مک‌بوک ایر 2018 دربرابر مک‌بوک ایر 2015؛ چه چیزهایی تغییر کرده است؟

اگر یکی از علاقه مندان به محصولات اپل باشید، بدون شک در جریان هستید که این شرکت شب گذشته در مراسمی در نیویورک از چند دستگاه جدید رونمایی کرده است. یکی از آن‌ها مک‌بوک ایر 2018 است که بعد از 3 سال با ظاهری به‌روز شده و سخت افزاری ارتقا یافته راهی بازار خواهد شد. در ادامه در فارنت همراه ما باشید تا وجه تمایز مک‌بوک ایر 2018 در برابر مک‌بوک ایر 2015 را مرور کنیم.

0

مک‌بوک ایر 2018 از لحاظ مختلف به مراتب برتری‌هایی نسبت به مک‌بوک ایر 2015 دارد، با این حال شرکت سازنده در جهت حفظ قیمت قبلی از تعبیه بسیاری ویژگی‌های در مدل جدید صرف نظر کرده است.

طراحی

اپل را می‌توان یکی از سخت‌گیرترین شرکت‌هایی دانست که حاضر به ایجاد تغییرات محسوس در طراحی ظاهری دستگاه‌های خود هستند. این رویه در مک‌بوک ایر 2018 نیز به وضوح مشاهده می‌شود؛ چراکه به جز چند تغییر کوچک همچون کاهش حاشیه نمایشگر، تقریباً با همان پلتفرم مدل قبلی مواجه هستیم که کمی مأیوس کننده است.

از سوی دیگر مک‌بوک ایر 2015 در زمان معرفی به یک از الگوها برای سایر شرکت‌ها تبدیل شد تا جایی که شاید نسل اول دستگاه‌هایی که امروزه با نام اولترابوک می‌شناسیم همین لپ‌تاپ فوق باریک و سبک اپل باشد. البته اغراق آمیز است اگر چشم بر روی طراحی مدرن مک‌بوک ایر 2018 ببندیم. شرکت سازنده معتقد است که حاشیه کناری نمایشگر این محصول نسبت به نسل قبلی 50 درصد کاهش یافته است. مک‌بوک ایر جدید 17 درصد نسبت به نسل قبلی حجم کمتری داشته و ضخامت آن هم حالا با 10 درصد کاهش به 15.6 میلی‌متر رسیده است.

مک‌بوک ایر 2018

وزن مک‌بوک ایر 2018 هم حالا به 1.24 کیلوگرم کاهش یافته است که یک چهارم کمتر از مدل قبلی است. درنهایت وجه تمایز ظاهری دیگر مک‌بوک ایر جدید نسبت به مدل 2015 را می‌توان عرضه در نسخه‌های طلایی و خاکستری دانست. هدف از این مطلب مرور برتری‌های مدل 2018 و 2015 مک‌بوک ایر است، از این رو بدون در نظر گرفتن تراشه‌های سری Y اینتل که استفاده از فن خنک کننده را از بین می‌برند، مک‌بوک ایر 2015 در زمان خود با نوآوری بیشتری نسبت به مدل جدید راهی بازار شد.

البته نباید از این موضوع چشم پوشی کرد که مک‌بوک ایر 2018 تنها دارای دو درگاه تاندربولت 3 است که خوشبختانه از آن‌ها می‌توان در جهت شارژ باتری، اتصال به نمایشگر 5K یا انتقال فایل با سرعت 40Gbps استفاده کرد. در سوی دیگر همچنان شاهد تعبیه جک هدفون در کناره بدنه این لپ‌تاپ هستیم.

نمایشگر

شرکت سازنده برای مدرنیزه کردن هرچه بیشتر دستگاه، به استفاده کیبوردی با سوییچ‌های پروانه‌ای مک‌بوک‌های دیگر روی آورده است که از تاچ پدی با پشتیبانی از فورس تاچ بهره می‌برد. طبق ادعای شرکت سازنده، اندازه این تاچ پد نسبت به نسل قبلی 20 درصد افزایش یافته است. البته همچنان شاهد عدم استفاده از تاچ بار یا کیبورد لمسی در این محصول هستیم. به عنوان یک قابلیت نه چندان منحصر به فرد، در  گوشه‌ای از این کیبورد سنسور اثر انگشت تعبیه شده است که برای احراز هویت در پرداخت‌های آنلاین هم استفاده می‌شود.

درنهایت در مک‌بوک ایر جدید همانند MacBook Pro از دو بلندگوی اختصاصی استفاده شده که حجم خروجی صدای و بیس تولیدی آن به ترتیب 25 و 200 درصد بیشتر از مدل‌های قبلی است.

نمایشگر

همان‌گونه که گفته شد، اپل همچنان از همان پنل 13.3 اینچی در مک‌بوک ایر 2018 استفاده کرده است که خوشبختانه وضوح تصویر آن اکنون به 2560 در 1600  پیکسل با قدرت نمایش 4 میلیون پیکسل افزایش یافته است. با یک حساب سر انگشتی می‌توان دریافت که وضوح پنل به کار رفته در مک‌بوک ایر جدید 4 برابر بیشتر از مدل سال 2015 است؛ کما آنکه اپل ادعا می‌کند این پنل 45 درصد رنگ‎های شفاف‌تری را ارائه می‌کند.

نمایشگر

در کنار کاهش حاشیه کناری نمایشگر، افزایش وضوح تصویر کمترین انتظاری بود که از مک‌بوک ایر جدید داشتیم؛ چراکه اپل سال‌هاست این محصول را با رزولوشن اچ‎دی راهی بازار می‌کند. البته در نظر داشته باشید که ارتقا وضوح تصویر نمایشگر ارتباط مستقیمی با کاهش عمر باتری دارد، از این رو احتمالاً مک‌بوک ایر 2018 هیچ‌گاه نمی‌تواند به عمر شارژ باتری مدل 2015 دست پیدا کند.

کارایی

در حالی که اغلب لپ‌تاپ‌های پرچم‌دار ویندوزی با تراشه‌های نسل هشتمی و شش هسته‌ای اینتل راهی بازار می‌شوند، شاید قدرت گرفتن از پردازنده دو هسته‌ای سری Core Y اینتل یک نقطه ضعف برای مک‌بوک ایر جدید اپل محسوب شود. نقطه ضعف دیگر لپ‌تاپ جدید اپل بهره‌مندی از حافظه رم DDR31313 است که صرفا پهنای باند بیشتری برای مانور را نسبت به مدل به کار رفته در مک‌بوک ایر 2015 ارائه می‌کند.

شاید در میان این سخت افزار نه چندان قدرتمند، پشتیانی از 16 گیگابایت حافظه رم دل علاقه مندان به برند اپل را کمی شاد کند، با این حال خبری از حافظه DDR4 نخواهد بود. به هر حال اپل هیچ‌گاه از مک‌بوک ایر به عنوان یک دستگاه قدرتمند یاد نکرده است، از این رو همچنان می‌توان از مک‌بوک ایر 2018 در جهت ویرایش اسناد اداری، تماشای فیلم یا وبگردی استفاده کرد.

راحتی در جابجایی

مک‌بوک ایر 2018

فارغ از محدودیت‌های سیستم عامل مک، بدون شک مک‌بوک ایر 2018 یکی از خوش استایل ترین و ظریف‌ترین اولترابوک‎های موجود در بازار است.  البته در کنار ارتقا قدرت سخت افزاری، افزایش وضوح تصویر یا به کار گیری از کیبوردی مجهز به سنسور اثر انگشت همچنان شاهد استفاده از همان پلتفرم شاسی و ظاهر اصلی مک‌بوک قدیمی هستیم. درنهایت کمی سخت به نظر می‌رسد که دارندگان مک‌بوک ایر 2015 برای دسترسی به این ویژگی‌های محدود حاضر به پرداخت هزینه گزاف 1200 باشند؛ چراکه مک‌بوک ایر 2018 را شاید بتوان نسخه ارتقا یافته مک‌بوک 12 اینچی دانست تا نسل جدید سری مک‌بوک ایر.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.