اندروید ۱۰ ساله شد؛ نگاهی کوتاه به تاریخچه و مهم‌ترین محصولات

ده سال پیش در چنین روزی اولین گوشی هوشمند اندرویدی دنیا یعنی T-Mobile G1 معرفی شد. این گوشی ساخت اچ‌تی‌سی اولین تجربه از پلتفرم موبایلی گوگل محسوب می‌شد.

0

سیستم‌عامل اندروید که در حال حاضر بر روی بیش از ۸۸ درصد از گوشی‌های هوشمند دنیا نصب شده امروز ده ساله شد. در واقع با وجود این‌که از شروع توسعه این سیستم‌عامل بیش از ده سال می‌گذرد اما اولین گوشی اندرویدی دنیا ده سال پیش معرفی شد.

اولین گوشی اندرویدی دنیا

تی موبایل G1‌ با اندروید ۱.۱
T-Mobile G1

T-Mobile G1 که در نقاط دیگر دنیا با نام HTC Dream هم شناخته می‌شد با یک کیبورد فیزیکی کشویی، یک ترک‌بال و پنج دکمه فیزیکی به بازار عرضه شد. این گوشی دارای صفحه‌نمایش ۳.۲ اینچی TFT با وضوح ۴۸۰ در ۳۲۰ پیکسل، پردازنده تک‌هسته‌ای ۵۲۸ مگاهرتزی و ۱۹۲ مگابایت رم بود. در این گوشی خبر از دوربین سلفی نبود و دوربین اصلی هم تنها ۳.۱۵ مگاپیکسلی و بدون فلش در نظر گرفته شده بود.

جالب است بدانید این مشخصات برای یک گوشی هوشمند در سال ۲۰۰۸ کاملاً قابل قبول بود.

اولین نسخه عمومی این سیستم‌عامل یعنی اندروید ۱.۱ بعضی قابلیت‌های ساده مانند ویدئوپلیر و کیبورد نرم‌افزاری را نداشت و نسخه ۱.۵ کیک فنجانی بعداً این مشکلات را برطرف کرد. سپس اندروید مارکت خلا اپلیکیشن‌ها را پر کرد. از همین نسخه‌های ابتدایی وجود قابلیت شخصی‌سازی در android یک مزیت نسبت به آیفون 3G محسوب می‌شد.

موتورولا دروید
موتورولا دروید

شاید گوگل بزرگ‌ترین جهش ابتدایی اندروید را مدیون موتورولا و گوشی DROID این شرکت باشد که با android 2.0 در سال ۲۰۰۹ عرضه شد. موتورولا با کمک ورایزن این گوشی را به شدت تبلیغ کرد و کمپینی با نام iDon’t برای نمایش ویژگی‌های برتر android نسبت به آیفون راه انداخت. با اندروید ۲.۲ فرویو گوگل پشتیبانی از ادوبی فلش را نیز اضافه کرد که در ابتدا به نظر یک مزیت می‌آمد اما بعدها مشخص شد نه‌تنها امنیت اندروید را دچار مشکل کرد بلکه عملکرد آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داد.

نکسوس وان گوگل
نکسوس وان گوگل

پس از آن گوگل اولین گوشی خود با نام نکسوس وان را با همکاری اچ‌تی‌سی عرضه کرد. پروژه نکسوس گوگل شامل گوشی‌هایی با قیمت مناسب، سخت‌افزار قوی و با پشتیبانی مستقیم گوگل بود که با استقبال خوبی مواجه شد. گفتنی است گوگل طرح گوشی‌های نکسوس را با نکسوس 5ایکس و نکسوس 6پی در سال ۲۰۱۵ پایان داد و گوشی‌های گران‌قیمت پیکسل را جایگزین آن‌ها کرد.

موتورولا دروید ایکس
موتورولا دروید ایکس

برخلاف اپل که روی صفحه‌نمایش ۳.۵ اینچی اصرار داشت گوشی‌های اندرویدی پرچم‌دار به صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر ۴.۳ اینچی نیز مجهز شدند. گوشی‌هایی مثل Droid X موتورولا  و دیزایر اچ‌دی اچ‌تی‌سی از جمله این گوشی‌ها بودند.

HTC Desire HD
HTC Desire HD

در اواسط سال ۲۰۱۰ اندروید با ۲۵.۵ درصد سهم بازار پس از سیمبین نوکیا در رده دوم ایستاده بود و اپل با iOS حدود ۱۷ درصد سهم بازار را در اختیار داشت. در پایان سال android توانست سرانجام به رتبه اول سیستم‌عامل‌های موبایلی برسد.

HTC Evo 3D
اولین گوشی با دوربین دوگانه در دنیا: اچ‌تی‌سی EVO 3D

شرکت‌هایی مانند اچ‌تی‌سی با گوشی‌های خلاقانه‌ای مثل EVO 3D (اولین گوشی عرضه شده با دوربین دوگانه) سعی در جذب مخاطب داشتند و سامسونگ توانست با گوشی‌های سری گلکسی اس خصوصاً گلکسی اس 2 خود را در دنیای گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار مطرح کند.

گلکسی اس ۲

در این زمان همچنین موتورولا اولین گوشی هوشمند دنیا با حسگر اثر انگشت (Atrix 4G) را به بازار عرضه کرد.

موتورولا Atrix 4G
اولین گوشی با حسگر اثر انگشت: موتورولا Atrix 4G

در سال ۲۰۱۱ گوگل اندروید ۳.۱ لانه‌زنبوری را برای تبلت‌ها و ۴.۰ بستنی ساندویچی را برای گوشی‌ها معرفی کرد. تبلت موتورولا XOOM اولین تبلت با android 3.1 بود.

تبلت موتورولا زوم
تبلت موتورولا زوم

پس از آن اندروید نسخه به نسخه پیشرفت کرد. با ۴.۱ جلی‌بین سریع‌تر شد، با کیت‌کت یکپارچه‌تر و با آب‌نبات چوبی زیباتر. چند نسخه اخیر اندروید شامل اندروید ۷ نوگت، اندروید ۸ اوریو و اندروید ۹ پای نیز روی بهینه‌سازی‌ها و بهبودهای ریز و درشت کار کردند.

در حال حاضر اندروید روی ۸۸ درصد از گوشی‌های هوشمند دنیا نصب شده و سهم iOS از بازار تنها ۱۱.۹ درصد است. اندروید نه‌تنها برای گوشی‌ها و تبلت‌ها بلکه بسیاری از دستگاه‌های هوشمند دیگر مثل ساعت‌ها، تلویزیون‌ها، لپ‌تاپ‌ها، دستگاه مالتی‌مدیای خودرو و حتی یخچال‌ها نیز استفاده می‌شود.

ده سال پیش شاید خود گوگل هم تصور نمی‌کرد اندروید تا به این حد پیشرفت کند اما شکی نیست که این پلتفرم به کمک گوگل توانست زندگی بسیاری از مردم دنیا را هوشمندتر و ساده‌تر کند.

منبع phonearena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.