کوالکام: اپل تکنولوژی ما را دزدیده و در اختیار اینتل قرار داده است!

دعوای حقوقی میان کوالکام و اپل کماکان ادامه دارد. در جدیدترین اظهار نظر کوالکام این شرکت مدعی شده اپل تکنولوژی‌های تراشه این شرکت را دزدیده و به شرکت رقیب یعنی اینتل داده است.

0

اپل در گوشی‌های آیفون خود از تراشه‌های مودم دو شرکت اینتل و کوالکام استفاده می‌کند. اخیراً اما با درگیری‌های حقوقی میان کوالکام و اپل، این شرکت ترجیح داده تا بیشتر از محصولات اینتل استفاده کند. با این‌وجود از آن‌جا که مودم‌های اینتل نسبت به محصولات کوالکام کندتر هستند مشکلاتی برای این شرکت پیش آمده است.

حالا یک پرونده جدید به این درگیری حقوقی دوساله اضافه شده است. اپل از طرفی ادعا می‌کند کوالکام از موقعیت خود به عنوان تأمین‌کننده اصلی مودم گوشی‌های هوشمند برای افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها استفاده کرده است. اما حالا کوالکام مدعی شده مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد اپل کدهای سورس و سایر فناوری‌های تراشه‌های این شرکت را در اختیار مهندسین اینتل قرار داده است.

بنا بر اطلاعات و باور ما اپل از چند سال پیش تاکنون یک برنامه پیچیده برای دزدیدن اطلاعات محرمانه و تجاری کوالکام تدارک دیده تا از این اطلاعات و فناوری برای بهبود عملکرد چیپست‌های غیرکوالکامی و در نتیجه بهبود آیفون‌های با این تراشه‌ها استفاده کند.

گفته می‌شود در میان مدارک حتی اعتراضی از اینتل به اپل دیده می‌شود که می‌گوید نتوانسته‌اند اطلاعات فایل‌ها کوالکام را استخراج کنند و مهندسین اپل فایل‌های جدید و قابل مشاهده‌ای را با ابزارهای کوالکام برای آن‌ها تولید کرده‌اند.

اپل طی توافقی که سال ۲۰۰۹ با کوالکام امضا کرد به کدهای محرمانه کوالکام دسترسی دارد. دلیل این توافق استفاده بهتر آیفون از این تراشه‌ها عنوان شده و سازگاری بهتر آن‌ها با پلتفرم اپل عنوان شده بود. با این‌حال در این توافق شرایطی هم ذکر شده بود که از این کدها تنها در محصولات مجهز به تراشه‌های کوالکام استفاده شود، با هیچ شرکت دیگری به اشتراک گذاشته نشده و درست مانند کدهای اپل از آن نگهداری و محافظت شود.

کوالکام همچنین مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد به مهندسین اینتل گفته شده در طراحی مودم‌ها حقوق معنوی دیگران را در نظر نگیرند و به همین صورت کدهای محرمانه و فناوری کوالکام بدون اجازه آن‌ها به کار گرفته شده است.

اپل هنوز در این زمینه اظهار نظری نکرده اما اگر ادعای کوالکام صحت داشته باشد می‌تواند جریمه‌های سنگینی را برای اپل و اینتل در پی داشته باشد.

منبع theverge
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.