کلاهبرداری با Missed Call چیست و چگونه از آن در امان بمانیم؟

اخیراً نوع جدیدی از کلاهبرداری با Missed Call یا تماس از دست رفته در حال شیوع است. در این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

1

کلاهبرداری با Missed Call چیست؟

به‌تازگی گزارش‌هایی از کلاهبرداری موسوم به Wangiri Fraud یا همان کلاهبرداری با Missed Call در میان مشترکین تلفن همراه شایع شده است. در این کلاهبرداری مشترک متوجه یک تماس از دست رفته از یک شماره خارج از کشور روی گوشی تلفن همراه خود می‌شود. معمولاً کاربر طبق غریزه با گرفتن این شماره خارجی سعی می‌کند تا با تماس‌گیرنده ارتباط برقرار کند.

در طرف دیگر این خطوط خبری از یک شخص واقعی نیست و به محض این‌که ارتباط برقرار شود مبلغ قابل توجهی به قبض تلفن همراه شما اضافه شده و یا از اعتبار شما کاسته خواهد شد. به نظر می‌رسد این تماس‌ها منشأ خارجی دارند اما قطعاً با هماهنگی با سودجویانی در داخل کشور انجام می‌گیرد.

در واقع کلاهبرداران با خریداری شماره‌های خدماتی و برقراری تماس سعی دارند تا با قراردادی که با اپراتورهای خارجی دارند بخشی از این هزینه را به جیب بزنند. گفتنی است این مشکل مختص کشور ایران نیست و مشترکین موبایلی سایر کشورها نیز پیش از این با موارد مشابه روبرو بوده‌اند.

برای جلوگیری از این کلاهبرداری چه‌کارهایی انجام شده است؟

اپراتورهای کشور وقتی متوجه شیوع کلاهبرداری با Missed Call شدند سعی در شناسایی اپراتورهای خارجی مربوطه و قطع ارتباط با آن‌ها کردند.

همراه اول نخستین اپراتوری بود که در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به مسدودسازی این شماره‌های بین‌المللی کرده و پیامک آگاهی‌رسانی مربوطه را نیز در تاریخ ۲۹ مهرماه برای مشترکین خود ارسال کرد:

مشترک محترم

در صورت مشاهده تماس از سوی شماره های بین‌المللی ناآشنا و نامتعارف از کشورهای مختلف، از برقراری تماس با آن‌ها جدا خودداری فرمایید. تماس با این شماره ها می‌تواند هزینه زیادی را به شما تحمیل نماید.

علاوه بر این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در ۳۰ مهرماه در توییت خود پیامک شرکت ارتباطات سیار را در این زمینه منتشر کرد.

همچنین دوم آبان‌ماه حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در توییتی از پیگیری برای بازگشت مبالغ کلاهبرداری شده به ۱۲۶ هزار مشترک خبر داد:

۳۸۲ میلیون تومان کلاهبرداری صورت گرفته از ۱۲۶ هزار نفر، توسط کلاهبرداران خارجی، با جزئیات شناسایی شده است. مانع از سودجویی متخلفین خواهیم شد و در نظر داریم که مبالغ از دست رفته از طریق اپراتورها به مشترکین بازگردید. #حق‌الناس

چگونه از شر کلاهبرداری با Missed Call در امان بمانیم؟

ساده‌ترین راه این است که اگر منتظر تماس خارجی نیستید به تماس از شماره‌های خارج از کشور (با هر پیش‌شماره‌ای به جز ۹۸+) پاسخ ندهید. اگر هم منتظر یک تماس مهم هستید شماره مبدأ تماس را بپرسید و یا حداقل کد پیش‌شماره کشور مبدأ را با تماس دریافتی مطابقت دهید.

همچنین وقتی یک Missed Call‌ یا تماس از دست رفته از یک شماره خارجی رو گوشی خود مشاهده کردید آن را شماره‌گیری نکنید.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. بهراد می‌گوید

    ممنون از سایت خوبت و آگاه سازی ملت ازین نوع موارد کلاه برداری ها.
    ضمنا یک سوال دارم.. چرا مثل گذشته ۲۰ اپلیکیشن برتر ماه را با حق دانلود از سایت حذف کردین.؟ پیشنهاد میکنم این قسمت را دوباره برگرداند به سایت. تشکر