جک کربی و استیو دیتکو آزادی عمل زیادی برای بروز خلاقیت داد.

البته این روش باعث می‌شد که بعدها درگیری زیادی بر سر مالکیت شخصیت‌ها به وجود بیاید. البته تمامی این طراحان به شکل قراردادی با استن لی کار می‌کردند و حق مالکیتی نسبت به شخصیت‌ها در قرارداد این افراد ذکر نشده بود.

در دهه 60 میلادی و پس از آن، استن لی یکی از افرادی بود که در مقابل نژادپرستی ایستاد و از بدی این نوع تفکر گفت. او همچنین تاثیر زیادی در آزادی بیشتر کمیک‌ها داشت. بنیاد کمیکز کد، یک بنیاد دولتی بود که تلاش داشت محدودیت‌های خاصی را بر روی داستان کمیک‌ها ایجاد کند. استن لی با انتشار یک داستان در مورد مبارزه با مواد مخدر در یک سری از اسپایدرمن، به جنگ بر علیه این بنیاد رفت.

یک سال بعد از این اتفاق یعنی در سال 1972، استن لی نوشتن را رها کرد و تلاش کرد تا به عنوان ناشر فعالیت کند و مارول را بنا کرد. دیری نگذشت که او به عنوان یک چهره عمومی از آن زمان تا به حال شناخته شد. مارول گسترش پیدا کرد و وارد دنیای سینما شد، استن لی هم قراردادی داشت که در تمامی فیلم‌ها در حداقل یک صحنه حضور داشته باشد. بسیاری از دوست داران معاصر مارول او را به خاطر همین حضورها می‌شناسند.

استن لی

سال گذشته البته، سال خوبی برای استن لی نبود. دست و پنجه نرم کردن با مریضی، اتهامات جنسی، یک شکایت یک میلیارد دلاری بر علیه شرکت پیشین او، ادعای اینکه حسابداران پیشین او از او سواستفاده کرده‌اند، اشتباه سیری در اعلام مرگ او، دزدیدن خون او برای یک مجموعه کمیک و مرگ همسرش جوان لی بر اثر سکته قلبی، همگی یک سال تلخ را برای استن لی ساختند.

اما با تمام این مشکلات، میراث استن لی بر روی دنیای کمیک و سرگرمی باقی می‌ماند. خبر درگذشت او باعث شد که افرادی همچون کریس اوانز بازیگر نقش کاپیتان آمریکا و ایلان ماسک همدردی خود را به همه ابراز کنند. اوانز در تویت خود گفت که دیگر شخصیتی مثل او نخواهد بود، او دهه‌ها برای جوانان آرامش، آسایش و دنیای برای فرار ایجاد کرد.

ایلان ماسک در تویت خود خواست که او در آرامش باشد و گفت که بسیاری از تصوراتی که آدم‌های دنیا دارند دستاورد استن لی است و تا ابد باقی خواهد ماند.

ماه پیش استن لی با خبرگزاری Daily Beast مصاحبه‌ای را انجام داد. خبرنگار از او پرسید که پس از این همه موفقیت و دستاورد، بزرگ‌ترین خواسته شما چیست؟ پاسخ او هم این بود:

وقتی از اینجا رفتم همه را خوشحال کرده باشم.

منبع TheVerge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.