شکایت سازمان SEC از ایلان ماسک؛ آیا مدیرعامل تسلا برکنار می‌شود؟

به‌تازگی سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا SEC شکایتی را از ایلان ماسک مدیرعامل و بنیان‌گذار تسلا تدارک دیده که در آن وی به کلاهبرداری متهم شده است. به این ترتیب امکان برکناری ماسک وجود دارد.

0

سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا از ایلان ماسک مدیرعامل تسلا به جرم تقلب در اوراق بهادار پس از تلاش ناموفق او برای خصوصی کردن شرکت در تابستان شکایت کرده است. این شکایت که در دادگاه فدران جنوب نیویورک انجام شده نشان می‌دهد که SEC به دنبال محروم کردن ایلان ماسک از مدیریت شرکت‌های با سهام عمومی (مانند تسلا) به اضافه هر مجازات دیگری که دادگاه مناسب بداند است.

اگر به خاطر داشته باشید ایلان ماسک مردادماه در توییتی اعلام کرد که قصد دارد تسلا را به یک شرکت خصوصی تبدیل کند و سرمایه لازم برای این‌کار را نیز جمع‌آوری کرده است. در توییت‌های بعدی ماسک طوری نشان داد که تنها چیزی که برای حذف این شرکت از بازار سهام لازم است تأیید سهام‌داران خواهد بود. ماسک سپس ادعا کرد سرمایه خارجی از عربستان سعودی یکی از منابع احتمالی است که سپس این معامله نیز منتفی شد. SEC درست یک هفته پس از توییت اولیه ماسک او را احضار کرد.

SEC در این‌باره می‌گوید:

در واقع ماسک شرایط کلیدی این معامله شامل قیمت و هر منبع مالی احتمالی را عنوان یا تایید نکرده بود. اعمال ایلان ماسک برای یک مدیرعامل شرکت سهامی عام سرکشانه بود.

به‌طور خلاصه SEC می‌گوید این توییت‌های ایلان ماسک که آن‌ها را بدون آگاهی و یا با اطلاع قبلی منتشر کرده است باعث آشفتگی بازار و ضرر به سهام‌داران این شرکت شده است. این احتمال وجود دارد که ماسک قصد داشته با انتشار چنین اخباری باعث کاهش ارزش سهام شده و سپس بتواند آسان‌تر شرکت را خصوصی کند.

با این‌حال با محبوبیتی که ایلان ماسک دارد و موفقیت‌هایی که شرکت تسلا و سایر شرکت‌های موفق او از جمله اسپیس‌ایکس و Boring Company داشته‌اند کناره‌گیری یا برکناری ماسک می‌تواند ضررهای بیشتری را نیز به آن‌ها تحمیل کند. همان‌طور که با مطرح شدن این شکایت ارزش سهام تسلا دچار افت شدیدی شده است.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.