بررسی هدفون سنهایزر HD8 DJ؛ بهشت دی‌جی‌ها!

پیش از این هدفون کلاسیک دی‌جی HD25 را برایتان بررسی کردیم. اما امروز قصد داریم با بررسی HD8 DJ ببینیم پرچم‌دار سنهایزر برای دی‌جی‌ها چه چیزی در چنته دارد.

4

شرکت سنهایزر که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده هدفون در جهان محسوب می‌شود محصولات خود را برای مخاطبین متفاوتی عرضه می‌کند. هدفون‌های این برند برای کاربران عادی (مثل سری مومنتوم)، آدیوفایل‌ها (سری HD6XX و HD8XX)، دی‌جی‌ها (سری DJ)، مانیتورینگ و … را شامل می‌شود. هر هدفون بسته به نوع مخاطب خود دارای ویژگی‌های ظاهری، آکوستیک، درایور و مشخصات فنی متفاوتی است.

سری دی‌جی با توجه به نوع کار دی‌جی‌ها معمولاً آکوستیک پشت‌بسته داشته، با فشار Clamp (فشار ایرکاپ‌ها به سر) بالا دارای آیزولیشن مناسبی بوده و صدای آن‌ها تمرکز بیشتری روی بیس دارد. HD8 DJ هم از همین هدفون هاست. سنهایزر این هدفون را ۴ سال پیش در کنار مدل‌های HD6 Mix و HD7 DJ معرفی کرد و در حال حاضر نیز پرچم‌دار هدفون‌های دی‌جی این برند محسوب می‌شود.

مشخصات فنی سنهایزر HD8 DJ

سنهایزر Sennheiser HD8 DJ

نوع درایور داینامیک
آکوستیک بسته – Closed
امپدانس ۹۰ اهم
حساسیت اسمی ۱۱۵ دسی‌بل
پاسخگویی فرکانسی ۸ هرتز تا ۳۰ کیلوهرتز
وزن (بدون کابل) ۲۸۴ گرم
قیمت حدودی ۲۳۰ دلار (قیمت ابتدایی: ۴۹۹ دلار)

 


محتویات جعبه و لوازم جانبی

راستش را بخواهید با باز کردن جعبه HD8 DJ غافلگیر شدیم! جعبه به شکل زیبایی به سبک مدل‌های گران‌قیمت باز شده و درون آن یک کیس باکیفیت و مستحکم برای حمل هدفون در نظر گرفته شده است. خود هدفون به شکل تا شده درون این کیس قرار داشته و با این که کیس را نمی‌توان به آسانی قابل حمل دانست اما برای جابجایی بسیار ایده‌آل و باکیفیت است.

سنهایزر این هدفون را با دو رنگ خاکستری و آبی طراحی کرده و این طراحی در کیس و ایرپدها نیز به خوبی دیده می‌شود. حالا که حرف از ایرپد شد علاوه بر نمونه‌های چرم مصنوعی نصب شده روی هدفون، یک جفت ایرپد پارچه‌ای نیز در کیس وجود دارد. علاوه بر این سنهایزر دو کابل ۳ متری معمولی و پیچ (Coiled) را برای این هدفون در نظر گرفته تا کلکسیون لوازم جانبی آن تکمیل شود.


طراحی و ساخت سنهایزر HD8 DJ

اگر HD25 بی‌کیفیت هدفون ساخت سنهایزر بود که با آن برخورد داشتیم HD8 DJ درست برعکس است. کیفیت ساخت این هدفون نسبت به قیمت آن مثال‌زدنی بوده و به جرات می‌توان گفت چیزی از پرچم‌داران هزار دلاری کم ندارد. این هدفون از ترکیب پلاستیک سخت، لاستیک و فلز ساخته شده و می‌تواند بدرفتاری‌های شما با خودش را نیز تا حد زیادی تحمل کند!

کیفیت ساخت بالای HD8 DJ
کیفیت ساخت بالای HD8 DJ

هدبند لاستیکی و مستحکم این هدفون ما را به یاد مدل HD700 می‌اندازد. زیر این هدبند یک پد نسبتاً سفت هم قرار دارد. تنظیم هدبند به شکل پله‌ای انجام می‌شود و استحکام کافی را دارد.

همان‌طور که از یک هدفون دی‌جی انتظار دارید ایرکاپ‌های HD8 DJ را می‌توانید در سه حالت مختلف قرار دهید و با چرخاندن آن را به صورت کامل یا نیمه روی گوش قرار داده و یا به پشت سر خود هدایت کنید. این قابلیت برای تنظیم بیت‌ها هنگام استفاده از هدفون ایده‌ال است. مکانیسم این چرخش بسیار مستحکم و رضایت‌بخش طراحی شده و از همین راه هم می‌توانید هدفون را کاملاً تا کنید.

لولای مستحکم HD8 DJ
لولای مستحکم HD8 DJ

کابل HD8 DJ به صورت جداشدنی طراحی شده است. یک امتیاز مثبت دیگر در طراحی این هدفون این است که می‌توانید بسته به راحتی و نوع ستاپ خود کابل را به ایرکاپ راست یا چپ متصل کنید. با این وجود این کابل‌ها طول زیادی داشته و بیشتر برای استودیو و کار‌های دی‌جی در نظر گرفته شده‌اند. به این ترتیب HD8 DJ برای استفاده پرتابل چندان مناسب نیست.

ایرپدهای چرم مصنوعی HD8 DJ‌ را می‌توانید بدون هیچ ابزاری به راحتی با دست خود جدا کنید. علاوه بر این‌که جداشدنی بودن ایرپدها خیال شما را از بابت آینده راحت می‌کند بلکه وجود ایرپدهای پارچه‌ای مجزا باز هم نشان‌دهنده احترام سنهایزر به حق انتخاب کاربر است.


راحتی در استفاده از سنهایزر HD8 DJ

وقتی سنهایزر HD8 DJ را روی سرتان قرار می‌دهید به لطف ایرپدها و هدبند مناسب به جز کمی فشار (Clamp) بالاتر از معمول اطراف گوش‌هایتان مورد ناراحت‌کننده‌ای احساس نخواهید کرد. ایرپدهای HD8 DJ شاید مثل تی 1 یا DT880 بزرگ نباشند اما اگر گوش‌های خیلی بزرگی نداشته باشید می‌توانند آن‌ها را کاملاً‌ دربربگیرند.

هدبند سنهایزر HD8 DJ
هدبند سنهایزر HD8 DJ

با این‌وجود پس از گذشت حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه نتوانستم فشار وارد شده از دو طرف و همچنین هدبند روی سر را تحمل کنم. پس از مدتی طولانی این فشار به استخوان فک شما می‌تواند باعث ناراحتی شود و به همین دلیل نمی‌توان HD8 DJ را برخلاف DT880، T1 یا حتی HD25 هدفون راحتی دانست.

البته این فشار بیشتر با توجه به کاربرد هدفون منطقی است. سنهایزر در HD8 DJ سعی کرده با فشار بیشتر Clamp آیزولیشن را بهبود ببخشد تا از نفوذ صدا به داخل جلوگیری شود. مورد دیگر این‌که معمولاً پس از مدتی با استفاده مکرر این فشار کاهش خواهد یافت.

با این‌حال در کل می‌توان راحتی نه‌چندان ایده‌آل را از معایب HD8 DJ برشمرد.


آیزولیشن سنهایزر HD8 DJ

آیزولیشن در یک هدفون پشت‌بسته دی‌جی خیلی مهم است. خوشبختانه HD8 DJ با ایرپدهای چرم مصنوعی و به لطف فشار Clamp‌ بالا می‌تواند از ورود مقادیر زیادی از سروصدای بیرون به داخل هدفون جلوگیری کند. به لطف پشت‌بسته بودن این مدل همچنین نشت صدا به بیرون نیز حداقل است.

بین ایرپد چرمی و پارچه‌ای به نظر می‌رسد مدل چرمی در آیزولیشن عملکرد بهتری دارد اما این اختلاف اندک است. البته نباید انتظار داشته باشید آیزولیشن یک هدفون over-ear در حد یک مدل توگوشی in-ear باشد اما آیزولیشن HD8 DJ در نوع خود عالیست.


قابلیت درایو سنهایزر HD8 DJ

با امپدانس ۹۵ اهمی و حساسیت ۱۱۵ دسی‌بل درایو کردن HD8 DJ کار دشواری نیست. این هدفون را حتی می‌توانید به گوشی هوشمندتان هم متصل کنید و از بلندی مناسب صدای آن لذت ببرید. با این‌حال کیفیت صدا ارتباط مستقیمی با مبدل صوتی (DAC) به کار رفته در دستگاه مبدأ (سورس) شما دارد.

با اتصال به گلکسی اس ۶ بیس کمی Boomy و لرزشی‌تر و تربل کمی برجسته‌تر به نظر می‌رسید در صورتی که در اتصال به دک/آمپ iFi Micro iDSD BL بیس کنترل شده‌تر و صدا کمی ریلکس‌تر خواهد بود.


صدا در سنهایزر HD8 DJ

امضای صدای کلی HD8 DJ را می‌توان کمی گرم و با تمایل به بیس دانست. برخلاف بسیاری از هدفون‌های دی‌جی اما سنهایزر زیاده‌روی نکرده تا بتوانید از این هدفون برای کاربری‌های مختلف و متنوع نیز استفاده کنید.

بیس

نقطه قوت صدای این هدفون بی‌شک بیس آن است. می‌توان گفت HD8 DJ‌ بیس دقیق و نسبتاً پانچی دارد و برخلاف HD25 خبری از نشت این بیس به میدرنج نیست. توقع نداشته باشید که این هدفون مانند برخی مدل‌های بیتس یا V-Moda گوش‌های شما را بلرزاند اما اگر کمی تمرکز روی بیس را می‌پسندید HD8 DJ گزینه بسیار خوبی است.

نکته دیگر این‌که حتی اگر بیس بیشتری را می‌پسندید بیرون کشیدن کمی بیس بیشتر با تنظیم EQ هم تأثیر مخربی روی صدا نخواهد داشت.

نمودار پاسخ فرکانسی سنهایزر HD8 DJ
نمودار پاسخ فرکانسی سنهایزر HD8 DJ

میدرنج

میدرنج جایی است که با صدای خواننده و البته برخی سازها مانند گیتار روبرو هستیم. می‌توان گفت عملکرد HD8 DJ در میدرنج هم بسیار واضح و بدون برجستگی بیش از حد یا از دست رفتن جزئیات است. بی‌شک HD8 DJ‌ برخلاف DT770 بیرداینامیک برای وکالیست‌ها ساخته نشده اما اگر هدف شما لذت بردن از موسیقی باشد چیزی از میدرنج را از دست نخواهید داشت.

تربل

فرکانس‌های بالایی صدا که شفافیت و آن Sparkle صدا وجود دارد شاید حساس‌ترین بخش بازه فرکانسی باشد. در صورتی که در این بخش زیاده‌روی شود تیزی صدا باعث خستگی گوش خواهد شد و اگر به آن کمتر توجه شود جزئیات را از دست خواهید داد. در مورد HD8 DJ می‌توان گفت سنهایزر با توجه به نوع مخاطب تصمیم گرفته تا کمی roll-off در فرکانس‌های بالایی ایجاد کند. به این ترتیب شاید در مقایسه با مواردی مثل T1 یا DT880 آن شفافیت و درخشندگی در ابتدا مشخص نباشد اما در عوض حتی اگر از فایل‌های موسیقی نه‌چندان با کیفیت استفاده کنید نگرانی نخواهید داشت.

از آن‌جا که معمولاً از یک هدفون دی‌جی با صدای بالا استفاده می‌شود تربل کمتر باعث می‌شود گوش شما کمتر هم خسته شود. به این ترتیب اگر به هدفون‌های خود با صدای بلند گوش می‌دهید HD8 DJ گزینه مناسبی خواهد بود.

سانداستیج و ایمیجینگ

از این هدفون در بخش سانداستیج توقع زیادی نداشتیم. این هدفون آکوستیک بسته داشته و درایورهای آن نیز آن‌قدر بزرگ یا زاویه‌دار ساخته نشده‌اند که فضای یک کنسرت واقعی را شبیه‌سازی کنند. به همین دلیل طبق انتظار صدای سازها بیشتر درون سر شما اتفاق می‌افتد و احساس گستردگی صحنه چندانی با HD8 DJ نداشتیم.

با این‌حال ایمیجینگ خوب است و می‌توانید از این هدفون برای گیمینگ نیز بدون مشکل استفاده کنید.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

سنهایزر HD8 DJ یک هدفون عالی برای دی‌جی‌ها و یک هدفون جذاب برای علاقمندان به بیس معقول است. این هدفون کیفیت ساخت کم‌نظیری داشته و از نظر لوازم جانبی هم چیزی کم ندارد. حساسیت بالا و امپدانس پایین آن امکان درایو ساده و بدون نیاز به هزینه اضافه را فراهم کرده و امضای صدای آن نیز با سلیقه کاربران زیادی جور خواهد بود.

شاید بزرگ‌ترین نقطه ضعف این هدفون اما راحتی نه‌چندان بالا باشد. پس از حدود یک‌ساعت فشار هدبند و ایرکاپ‌ها می‌تواند شما را از گوش دادن به موزیک منصرف کند. با این‌حال در عوض آیزولیشن بسیار خوب این هدفون یک امتیاز محسوب می‌شود.

84%
بسیار خوب

سنهایزر Sennheiser HD8 DJ

سنهایزر HD8 DJ با کیفیت ساخت فوق‌العاده، پاسخگویی بیس کم‌نظیر، ظاهر زیبا و لوازم جانبی فراوان خصوصاً حالا که قیمت آن به کمتر از نصف افت کرده گزینه بسیار ارزشمندی است. اگر به بیس معقول علاقه‌دارید و یا دی‌جی هستید حتماً این هدفون را در نظر بگیرید.
در عوض فشار کلمپ HD8 DJ به اعتقاد ما کمی زیاد است و با وجود ایزولیشن خوب چندان برای استفاده طولانی مناسب و راحت نیست.

  • طراحی و ساخت
  • راحتی در استفاده
  • توانایی درایو آسان
  • آیزولیشن
  • بیس
  • میدرنج
  • تربل
  • سانداستیج و ایمیجینگ
  • ارزش خرید
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. حسین می‌گوید

    سلام و خسته نباشین خدمت شما.
    این هدفون ها با گارانتی هم عرضه میشن تو ایران؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      سلام و سلامت باشید. بله معمولاً هدفون‌های سنهایزر با گارانتی نامداران (محصولات کانسومر) یا ارتباط (محصولات استودیویی) عرضه میشن.

  2. محسنی می‌گوید

    دمتون گرم! بررسیتون اینقدر کامل بود که جای هیچ حرفی باقی نمیمونه
    فقط یه چیزی؛ وسطش یه اشاره کوچیک هم به گیمینگ کردید! میشه یه خورده بیشتر توضیح بدید لطفن

    1. علی ارغوان می‌گوید

      یک هدست گیمینگ خوب باید چند تا ویژگی داشته باشه:
      ۱. راحت باشه
      ۲. سانداستیج و ایمجینگ خوب داشته باشه (برای تشخیص جهت صداهایی مثل تفنگ و صدای پا)
      ۳.آیزولیشن مناسب داشته باشه برای محیط های شلوغ
      ۴. میکروفون داشته باشه یا قابلیت اتصال میکروفون.

      این هدفون موارد ۲و ۳ رو کامل داره. فقط برای شخص من هدفون راحتی نبود. برای میکروفون هم میشه از مدل های رومیزی استفاده کرد.