اینتل پردازنده‌های زئون Cascade Lake را معرفی کرد: ۴٨ هسته و حافظه رم ١٢ کاناله

اینتل سرانجام از نسل جدید تراشه‌های زئون با نام Cascade Lake رونمایی کرد که قرار است نیمه اول سال آینده میلادی در قلب دیتاسنترها مورد استفاده قرار گیرند.

0

پردازنده‌های زئون Cascade Lake اینتل نسبت به نسل قبلی ارتقا چشمگیری پیدا کرده‌اند و اکنون از 48 هسته پردازشی، 12 اسلات حافظه رم از نوع DDR4 و دو سوکت ورودی پشتیبانی میکنند.

Cascade Lake را می‌توان قدرتمندترین تراشه‌های سری زئون دانست که می‌تواند قابلیت‌های بیشتری نسبت به سری Scalable را ارائه کند. پردازنده‌های Xeon SP کنونی از 28 هسته و 56 خروجی بهره می‌برد.

اینتل در ساخت این پردازنده‌ها از سیستم ارتباط دهی سیلیکونی میان چند هسته پردازشی استفاده کرده است. پیش‌تر AMD نیز با همین روش 4 دسته 8 تایی هسته پردازشی را در تراشه سری Epyc به یکدیگر متصل کرده است. مادربردهای دارای دو سکوت از طریق سوکت 5903 پین، می‌توانند در مجموع 96 هسته و 24 کانال حافظه رم را کنترل کنند.

پردازنده‌های زئون

همان‌گونه که می‌دانید، عیب یابی در مقیاس نانومتری بسیار سخت است، از این احتمالا شاهد فراگیر شدن این‌گونه چینش هسته در سایر تراشه‌ها هم خواهیم بود، چراکه در صورت از کار افتادن برخی هسته‌ها، دیگر نیاز نیست کل تراشه را از مدار خارج کنیم. البته به دلیل آماده نبودن هسته‌های 10 نانومتری، اینتل همچنان از فناوری 14 نانومتری در توسعه این تراشه‌ها استفاده کرده است.

شرکت سازنده مدعی است که پردازنده‌های زئون Cascade Lake دست کم 20 درصد نسبت به سری SPs و 240 درصد نسبت به خانواده Epyc سریع‌تر عمل می‌کنند، با این حال وجه تمایز اصل آن‌ها ارائه پهنای باند پردازشی بیشتر و بهره‌مندی از الگوریتم‌های AVX512 برای ارائه قابلیت‌های هوش مصنوعی است.

به عقیده اینتل، همین الگوریتم‌های جدید باعث می‌شود پردازنده‌های زئون Cascade Lake دست کم 17 برابر بهینه‌تر نسبت به سری SPs در بخش یادگیری ماشینی عمل کنند. البته هنوز امکان استفاده از این تراشه‌ها به صورت hyperthreading یا همزمان مشخص نیست.

در کنار تراشه‌های قدرتمند فوق، اینتل همچنین پردازنده‌های کوچک Xeon E-2100 را هم معرفی کرده که به دلیل پشتیبانی از فناوری ECC، برای استفاده در سرورهای کوچک تا ظرفیت 6 هسته 12 کاناله مناسب هستند.

منبع arstechnica
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.