اپل‌واچ جمال خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی چگونه به کشف علت مرگ او کمک خواهد کرد؟

جمال خاشقجی چندین روز پیش در ترکیه و پس از ورود به کنسولگری عربستان ناپدید شد و حالا سازمان اطلاعات ترکیه ممکن است با استفاده از اطلاعات ارسالی اپل‌واچ جمال خاشقچی به سرنخ مهمی در کشف ماجرای قتل و ناپدید شدن او دست پیدا کند.

0

این روزها ناپدیدشدن یک روزنامه‌نگار عربستانی که رسانه‌ها معتقد به کشته‌شدن او در سفارت عربستان در ترکیه هستند موضوع داغ رسانه‌ها شده است اما موضوعی که باعث پرداختن ما در فارنت به این موضوع شده است استفاده از اپل‌واچ جمال خاشقچی روزنامه‌نگار عربستانی برای پیدا کردن دلیل مرگ اوست که به بررسی چگونگی استفاده از آن خواهیم پرداخت. اما اجازه دهید در ابتدا کمی به عقب برگردیم.

جمال خاشقجی کیست و در ترکیه چه می‌کرد؟

جمال خاشقجی روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست و مخالف سرسخت دولت عربستان بود. آقای خاشقجی هفته پیش سه‌شنبه حوالی ساعت 1 ظهر وارد کنسلولگری عربستان در ترکیه شد تا یک سری مدارک مورد نیاز برای یک ازدواج را کامل کند. اما جمال خاشقجی هیچ‌گاه بیرون نیامد. حالا پس از بررسی‌های گوناگون سازمان اطلاعات ترکیه به نظر می‌رسد که به دنبال اطلاعات اپل‌واچ جمال خاشقجی است.

سرنخ ماجرا در اپل‌واچ جمال خاشقچی

مقامات امنیتی ترکیه‌ای اعلام کرده‌اند که جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است. مقامات سعودی هم این اتهامات را تکذیب می‌کنند. برخی از مقامات ترکیه‌ای با شرط انتشار نیافتن اسم خود با رسانه‌ها صحبت کرده‌اند، اما مشخص نیست چرا می‌گویند که جمال خاشقجی به قتل رسیده. اما روز چهارشنبه، رویترز خبری را منتشر کرد که پای اپل‌واچ جمال خاشقجی نیز به این تحقیقات وارد شده است.

یکی از مقامات امنیتی در این باره می‌گوید: «برای ما مشخص است که اپل‌واچ جمال خاشقجی هنگام ورود به کنسولگری همراه او بوده است.» سوال اینجاست که آیا اپل‌واچ جمال خاشقجی اطلاعاتی قابل استفاده را به گوشی‌های او منتقل کرده یا خیر. نکته اینجاست که گوشی‌های خاشقجی همراهش نبوده و پیش نامزد او قرار داشته‌اند.

جمال خاشقجی

این مقام امنیتی ادامه می‌دهد که: «سازمان‌های اطلاعات، دفتر دادستانی و تیم تکنولوژی ما در حال کار بر روی این مسئله هستند. ترکیه دسترسی به ساعت ندارد پس ما در حال کار بر روی دستگاه‌های مرتبط با ساعت هستیم.»

اطلاعات اپل‌واچ جمال خاشقجی به چه دردی می‌خورد؟

به گفته مقامات ترکیه‌ای از زمان ورود خاشقجی تا زمان قتل او دو ساعت زمان بوده است. حال همه چیز وابسته به مدل اپل‌واچ جمال خاشقجی است. باید فاصله ساعت تا گوشی هم فاصله مناسبی باشد تا ساعت اطلاعاتی در مورد لوکیشن، فعالیت‌های بدنی و ضربان قلب را انتقال دهد.

اگر هر کدام از این اطلاعات به یکی از گوشی‌ها رسیده باشد، می‌توان به سوالات بیشتری در مورد پرونده خاشقجی پاسخ داد.ردیاب‌های سلامت تمام این سه دسته از اطلاعات را در موارد مشابه ثبت کرده و انتقال داده‌اند.

سابقه استفاده از اپل‌واچ در ماجراهای مشابه جنایی

همین امسال، پلیس سن‌خوزه کالیفرنیا، با استفاده از داده ردیاب توانسته بود به مدت هشت دقیقه بالاتر رفتن، آرام شدن و در نهایت متوقف شدن ضربان قلب یک مقتول را مشاهده کند. این اطلاعات با تصاویر ویدئویی با قاتل حاضر در صحنه تطبیق داده شد.

در سال 2017، زنی وارد دستشویی پارکی در سیاتل شد. یک مرد داخل دستشویی کمین کرده بود و به او حمله‌ور شد. او در نهایت توانست فرار کند. او ردیاب Garmin Vivosmart به دست داشته و جی‌پی‌اس این دستگاه، روند حمله را به شکل یک سری خط قرمز رنگ مشخص کرده است. این خطوط بر روی یک عکس هوایی ثبت شدند.

اپل‌واچ جمال خاشقجی

 

در سال 2015، پلیس کانتیکت با استفاده از فیت‌بیت یک مقتول متوجه شد که در زمان قتل، مقتول در اطراف خانه در حال قدم‌زدن بوده است. همسر مقتول ادعا کرده بود که همان زمان او نیز مورد حمله قرار گرفته بوده است. با این اطلاعات پلیس توانست شهادت همسر مقتول را زیرسوال ببرد و او را متهم به قتل بداند.

به زبان دیگر، اطلاعات موجود در اپل‌واچ جمال خاشقجی می‌تواند نوری بر روی تاریکی داخل کنسولگری بتاباند. این اطلاعات می‌تواند اثبات کننده یا مخالف بیانیه مقامات ترکی باشد.

ردیاب‌های سلامتی و ساعت‌های هوشمند نمی‌توانند یک شاهد بی‌نقص باشند. ممکن است حرکت دست به عنوان حرکت پا تلقی شود و حسگر ضربان قلب هم گاهی اوقات بد کار می‌کند. اولین نسل اپل‌واچ هر ده دقیقه یک بار ضربان قلب شما را چک می‌کرد. این در حالی انجام می‌شد که شما حرکت نداشته باشید. در آخرین نسخه‌ها اپل مدام ضربان قلب شما را چک می‌کند و هرگونه الگو نامنظمی را به شما اعلام می‌کند.

هر روزه استفاده از این نوع ردیاب‌ها در پرونده‌های جنایی بیشتر می‌شود. اما تا به حال یک پرونده بر اساس اطلاعات این ردیاب‌ها مختومه اعلام نشده است. زمانی که بتوانید این اطلاعات را با شواهد فیزیکی ترکیب کنید، یک پرونده خوب خواهید داشت.

اما در مورد پرونده ناپدیدی جمال خاشقجی هنوز اطلاعات و شواهدی فیزیکی قابل قبولی در دسترس نیست. چه ردپایی وجود دارد؟ ورود و خروج پروازها به چه شکل بوده؟ تصاویر امنیتی کجا هستند؟ اپل‌واچ جمال خاشقجی به تنها نمی‌تواند مشخص کند که دقیقا چه اتفاقی رخ داده است. اما امید است که پرونده این روزنامه‌نگار مشخص شود و همچنین با پیشرفت تکنولوژی ممکن است یک ردیاب سلامت بتواند به کمک دایره جنایی بیاید.

 

منبع Wired
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.