آیا اپل با A12 Bionic واقعاً اولین تراشه ۷ نانومتری موبایلی را معرفی کرد؟

اپل به‌تازگی و در مراسم معرفی گوشی‌های آیفون XS و XS مکس خود ادعا کرد تراشه استفاد شده در این دو مدل اولین تراشه موبایلی ۷ نانومتری است. اما این گفته تا چه حد واقعیت دارد؟

0

تراشه ۷ نانومتری چیست؟

اگر با سخت‌افزار و توسعه آن آشنا باشید می‌دانید هرچه فرایند لیتوگرافی ساخت یک پردازنده شامل نودهای ریزتری باشد تراشه حاصل معمولاً عملکرد بهتر و مصرف انرژی پایین‌تر خواهد داشت. به همین دلیل مسابقه‌ای میان شرکت‌های بزرگ ساخت تراشه‌ها مانند اینتل، AMD، سامسونگ، TSMC و … برای رسیدن به اولین تراشه‌های ۷ نانومتری و ریزتر به وجود آمده است.

مشخصات تراشه A12 Bionic‌ اپل چیست؟

اپل در مراسم رونمایی از آیفون‌های جدید خود تراشه A12 Bionic را نیز معرفی کرد. این تراشه دارای ۲ هسته پرسرعت و ۴ هسته کم مصرف در کنار پردازنده گرافیکی ۴ هسته‌ای ۵۰ درصد سریع‌تر نسبت به نسل قبل است. این تراشه همچنین یک موتور عصبی برا پردازش‌های هوش مصنوعی نیز در خود جای داده و می‌تواند ۵ تریلیون عملیات را در ثانیه انجام دهد.

آیا A12 Bionic واقعاً اولین تراشه ۷ نانومتری است؟

اپل در این مراسم ادعا کرد A12 اولین تراشه موبایلی ۷ نانومتری دنیاست؛ درحالی‌که هواوی چند هفته پیش در نمایشگاه IFA2018‌ برلین اولین تراشه ۷ نانومتری موبایلی را با نام Kirin 980 معرفی کرد. Kirin 980 که به عنوان قاتل اسنپ‌دراگون ۸۴۵ معرفی شد از هسته‌های پردازشی Cortex-A76 و تراشه گرافیکی Mali-G76 استفاده کرده است.

در واقع می‌توان گفت Kirin 980 اولین تراشه موبایلی ۷ نانومتری معرفی شده و ساخته شده است. با این‌حال هواوی گوشی‌های مجهز به این تراشه را ۲۴ مهرماه رونمایی خواهد کرد و این گوشی‌ها احتمالاً آبان‌ماه به بازار عرضه خواهند شد. حال این‌که آیفون XS‌ با تراشه ۷ نانومتری خود ۳۰ شهریورماه به بازار عرضه می‌شود. به این ترتیب شاید اپل در معرفی تراشه ۷ نانومتری خود اولین نبود اما در عرضه انبوه آن به کاربر اولین خواهد بود.

«اولین بودن» چقدر مهم است؟

شاید بپرسید مگر اولین بودن چقدر مهم است که شرکت‌ها بر سر آن دعوا دارند؟! در واقع شرکت‌ها از این عناوین به عنوان ابزارهای تبلیغاتی استفاده می‌کنند. ال‌جی اولین گوشی با پردازنده دوهسته‌ای (Optimus 2X) را عرضه کرد و جدالی برسر اولین گوشی با پشتیبانی از LTE گیگابیتی را نیز میان پرچم‌داران سونی و سامسونگ شاهد بودیم.

در مورد تراشه‌های موبایلی به اعتقاد ما عملکرد نهایی مهم‌تر است. احتمالاً تا آبان‌ماه و عرضه میت 20 هواوی و آیفون XS اپل می‌توانیم در مورد عملکرد پردازشی و گرافیکی و همچنین مصرف انرژی این تراشه‌ها و قابلیت‌های هوش مصنوعی آن‌ها قضاوت بهتری داشته باشیم.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.